Gå til innhold

Hunden er umulig når han er alene hjemme

Anbefalte innlegg

Skrevet

min rottweiler på fem måneder er stueren som bare det -når vi er hjemme!

når vi ikke er hjemme er han helt umulig! Så fort vi har dratt så tisser han inne og når jeg kommer hjem fra jobb så har han tatt helt av. Som f.eks. å spist i stykker teppet, fått tak i masse post å kastet rundt, tilintetgjort plantene, gjort fra seg inne , tygd på stuebordet osv. Jeg vet dette er pga kjedsomhet og bare på trass...Jeg nekter å ha han i bur mens jeg er på jobb så jeg har prøvd å stenge han på badet men han gjør fortsatt fra seg overallt, eneste forskjellen er at han tråkker i det...Han er jo verdens herligste hund ellers! Hva gjør jeg? :sukk:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hunder gjør ikke sånne ting på grunn av trass... Men på grunn av stress.

Han blir stresset av å være alene - og fortsetter det med at han må det, så vil han utvikle seperasjonsangst - dersom han ikke har det allerede.

Skal du klare å få bukt med det må han være med på det meste i en periode fremover, så han får nullstille denne adferden med å få angst med det samme du går.

Deretter må det starte på 0 igjen...

Noen sekunder alene til han takler det, så noen minutter osv.

Det er tålmodighets- og tidkrevende, men må absolutt gjøres....

Om du ikke tar tiden til dette nå vil det utvikle seg til et KJEMPEproblem både for deg og hunden - og hunden vil bli VELDIG stresset, noe som igjen kan føre til både fysisk sykdom og mange adre uønskede adferder....

Jeg har selv en valp på omtrent samme alder (4 1/2 mnd gammel blanding rottweiler/corso) og han er med meg på jobb hver dag. Ligger i bilen og sover som en stein, og får tisseturer 2-3 ganger i løpet av dagen. De tre andre voksne hundene mine er hjemme.

Men en valp på denne alderen ville jeg ikke etterlatt alene hjemme....

Dette trener vi på i helgene og diverse - og når han selv er klar - altså takler hele dager, så får han bli hjemme med de andre.

Nå er vi oppe i 3 timer. Mer enn det synes jeg blir for lenge med en så liten valp...

Håper virkelig det ordner seg for dere! :)

(Sånn for ordens skuld: Jeg er utdannet hundetrener)

Skrevet

Oi! Men han liker ikke å sitte i bilen så lenge heller, han ligger bare å sover når jeg er i butikken osv, men han liker ikke å være der lenge...også blir det jo kaldt nå da...? Jeg kan ikke være borte fra jobb heller :frown:

Skrevet

Jeg ville ikke hatt hunden med meg til jobb og latt henne være igjen i bilen..

Hvor mange timer er hunden alene hjemme da? Bor du alene med henne? Bor du langt unna der du jobber? Du har ingen mulighet for å dra hjem i lunsjpausen for å lufte han/henne?

Hunder blir ofte rastløse når de er alene hjemme. Lufter du henne lenge på morgenen før du går hjemmefra? Jeg pleide alltid å gå en laaang tur med henne på morgenen før jobb. Slite hennne ut rett og slett.

Da gikk det greit med henne når jeg ikke var hjemme.

Det er lurt å skaffe et bur når den er liten, men vet ikke om den klarer å vende seg greit til et bur når den allerede er 5 mnd gammel. Du kan jo forsøke. Har ei venninne som vendte hunden sin til å være i bur fra den var liten, og den stortrivdes i buret sitt! Den holdt seg der (med døra oppe) mens de var hjemme også. Det var "hjemmet" hans!

Skrevet (endret)

Jeg er borte rundt ni timer. Jeg har jobbet skift frem til nå så da har samboeren vært hjemme når jeg har vært på jobb, så det er først nå han har vært alene. (har selvfølgelig trappet opp tiden han har vært alene progressivt) Jeg går tur med han på morgnen men han er jo valp og etter 30 min med søvn er det full propell igjen :biggrin: Jeg har heller ikke mulighet til å dra hjem i pausen. Jeg er ikke så glad i bur...vet jeg selv hadde klikka hvis jeg hadde sittet der i ni timer...men han har en stor kurv som er ''hans plass'' hvor vi lar han være i fred. Det er der han sover og slapper av. Men han ligger jo selvfølgelig ikke der i ni timer :tongue:

Endret av linnmerete
Skrevet

Hør på MonicaR!! For all del, ikke fortsett denne karusellen. Hunden er bare 5 måneder, og det er alt for lenge å være alene hjemme i 9 timer. En valp på 5 måneder klarer ikke holde seg så lenge. Hvor lang tid har dere brukt på alenetreningen?

Hvis dere ikke har mulighet til å ta ham med, eller være hjemme med ham, så finn noen som kan passe ham på dagtid til alenetreningen er i boks.

Skrevet

vi hadde samme problem med vår valp da vi skulle begynne med å la han være aleine hjemme. Han raserte alt han kom over inne på rommet "sitt", dessuten så ulte han sånn at naboene klaget. Det ble til at vi ordnet med "barnehage" hos bestemor, og der er han fortsatt når vi er lenge borte. Men nå når han er snart 2 år så takler han det å være hjemme alene helt uten problem, ligger bare og sover. Vi begynte suksessivt å trene igjen for ca 1/2 år siden, og nå er det ikke noe problem. Tror nok vi kunne begynt treningen tidligere også.

Skrevet
Oi! Men han liker ikke å sitte i bilen så lenge heller, han ligger bare å sover når jeg er i butikken osv, men han liker ikke å være der lenge...også blir det jo kaldt nå da...? Jeg kan ikke være borte fra jobb heller :frown:

Sånn som du beskriver her - og lenger nede her i tråden at han sover svært LITE er et veldig stort tegn på at han er stresset... Valper som IKKE er stresset vil sove i timesvis....

Dermed har dere enda ett problem i tillegg til dette med å være alene... For før alene hjemme treningen kan starte, så må stresset synke. Det tar 2-6 dager etter en stressituasjon til stresset er ute av kroppen, og er det snakk om langtidsstress vil det ta mye lenger tid. Altså VELDIG viktig å få tatt det med det samme....!

Så om hunden er hjemme alene "i dag" - og blir stresset av det, så kan dere få "hyperaktivitet" helt opp i 6 dager etter denne hendelsen...

Derfor maser jeg igjen om dennen 0-stillingen....

Han må roes ned uten å stresse til han er rolig - og DA først kan man trene på hjemme alene trening...

Jeg vet at det ikke er bare, bare å ta seg fri fra jobb osv. Men da bør det virkelig finnes andre løsninger - som nevnt her også med evt. noen som kan passe ham osv.

Denne settingen er ikke bra for valpen - og det er ikke bra for dere!

Skrevet

Anbealer DAP jeg. Har brukt det selv i perioder når valpen har vært ekstra utsatt for stress og nervøsitet, som en ekstra hjelp sammen med andre tiltak.

I 4-5 måneders alder opplever mange valper et oppsving i uro og stress, og da er det viktig å ikke presse hunden. Vi måtte faktisk begynne på scratch igjen med alenetreningen i den perioden, og finne andre måter å gjøre ting på. Inntil da hadde valpen gått løs i hele huset når han var alene, nå viste det seg at han måtte holdes i gangen for å kunne roe seg. Vi hang også opp gardiner foran alle vinduer verandadør for å gi et signal om at verden utenfor ikke er hans business.

Det er viktig å vurdere hundens tilværelse helhetlig og finne ut hva som kan endres. For mye aktivitet? For mye lek med andre hunder? For store krav til dressur, eller kanskje for lite hodearbeid? Vi droppet lek med andre hunder i en lang periode, og tok lang pause fra treningen. Ingen krav, korte turer i nabolaget/ løpe litt løs og så mye ro som mulig hjalp valpen tilbake.

Når det gjelder å gjøre fra seg inne så er ikke løsningen å la hunden gå løs i hele huset for å unngå at den setter seg i avføring. Det blir en ond sirkel, Hunden stresser mer når den må vokte hele huset. Den må slippe å være på jobb når dere ikke er hjemme. Sørg for at hunden gjør fra seg ute før den skal være alene, og ikke la den være alene lenger enn den takler ti len hver tid. Jeg hadde vurdert å ta ut noen uker ferie for å jobbe med saken. Kommer dere gjennom denne perioden på en grei måte er det veldig sannsynlig at problemet vil løse seg av seg selv, bare ved at valpen modner.

Skrevet
Når det gjelder å gjøre fra seg inne så er ikke løsningen å la hunden gå løs i hele huset for å unngå at den setter seg i avføring. Det blir en ond sirkel, Hunden stresser mer når den må vokte hele huset. Den må slippe å være på jobb når dere ikke er hjemme. Sørg for at hunden gjør fra seg ute før den skal være alene, og ikke la den være alene lenger enn den takler ti len hver tid. Jeg hadde vurdert å ta ut noen uker ferie for å jobbe med saken. Kommer dere gjennom denne perioden på en grei måte er det veldig sannsynlig at problemet vil løse seg av seg selv, bare ved at valpen modner.

Dette er ikke et fasitsvar. Eldstetispa her f eks, hun blir stresset av å bli begrenset i forhold til hva hun har tilgang til. Da bjeffer og uler hun fra vi drar til vi kommer tilbake. Når hun derimot er løs og har hele hovedetasjen tilgjengelig er det problemfritt.

Skrevet

Det finnes ingen fasitsvar på noen av disse temaene, hunder er ulike individer, slik som oss mennesker. Det meste må tilpasses hvert enkelt! :)

For å svare på spm. ditt:

At en valp på 5mnd gjør fra seg inne om den er alene og innestengt hver dag i 9 timer, er kun eiers feil! Selv JEG må på toalettet i løpet av 9 timer.

En så ung hund skal ikke være alene så lenge i gangen, dette kan du kun gjøre med en voksen, trygg og rolig hund. Hvorfor nekter du å ha hund i bur? Trener du valpen på dette hjemme, er det mye lettere å ha den i bur i bilen, samt at dere kanskje trenger barnepass en kveld, der hvor hunden ikke kan løpe fritt? Å ha hund i bur kan faktisk virke betryggende på enkelte hunder, de har der sitt eget lille "hi" der de får være i fred og ingen forstyrrer. (Hundene våre går selv og legger seg i åpne bur for å sove og være i fred også når vi er hjemme på kveldstid). Vet det kan være ekkelt å sette hunden i bur første gang og den vil garantert pipe og bære seg en periode. Dette går over når hunden vet og kjenner at den er trygg!

At valpen din ødelegger div. inventar kan ha mange årsaker. Ja, selvfølgelig at den kjeder seg, men også at han kan klø i tennene pga felling. Noen hunder lærer også veldig fort at ved pøbelstreker får en oppmerksomhet, og jo mere pøbel jo mere oppmerksomhet. "All oppmerksomhet er bra oppmerksomhet" kan det virke som om de tenker innimellom. En hund gjør ikke ting på trass, de er igrunn veldig enkle vesener.

Behandle hunden med respekt, gi mye kos og oppmerksomhet, men pass hele tiden på at den ikke når øverst opp på rangstigen!

Vi har selv pr. i dag 3 Rottweilere og en Amstaff boende hjemme, ei Rottweiler ute på for.

"Oppdretter av Rottweiler, venter valper i midten av nov. "

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...