Gå til innhold

Papirer til bryllup i utlandet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke papirer trengs for å få "attest til bruk for ekteskapsinngåelse etter utenlandsk rett"? Holder det med forlovererklæringer og erklæring fra brudefolkene? Må jeg møte opp fysisk på likningskontoret for å få dette?

Skrevet

Det kommer nok litt an på i hvilket land du ønsker å gifte deg i, men i mange tilfeller så vil det holde med de to erklæringene du nevner. Disse kan du printe ut fra nettet og sende inn.

Du finner kanskje noen svar her :)

Skrevet

Ja, det holder. Hvertfall gjorde det det for meg som ble gift i Karibia. Det eneste er at du gjerne bør si at du skal ha attest til bruk for ekteskapsinngåelse etter utenlands rett, slik at de ikke sender deg den vanlige attesten. Be om å få den på engelsk, dersom du skal til et engelskspråklig land.

Jeg tror ikke du må møte fysisk på likningskontoret. Jeg gjorde det fordi jeg er student, og således hadde tid. Hvis du sender det i posten: Legg ved en post-it hvor det blir gjort oppmerksom på at du giftes i utlandet og at du trenger den spesielle attesten.

Jeg vil for øvrig tipse om at det kan være lurt å be de som skal vie dere utenlands om et apostillebrev. Det kan være lurt for å få ekteskapet godkjent i Norge. Jeg ba om det. Det er en grei forsikring, slik at en slipper å giftes på nytt når en kommer hjem. ;)

• 2 uker senere...
Skrevet
Hvilke papirer trengs for å få "attest til bruk for ekteskapsinngåelse etter utenlandsk rett"? Holder det med forlovererklæringer og erklæring fra brudefolkene? Må jeg møte opp fysisk på likningskontoret for å få dette?

Det spørs også hva slags bryllup du skal ha. Jeg vet at i Hellas f.eks. så stilles det forskjellige krav til ortodoks, katolsk og borgerlig bryllup. Hvis du trenger hjelp til dette vil jeg anbefale deg å ta kontakt med den norske ambassaden der du skal gifte deg. I vårt tilfelle har vi leid inn bryllupsplanlegger i Hellas, og de visste alt dette på forhånd og sendte over informasjon :)

Skrevet

For å få "attest til bruk for ekteskapsinngåelse etter utenlandsk rett" trengs kun forlovererklæring og erklæring fra brudefolk. Hvilke krav til dokumenter som vigselsmyndigheten i landet en gifter seg i stiller, er noe helt annet. De kan gjerne kreve mer enn bare den attesten. Jeg måtte i forkant sende over legitimasjon (pass) og fødselsattest i tillegg til attest til bruk for ekteskapsinngåelse etter utenlandsk rett.

Med en planlegger får en vite hva som kreves av dokumenter i det aktuelle landet.

Skrevet

Hei!

Vi giftet oss på Tobago nylig og trengte ikke noe papirer fra Norge.

Vi ordnet med "special license" på et kontor der nede (samme som folkeregisteret).

Etter vielsen (som forøvrig var på stranden) signerte prest og to vitner på et papir som vi får i retur med "apostille stamp" fra ambassaden på Tobago. Dette holder i følge norsk lov :-)

Hadde for sikkerhetskyld papirene med prøving av ekteskapet iht. norsk lov i orden!

Vi hadde også hjelp av en wedding-planner, som fungerte kjempe fint! En super dame :-) Anbefales......

Klem :klemmer:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...