Gå til innhold

Cavalieroppdrettere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som overskriften sier, er det noen som har peil på noen seriøse og flinke cavalieroppdrettere? :) Vil gjerne høre deres erfaringer med valpekjøp og tiden før det? Er usikker på hvordan jeg skal gå frem når det gjelder oppdrettere. Synes det er vanskelig å luke ut de seriøse fra de som ikke er SÅ seriøse :lete: Lurer på en Blenheim eller Ruby.. De er jo så fine alle sammen egentlig, men tror det er de fargene jeg har funnet ut at jeg liker best.

Håper noen har noen gode råd :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som har noen råd og tips til meg? :sukk: Kom igjen da folkens :jepp:

Skrevet

Hei,

Min erfaring er at en del av de som er veldig aktive i cavalierklubben er seriøse. Men er du sikker på at du vil ha denne rasen? Jeg hadde selv en herlig gutt i ni år, men som døde pga hjertesykdom og andre plager. Du bør være klar over at det er MYE sykdom i denne rasen, noe som er veldig trist. Dette kommer av useriøs avl i en årrekke, som det nå tar lang tid å rette opp igjen. Jeg kommer derfor ikke til å kjøpe en ny hund av denne rasen på mange år enda, uansett hvor sjarmerende de er.

Skrevet

Takk for svar!

Jeg er klar over at der er både øye, øre og hjerteproblemer i genene til mange Cavalierer, så det er jo en hovedgrunn til at jeg vil ha en oppdretter som ikke bare gjør dette for pengenes skyld, og avler valper i hytt og pine. Jeg skal ikke skaffe meg valp med det aller første, men liker å være forberedt :) Trist det med hunden din, dumt at en så flott rase skal være plaget av så mye sykdom :tristbla:

Skrevet
Takk for svar!

Jeg er klar over at der er både øye, øre og hjerteproblemer i genene til mange Cavalierer, så det er jo en hovedgrunn til at jeg vil ha en oppdretter som ikke bare gjør dette for pengenes skyld, og avler valper i hytt og pine. Jeg skal ikke skaffe meg valp med det aller første, men liker å være forberedt :) Trist det med hunden din, dumt at en så flott rase skal være plaget av så mye sykdom :tristbla:

Dessverre så er også mitt inntrykk at selv om oppdretteren er aldri så seriøs, så fremkommer det også her mye sykdom. Min oppdretter var veldig aktiv i miljøet og hadde gode utstillingsresultater og god psyke hos hendene. Uansett er man ikke sikret at man får en frisk valp. Hadde jeg vært deg, så hadde jeg valgt en annen rase og ventet med cavalieren.

Skrevet

Selvfølgelig kan man ikke være sikker på at hunden ikke blir syk, men det er jo godt for kjøpere å vite at oppdretter har holdt på i mange år å vet hva hun/han driver på med, og at foreldredyrene og gjerne besteforeldre også er friske dyr uten anmerkninger :)

Takk for svar, skal sjekke ut Gostuen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...