Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Finnes det et sted på nett der man kan regne ut hvor mye man normalt ville fått i renter på et bestemt beløp i en bestemt periode?

Jeg lurer på om jeg har fått for lite i innskuddsrenter (ikke hos bank, komplisert sak), så jeg skulle gjerne sjekket dette nærmere.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som vet om noe sånt? Jeg fant en rentekalkulater, men der gikk det ikke an å velge en helt spesifikk periode.

Er det eventuelt noen her som er flinke til å regne rente på noe tilsvarende en innskuddskonto? Litt av problemet er at jeg ikke vet hvor høy renta var på det aktuelle tidspunktet.

Skrevet (endret)

Jeg har kontoer i noen banker der du ser oppdaterte (ikke bokførte) renter hver dag.

Der har jeg også sjekket at denne utregningen er riktig over en periode:

(Det stemte faktisk på øret)

Eksempel:

Du har 10.000,- på konto. Kontoen har 6% rente.

10.000 : 100 = 100 X 6% = 600,- (kr pr år)

600 : 365 dager = kr 1,6438 (pr dag) (16,4383 for 10 dager)....osv...

Så er det bare å sette inn ditt beløp og aktuell effektiv rente.

Skjønner?

Endret av Østlandet
Skrevet
Ingen som vet om noe sånt? Jeg fant en rentekalkulater, men der gikk det ikke an å velge en helt spesifikk periode.

Er det eventuelt noen her som er flinke til å regne rente på noe tilsvarende en innskuddskonto? Litt av problemet er at jeg ikke vet hvor høy renta var på det aktuelle tidspunktet.

Om det skulle være forsinkelsesrente eller konsumprisindeks det gjelder, så finner du kalkulatorer for disse på hhv.:

http://www.forsinkelsesrente.no/

og

http://www.ssb.no/kpi/

Skrevet

Tusen takk for hjelpa!

Det er nok forsinkelsesrente som er aktuelt i min sak. Og etter kalkulatoren som regner ut den renten så har jeg fått mer enn 30.000 kr for lite i renter... Så det er nok et forsøk på lureri, ser det ut som. Nå må jeg bare finne en økonomisk rådgiver som kan hjelpe meg med å få dette på papiret.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...