Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har en god brødoppskrift til meg?

Er så lei de brødene jeg lager, så jeg tenkte jeg skulle prøve en annen oppskrift.. :wink:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor mange baker du i slengen da?

Kjekt å vite, så får du sånn noenlunde bra oppskrift! :)

Skrevet

Bruker å bake 3-4 stk..

Slipper jeg å bake så ofte..

Gjest the imp
Skrevet

Dette er til 2 brød da, men de er veldig gode :) Dette er brød som holder seg saftige litt lenger pga sirupen og havregrynene. Dersom du bruker tørrgjær i stedet for fersk gjær bør du blande alt det tørre sammen før du har oppi melken, soyaoljen og sirupen.

2 brød:

1 liter skummet melk

50 g gjær

3 ss soyaolje

2 ss mørk sirup

1 1/2 ts salt

400 g havregryn, store

400 g sammalt hvete, grov

ca 400 g hvetemel

evt små havregryn til pynt

Varm melken til 37 C. Smuldre gjæren i deigbollen. Rør den ut med litt av melken, og ha så resten av melken i. Tilsett soyaoljen, sirupen og saltet, og elt så inn havregrynene, den sammalte hveten, og mesteparten av hvetemelet. Elt i mel til deigen blir smidig og fin, men ikke fast. Jeg måtte bruke litt mer mel enn det som stod i oppskriften, men dette ser du når du har eltet inn det melet og havregrynene som står i oppskriften.

Dekk deigbollen med plast og klede og la deigen heve ca 40 min. Ta den på melet bakebord. Del deigen i to, elt eventuelt i litt mer mel, og form hvert emne til brød. Legg dem i godt smurte brødformer.

Etterhev brødene under et klede i ca. 30 minutter. Pensle lett med lunkent vann og dryss eventuelt på små havregryn til pynt. Stek brødene på nederste rille i ovnen ved 200 C i ca. 1 time. Avkjøl brødene på rist. Havregrynsbrødene bør helst stå til neste dag før de skjæres i.

Skrevet

En veldig enkel, men veldig god oppskrift:

4 brød

1 pk (2kg) hvetemel

1pk (1kg) sammalt hvete, grov

4 ts salt

2 pk gjær

10 ss olje (soya el oliven)

1.7 l lunket vann (37-40 grader)

Bland det tørre. Gæra balndes ut i vannet (også hvis det er tørr gjær, den hever raskere da, det sier bestemor :wink: )

Ha i oljen og elt alt godt sammen (gjærne en fem minutter)

Heves til dobbel størrelse

Lag fire like store brødpølser

Heves ca 45 min- 1 time(bare de ikke ramler ut av formen)

Stekes NEDERST i ovnen i 50 min, 200 grader!!!

NAM NAM

(Har fått mye skryt for disse, akkurat passe grove brød, lettspist, og antakelig de aller beste i verden når de er nystekte!!!Helt sannt!)

Håper du prøver denne, du vil ikke angre!

Skrevet

Sabinabrød (2 formbrød)

Ingredienser:

50 g gjær

50 g margarin/smør

5 dl melk

1 dl lys el. Mørk sirup

1 ts salt

4 dl rugmel

ca 1.1 l hvetemel

Fremgangsmåte:

Lag gjærdeig. Elt deigen kraftig. Deigen skal være ganske fast og slippe bollen. Dryss litt hvetemel over deigen. Dekk med plast, hev ca 30 min. Ta deigen på bakebordet og elt innresten av melet. Form to glatte brød. Legg dem i smurte former, ca 1 ½ l. Prikk evt brødene. Hev under klede ca 30 min.

Stek brødene på nederste rille i ovnen ved 175 grader ca 1 time. Pensle gjerne brødene med vann under stekingen. Hvelv brødene på rist. Avkjøl i klede. Brødene bør få “modnes” en dag før de skjæres i skiver.

Skrevet

Skriver oppskriften slavisk nøyaktig slik jeg lager dem (med hjelp av mixmaster)

Ca. 1-1 1/2 ss salt

1,8 l vann

Halv pose sammalt hvete grov

Halv pose sammalt hvete rug

1 pose gjær

Ca. 1.6-1.8 kg hvetemel (dette finner du ut av selv, hvor fast den skal være)

Begynn med å ha salt i bollen, sett så vann, alt av grovmel og gjær. Elt dette, og tilsett hvetemel til deigen er fast og fin!

Ellers variere jeg med å bruke det jeg har: havregryn, solsikke, linfrø, hvetekim, kruskakli, helkorn) Men, da reduseres andre melsorter!

Ved bruk av mixmaster skal deigen eltes i 8 minutter.

Strø på litt hvetemel.

Sett den til heving: Legg plast over bollen og helst lokk over! (kjøkken håndduk kan i nød brukes:)

La deigen heve i minimum 1 time ( den ideelle tiden er 1 1/2 time)

Bak ut brødene, pensle (eller ta med kniven og smør smør på siden av brødene, og legg dem i langpannen)

Etterheving: Dekk brødene med plast og kjøkkenhåndduk.

La dem etterheve i minimum 20 min. (alt etter hvor lenge de er hevet før utbaking)

Stekes ved 200 grader i nederste rille i 60 min.

Når brødene er ferdig, pensles de med kaldt vann (ikke spør hvorfor, en gammel vane:)

Ok, nå ble det fire store brød.

Vent i 1 1/2 time før de legges i pose og videre i fryseboksen (du kan med fordel dele brødene i to, så har du ferskbrød enda lengere)

Så er det bare å håpe at de blir like vellykket som mine alltid blir!

Skrevet

Takk for oppskriftene! :D

Har fått skrevet dem alle ned og en av de skal nok testes idag..

Tusen takk.. :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...