Gå til innhold

Urådighet i tilknytning til

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva betyr uttrykket "urådighet" i forbindelse med eiendom?

Det står det i papirene om huset vårt, men er det bare på grunn av at banken har lånt oss penger til det, eller hva? Skjønner ikke helt hva det kan gjelde..

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hva betyr uttrykket "urådighet" i forbindelse med eiendom?

Det står det i papirene om huset vårt, men er det bare på grunn av at banken har lånt oss penger til det, eller hva? Skjønner ikke helt hva det kan gjelde..

Søk på google, du, så finner du det lett.

Skrevet
Søk på google, du, så finner du det lett.

Det gjorde jeg før jeg skrev innlegget, og jeg fant det ikke lett. Det var selvfølgelig mange artikler om det, men ingen jeg kunne knytte opp til min situasjon.

Gjest Gjest_tea_*
Skrevet

Det betyr vel at du ikke kan råde fritt over eiendommen. Med andre ord, du kan ikke selge eller pantsette eiendommen ytterligere uten samtykke fra rettighetshaver.

Gjest annen gjest
Skrevet
Det gjorde jeg før jeg skrev innlegget, og jeg fant det ikke lett. Det var selvfølgelig mange artikler om det, men ingen jeg kunne knytte opp til min situasjon.

Fant det ikke lett? Du forstår vel at du må gidde å lese for å få info du er på jakt etter.

Jeg googla, og fikk opp mange treff. Så på under et halvt minutt lærte jeg hva urådighet i forbindelse emd eiendom er. Det kan sikkert du også finne ut hvis du følger den andre gjestens råd om å google. :)

Eksakt hva urådigheten for din eiendom gjelder, ser jeg det som en selvfølge at du forstår at du ikke kan få svar på, verken her eller via google.

Skaff deg en panteattest, så står det nok der.

Skrevet

Dersom jdet er tinglyst urådighet kan ikke eiendommen selges eller pantsettes uten samtykke fra den som har rettigheter på eiendommen.

F.eks kan en bestemor tinglyse urådighet på huset hun gir til barnebarnet for at hun skal være sikker på at ikke barnebarnet selger uten at hun vet det for å bruke pengene på "tull".

Skrevet

Meglere bruker forresten å tinglyse urådighet når boligen selges. Dette fordi de skal forsikre seg om at du ikke tar opp mer lån på boligen enn megler vet om, eller forsøker å selge til noen andre.

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen.

(Og det er vel ingen grunn til å la seg irritere over at jeg ikke var i stand til å finne de svarene jeg var på jakt etter i Google selv..?)

Jeg får undersøke litt nærmere om hvorfor dette står i forbindelse med vår eiendom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...