Gjest -BB- Skrevet 25. september 2008 #1 Skrevet 25. september 2008 Jeg og samboeren min skal endelig skrive gjensidig testamente og samboerkontrakt, for få skikkelig orden på det økonomiske Han har et særkullsbarn, men alt vi eier har vi opparbeidet oss etter vi flyttet sammen. Dvs ingen av oss hadde med noe av verdi inn i forholdet som skal være særeie. Vi har 2 biler, og han står oppført som eier i begge vognkortene. Dette er fordi det er han som har ordnet alt det praktiske når de ble kjøpt. På huset står vi begge som eiere. Det er også han som betaler ned på alle lånene vi har fra sin konto, men det er fordi jeg bruker lønnen min på løpende utgifter (mat, klær, bensin, fritidsaktiviteter, ting til huset, ferier osv) Men intensjonen er altså at vi eier bilene, huset og alt annet i fellesskap. Så da er spørsmålet mitt: Hvis vi skriver en samboeravtale der det står at bilene er felleseie, eller at en bil er min og en er hans, er dette gyldig ved et eventuelt brudd? Eller er det hva som står i vognkortet, eventuelt hvem som har nedbetalt lånene, som gjelder? Og hva med et eventuelt arveoppgjør hvis han skulle falle fra? Kan sønnen hans kreve å få "farens biler" selv om samboeravtalen sier at vi eier de sammen, eller at jeg eier en av de? Håper noen kan svare på dette! -BB-
flickan Skrevet 25. september 2008 #2 Skrevet 25. september 2008 Det spiller ingen rolle hvem som eier tingene på papiret, dersom kontrakten fastslår at dere eier alt i fellesskap. Når det gjelder arv og særkullsbarn er testamentasjonsretten begrenset til 1/3 av boet. Om dere eier alt i felleskap eier dere 1/2-parten hver. La oss si at boet tilsammen har en verdi på 3 mill kroner inkludert hus, biler og alle eiendeler. Da eier du 1, 5 mill, og din samboer 1,5 mill. Pliktdelsarv gjelder kun barn og evt ektefelle. Siden dere ikke er gift, gjelder ikke pliktdelsarven mhp ektefelle, kun livsarvinger, altså din samboers særkullsbarn. Livsarvinger har rett på 2/3 av boet, max begrenset opp til 1 mill per arvtaker. Dvs at i dette eksempelet har sønnen krav på 1 mill (2/3 av din samboers del på 1,5 mill). De siste 500 000 kan din samboer fritt tesamentere til deg. Du kan testamentere alt til din samboer, siden du ikke har barn. Om verdien på boet er høyere enn i dette eksempelet, kan din samboer testamentere mer til deg, da pliktdelsarven er begrenset oppad til 1 mill per arvtaker. Ved evt død vil du altså risikere å måtte kjøpe ut din samboers barn for å kunne beholde biler og hus. Dere kan også avtale borett for deg i huset, men dette er litt mer komplisert og dere bør få hjelp av jurist til å sette opp et slikt testamente. Om du ikke er i en økonomisk situasjon til å gjøre dette, kan det være lurt å tegne krysslivsforsikring. Dvs at du eier og betaler din samboers livsforsikring og står oppført som begunstiget. Ved evt dødsfall vil du få utbetalt livsforsikringen og du vil ha råd til å kjøpe ut arvinger. Samtidig slipper du arveavgift siden det er du som har betalt forsikringen hans. Disse reglene gjelder også om man er gift, eller har egne barn, så jeg og min mann har tegnet gjensidig forsikring for å ha råd til å kjøpe ut evt felles livsarvinger, sånn at man kan beholde hus, osv. Ellers er nettsiden testament.no et godt sted med mye info. Samboerkontrakter bør dere også enkelt finne en standard for på nettet.
Gjest -BB- Skrevet 27. september 2008 #3 Skrevet 27. september 2008 Tusen takk for svar, Flickan! Det oppklarte en god del -BB-
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå