Gjest Gjest Skrevet 25. september 2008 #1 Skrevet 25. september 2008 Er du politisk korekt? Hva mener du det vil si å være det? På hvilken områder er du politisk korekt?
Gjest Gjest Skrevet 25. september 2008 #2 Skrevet 25. september 2008 Synes man burde prøve å være politisk korekt. Hvis man skal gi ut Info om noe. Et "Hvor mange fiskebller går på vgs?"; Man er lite politisk korekt om man sier "Jeg synes det er mange fiskeboller der. De kan jo ingenting, eller omvendt". Litt mer politisk korekt "Det er 60% fiskeboller og 40% av dagens fiskeboller se ut til å klare seg bedre og bedre" (vise til kilde) Så derfor...osv Er ofte lurt å tenke litt selv, å det er lov til å spille en mening uten å være politisk korekt. Men ofte er det best...
FoxyFish Skrevet 25. september 2008 #3 Skrevet 25. september 2008 Tja, jeg er vel politisk korrekt når det å være politisk korrekt samsvarer med det jeg står for. For meg ligger allmenn aksept eller forståelse i politisk korrekthet. Det er mange ganger nokså politisk ukorrekt å mene noe som mange finner provoserende eller totalt uforståelig. Men man må jo tenke litt selv av og til også. Jeg ble for eksempel kalt politisk ukorrekt etter å ha uttalt at jeg gjerne kunne vært husmor..! Man må jo bare stå for det man mener selv:)
Vera Vinge Skrevet 25. september 2008 #4 Skrevet 25. september 2008 Jeg syns ikke det trenger å være noe negativt med å ha politisk korrekte meninger, selv om mange ser ut til å mene det. Når noen beskylder andre for å være politisk korrekte, oppfatter jeg det som en måte å angripe andres meninger på når man ikke vet om noen annen måte å gjøre det på. Politisk korrekte meninger går vel på å mene ting som gir aksept i allmennheten, som gjør at man framstår i et empatisk og uselvisk lys. Som f.eks. at man er opptatt av miljø, utjevning av sosiale forskjeller m.m. Temaer man kanskje kan bli mistenkt for å ytre fordi man vil virke snillere enn man er. Generelt syns jeg det er et begrep som brukes for mye. Og det nedvurderer meningene til de som ytrer dem. Samtidig kan jeg se hvordan det kan ha sin funksjon når folk faktisk ytrer meninger uten å mene dem eller tenke gjennom dem, fordi det er viktigst hvordan meningene får en til å framstå. Men det betyr ikke at andre ikke virkelig kan ha disse meningene. Noen er mer idealistiske enn andre, og ikke alle har innerst inne meninger som er i tråd med FRPs partiprogram. Men det er samtidig bra at noen har meninger som er utenfor den politisk korrekte rammen, og det er viktig for samfunnsdebatten. Tenker alle likt, skjer det lite. Nytenkning er et gode for et samfunn.
FoxyFish Skrevet 25. september 2008 #5 Skrevet 25. september 2008 Jeg syns ikke det trenger å være noe negativt med å ha politisk korrekte meninger, selv om mange ser ut til å mene det. Når noen beskylder andre for å være politisk korrekte, oppfatter jeg det som en måte å angripe andres meninger på når man ikke vet om noen annen måte å gjøre det på. Kjenner igjen denne ja..! En eks av meg hadde jeg bestandig ganske opphetede politiske diskusjoner med, og han avsluttet alltid det hele med at jeg bare skulle være politisk korrekt hele tiden. Og det provoserte meg grenseløst hver gang!
mysan Skrevet 25. september 2008 #6 Skrevet 25. september 2008 Hvis man har dannet seg en mening på bakgrunn av informasjon man har lett opp og tatt til seg, og ikke bare adoptert andres meninger, så synes jeg det er greit at de er politisk korrekte. Da har man jo tatt et gjennomtenkt standpunkt. Er man derimot politisk korrekt uten egentlig å ha satt seg inn i en sak, så blir det bare dumt.
Hanna panna Skrevet 25. september 2008 #7 Skrevet 25. september 2008 Jeg er ikke alltid Politisk korrekt. Nemlig fordi jeg er opptatt av egne synspunkter og følelser for en sak, samtidig som jeg prøver å tenke at noe skal stemme, eller ikke. Og personlig synes jeg at det er en Hard kamp til tider. Noen ganger har man tatt feil, noen ganger riktig. Begge tingene er lov. Man kan ikke tro på alt man leser, uansett om det er politisk korrekt. Man kan snuble lett der, hvertfall jeg. Det å se på ting med skuleblikk, evt en sak om hvordan kvinner burde kle seg på jobben (som jeg ble litt uenig i sist), er ikke alltid enkelt. Derfor både Ja og Nei. Man må også sette seg inn i ting
Gjest røya Skrevet 25. september 2008 #8 Skrevet 25. september 2008 Jeg er nok litt politisk ukorrekt. Har faktisk blitt beskyldt for å gå inn for det, altså at jeg alltid må "gå mot strømmen". Det er absolutt ikke et mål jeg har i livet, men jeg må innrømme at jeg liker å sette ting på spissen, provosere litt eller tulle med folk jeg synes er for politisk korrekte. Jeg har veldig sterke meninger, og er til en viss grad høflig men likevel ikke redd for å tråkke folk på tærne. I tillegg er jeg misantropisk, generaliserende og fordomsfull, og pakker ikke ting inn i sukker for å få det til å høres bedre ut. Jeg er også veldig ærlig og sier ting som jeg vet andre også tenker men som man liksom ikke skal si høyt (f eks innrømme at man i noen tilfeller er egoistisk, selvsentrert, innbilsk, forfengelig). Det er klart man fort fremstår som ganske politisk ukorrekt da.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå