linnmerete Skrevet 25. september 2008 #1 Skrevet 25. september 2008 Vi ber ca 40 familiemedlemmer til middagen og to venner som er regnet som våre beste venner og er samtidig forlovere! Sånn bortsett fra det er vi en ''vennegjeng'' på 20 stykker som vi begge liker veldig godt, men ingen av disse er våre beste venner. Vi har veldig lyst til å be de i middagen men da går budsjettet dundass for å si det mildt. Hva gjør jeg? Ber de i kirken og kaffe? eller er det dårlig gjort å ikke be de i middagen? Man kan jo ikke be ALLE man kjenner i middagen selv om man har lyst eller hva..?
Titta Skrevet 25. september 2008 #2 Skrevet 25. september 2008 Endel synes at kaffegjester er "annenrangs" gjester og at en bør be folk til alt eller ingenting. Jeg synes imidlertid at det er helt greit med kaffegjester. Hvertfall hvis dere gjør det slik at det er kun familie og forlovere til middag. Da blir det ikke noe rangering innad i vennegjengen. Jeg har både vært kaffegjest i bryllup, og vært middagsgjest i bryllup hvor det har kommet kaffegjester og kan ikke huske at noen har reagert på det. Er egentlig mest her inne at jeg har sett mange som ikke liker konseptet med kaffegjester.
Gjest78 Skrevet 25. september 2008 #3 Skrevet 25. september 2008 Når det er hele 20 gjester som er som kommer til kaffen så kan ikke jeg se noen problemer med det. Hvis det dreier seg om 2-3 stk er det kjipt å ikke be de til middagen, men når det er så mange kan det jo fort dreie seg om 20 000 kr ekstra, og det har vel de fleste forståelse for at man kanskje ikke har råd til.
Kara W Skrevet 25. september 2008 #4 Skrevet 25. september 2008 Jeg ville bedt vennegjengen til kaffe. Når det er et så klart skille som familie/venner, så er det jo ingen som føler seg annenrangs. Husk bare å planlegge skikkelig rundt kaffen også, slik at vennene føler at de kommer til noe mer enn bare kaffe og kaker, men har gått glipp av hele bryllupet.
linnmerete Skrevet 25. september 2008 Forfatter #5 Skrevet 25. september 2008 Ja, det var en godt poeng! skal passe på å gjøre det! Når jeg tenker meg om så tror jeg kansje ikke jeg hadde blitt bedt i middagen til noen av de heller... og ja, 20000 er mye penger for ''en vanlig mann i gata'' som oss. Takk for respons, nå har jeg ikke så dårlig samvittighet lenger!
Gjest Skrevet 25. september 2008 #6 Skrevet 25. september 2008 Jeg ville nok valgt og be venner til middag, men det også fordi min familie er veldig liten mens hans familie er stor, og dermed vil venner får det til å bli mer gjevnt.
Strix Skrevet 25. september 2008 #7 Skrevet 25. september 2008 Når det er hele 20 gjester som er som kommer til kaffen så kan ikke jeg se noen problemer med det. Hvis det dreier seg om 2-3 stk er det kjipt å ikke be de til middagen, men når det er så mange kan det jo fort dreie seg om 20 000 kr ekstra, og det har vel de fleste forståelse for at man kanskje ikke har råd til. Jeg tenker som Lady Lovelace når det gjelder dette. Når det er så mange som 20stk gjør det ingenting å invitere dem tiil "bare" kaffien syns jeg Vi ber alle til alt, men det er av mange ulike grunner.
Lille Rosa Skrevet 25. september 2008 #8 Skrevet 25. september 2008 (endret) Jeg kjenner flere som har gjort det slik så det er nok ganske vanlig . Men personlig er det ikke vært aktuelt å gjøre det sånn. Da ville jeg heller utelatt evt familiemedlemmer man ikke har kontakt med til vanlig mot å få ha ihvertfall nære venner der. Og hadde jeg selv blitt invitert til bare kaffe/kaker, så hadde jeg tenkt at det er heller stusselig.. Men det kommer jo an på hvor mye man vil/kan bruke på bryllupet. Endret 25. september 2008 av Lille Rosa
Gjest Elize Skrevet 25. september 2008 #9 Skrevet 25. september 2008 Vi skulle så gjerne ha bedt alle til middagen når vi gifter oss, men det har vi ikke råd til. For oss er det ikke snakk om hvor mye vi vil bruke på bryllupet, men hvor mye vi faktisk har råd til. Så derfor blir det rundt 50 til middag og 30 til kaffen. Den nærmeste familie og de nærmeste vennene våre er invitert til middagen. Mens familie litt lenger ut i slekta og ikke fullt så nære venner er invitert til kaffen.
Gjest LindaKristin Skrevet 25. september 2008 #10 Skrevet 25. september 2008 Vi ber ca 40 familiemedlemmer til middagen og to venner som er regnet som våre beste venner og er samtidig forlovere! Sånn bortsett fra det er vi en ''vennegjeng'' på 20 stykker som vi begge liker veldig godt, men ingen av disse er våre beste venner. Vi har veldig lyst til å be de i middagen men da går budsjettet dundass for å si det mildt. Hva gjør jeg? Ber de i kirken og kaffe? eller er det dårlig gjort å ikke be de i middagen? Man kan jo ikke be ALLE man kjenner i middagen selv om man har lyst eller hva..? Jeg synes godt dere kan gjøre det!Har vært i flere bryllup der dette har blitt gjort...Hvis en hadde vært steinrik hadde det jo vært noe annet da,men en må jo gå ut fra det en har råd til:) Vi skal kun ha nærmeste familie og ALLE vennene våre vi
Gjest Ansjoni Skrevet 25. september 2008 #11 Skrevet 25. september 2008 Vi kommer til å invitere alle gjestene til middagen. Nå blir vi om lag 60 stykker tenker jeg, og da er vel 2\3 familie.
Gjest Gjest_tullerusk_* Skrevet 25. september 2008 #12 Skrevet 25. september 2008 Jeg synes det er helt greit med kaffegjester så lenge de er mange nok til ikke å føle seg som B-gjester, men heller som en gruppe. Synes også godt man kan planlegge drikkeservering til når de kommer- tilfelle middagen er forsinket slik at de må sitte og vente før dere går fra bordet- noen ekstra flasker musserende er kanskje alt som skal til for at en føler seg skikkelig velkommen. Tror også det er lurt å tenke gjennom tidsskjemaet- dumt å ha vielsen veldig sent på dagen hvis det betyr at middagen ikke er ferdig før kl 22:30- litt kjedelig å begynne festen da for kaffegjestene. Bedre da å ha en tidlig vielse og middag slik at kaffegjestene kan komme i 20 tiden. Det tar fort drøyt 3 timer med en bryllupsmiddag.
zilje_k Skrevet 25. september 2008 #13 Skrevet 25. september 2008 Vi skal bare be nærmeste familie og nærmeste venner (forlovere + følge) til middag. Også kommer resten av familien og vennene til festen:) Ca 40 til middag og 60 ekstra til festen. Vi valgte å gjøre dette fordi vi syns det blir for dyrt å be alle til middag, men at vi allikevel vil ha med alle vennene våre og feire dagen vår:) Og det hadde vært veldig vanskelig å bare plukke ut noen få til festen ettersom vi har veldig mange venner. Da ber vi heller alle til festen:)
Gjest Skrevet 25. september 2008 #14 Skrevet 25. september 2008 Men nå er også jeg en av disse sære menneskene som heller ville prioritert venner enn langt, langt, langt ute i familien til sambo.
linnmerete Skrevet 25. september 2008 Forfatter #15 Skrevet 25. september 2008 (endret) Jeg har også veldig lyst til å droppe noen av familiemedlemmene men jeg vet ikke hvilke for jeg prater like lite med alle men så er det jo sånn at vi ikke er fler enn ca tjue fra hver side da, inkludert oss med forlovere så da blir det vanskelig å luke bort noen. Men jeg kan samtidig se for meg at festen og alt blir bedre med noen på vår egen alder og sånn da...kunne man ikke bare blitt lottomillionær Endret 25. september 2008 av linnmerete
angara Skrevet 25. september 2008 #16 Skrevet 25. september 2008 Vi har valgt en rimelig (vel... relativt sett, da) middagsløsning slik at vi skal kunne invitere alle til middag og kaffe, selv på et lavt budsjett. Jeg har lyst til at vennene mine skal være der under talene og middagsunderholdningen, og vi blir godt over 100. Men det er en del stress og myyyye planlegging forbundet med å lage mat til 100 mann selv, til tross for god hjelp fra slekt og venner, så jeg skjønner godt de som velger et mindre antall middagsgjester. Men det er ikke spesielt vanlig med kaffegjester i mitt miljø, så det var ikke et alternativ jeg vurderte, egentlig. Blir litt irritert da, når jeg føler at jeg står på for å inkludere alle venner og slektninger i bryllupet, og så får jeg likevel kommentarer fra en litt sur tante, som lurer på hvorfor jeg "bare" inviterer 120 personer. På bøgda hvor de kommer fra er dette visstnok regnet som ganske smålig... Grrr! Vanskelig å gjøre folk til lags, gitt.
linnmerete Skrevet 25. september 2008 Forfatter #17 Skrevet 25. september 2008 dæven! da hadde jeg strøket henne fra lista og sakt at jeg syntes det var for mange
angara Skrevet 25. september 2008 #18 Skrevet 25. september 2008 dæven! da hadde jeg strøket henne fra lista og sakt at jeg syntes det var for mange Ja, sukk, man kommer alltid på de gode replikkene når det er for sent! Men en fin tanke...
Lilywhite Skrevet 25. september 2008 #19 Skrevet 25. september 2008 Vi inviterer familie + forlovere til middag. Vi blir da trolig 36 personer til middag, mens venner (ca 20 stk) blir invitert til kaffe. Blir dyrt å invitere alle til middag, pluss tror det blir litt roligere og mer intim stemning med litt færre til middag... så fant ut det var greit å sette skillet ved at alle venner kommer til kaffe, blir så dumt å splitte opp slik at noen kommer til middag og noen til kaffe...
Dragonlady Skrevet 25. september 2008 #20 Skrevet 25. september 2008 Jeg ville bedt vennegjengen til kaffe. Når det er et så klart skille som familie/venner, så er det jo ingen som føler seg annenrangs. Husk bare å planlegge skikkelig rundt kaffen også, slik at vennene føler at de kommer til noe mer enn bare kaffe og kaker, men har gått glipp av hele bryllupet. Henger meg på denne, jeg. Hvis du ikke har råd til å be alle til middagen, så er dette en god løsning :D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå