Agurk Skrevet 25. september 2008 #1 Skrevet 25. september 2008 Neste lørdag skal jeg gifte meg i Spania, i utgangspunktet var det bare meg og mannen som skulle reise nedover, men ca 15 venner av oss ville være med nedover. Kjempe koselig. Vi skal ut å spise etter vielsen, men vil egenlig ikke betale for denne middagen, fordi: - vi skal ha stort selskap til sommeren med venner og famile(også de som skal være med oss nedover til Spania) - de blir med nedover frivillig, dvs ingen er invitert, vi har bare sagt at det er kjempe hyggelig hvis folk blir med. Vil helst slippe å betale for 2 bryllupsfester, men vil ikke virke smålige heller. Alle som skal være med oss nedover vet at det blir fest til sommeren. Hva synes dere, og hvordan skal jeg legge det fram på en OK måte at vi ikke kan betale middagen? (Vi betaler for Champagne og bryllupskake, og vi skal ikke på en dyr restaurant, men en typisk Spansk autentisk landlig restaurant) Takk for innspill
Gjest Gjest Skrevet 25. september 2008 #2 Skrevet 25. september 2008 Hvis folk har blitt med på eget initiativ, forventer de antagelig ikke å bli spandert på - det ville i hvert fall ikke jeg gjort. Er jo greit at du sier fra da, så det ikke blir misforståelser og noen ikke har med penger, men jeg ville i hvert fall ikke reagert negativt i en slik setting
linnmerete Skrevet 26. september 2008 #3 Skrevet 26. september 2008 enig! Det får være grenser til oppvarting de forstår sikkert det og blir sikkert kjempegade for å få være med i den ''offentlige'' feiringen... Jeg mener, de betaler mange tusen for å være med til spania, da kan de betale maten sin også...
Gjest Miley Skrevet 26. september 2008 #4 Skrevet 26. september 2008 Det blir jo bare et av flere måltider de må betale der nede, så jeg vil tro de fleste har med penger
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2008 #5 Skrevet 26. september 2008 Blir isåfall for dumt og innvitere seg selv med til spania for så og forvente å få gratis oppvartning. Men du kjenner dine venner best men du kan jo si til de at du håper ikke de blir skuffet selv om dere bare spanderer litt champagne og kake, siden festen skal være til sommeren, så får du se hvordan de reagerer på det.
Amadea Skrevet 26. september 2008 #6 Skrevet 26. september 2008 Så lenge dere ikke har invitert dem, men de blir med av eget initiativ så tror jeg nok ikke noen forventer at dere betaler middagen. Kanskje dere kan höre med restauranten hva slags menyer og priser de kan tilby og så kan dere sende dette til gjestene med beskjed om å velge? Da får dere sikkert enda bedre service og kanskje bedre pris også får du sagt i fra om prisen til gjestene uten å si direkte at de må betale. God tur!
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2008 #7 Skrevet 26. september 2008 Dette er på en måte litt kinkig. Når man nærmest inviterer seg selv nedover på den måten, så er det jo nærliggende å tro at de kanskje ikke forventer at dere skal betale. MEN Så er det dette med at de faktisk har betalt en del for å gjøre deres dag enda mer strålende ved at de betaler for å reise nedover + opphold. I tillegg regner jeg med at de har med gave, så da synes jeg det blir litt feil at dere ikke skal betale for maten. Det er vel ikke snakk om så mye penger? Eller hva med å informere om at dere ikke ønsker andre gaver enn at de selv betaler for maten. Som sagt litt kinkig, men siden du selv skriver at du ikke vil være smålig, så tror jeg nok at jeg iallefall hadde betalt for maten den dagen.
MarianneE Skrevet 28. september 2008 #8 Skrevet 28. september 2008 Hvis folk har blitt med på eget initiativ, forventer de antagelig ikke å bli spandert på - det ville i hvert fall ikke jeg gjort. Er jo greit at du sier fra da, så det ikke blir misforståelser og noen ikke har med penger, men jeg ville i hvert fall ikke reagert negativt i en slik setting Samme jeg og tenkte...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå