Gå til innhold

Vinglass-etikette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har det for meg at man drikker musserende vin fra smale høye glass, f eks noe sånt.

Hvitvin av omtrent slike

og rødvin av sånt som glassene til høyre her (egentlig dekker det bildet akkurat hva jeg mener - champagne, hvitvin/rødvin, rødvin)

Men ofte (nuvel, de få gangene jeg er hos andre i fler-retters middag) får jeg servert hvitvin i smale champagneglass. Er det ikke så galt, det? Eller er det kunnskapsløst? Jeg innser jo at JEG(*) ikke har peiling, ettersom jeg spør så dumt, men vil gjerne lære. De jeg har spist hos er veldig flinke til å lage mat og virker sånn sett som de har litt greie på ting, men vet at i hvert fall noen har begrenset interesse for vin.

(*) Jeg har vokst opp med at man drikker vin fra melkeglass, så det skulle bare mangle at jeg var ignorant :sjenert:

Skrevet
Her fant jeg en oversikt over barens ulike glasstyper :)
Skrevet
Jeg har det for meg at man drikker musserende vin fra smale høye glass, f eks noe sånt.

Hvitvin av omtrent slike

og rødvin av sånt som glassene til høyre her (egentlig dekker det bildet akkurat hva jeg mener - champagne, hvitvin/rødvin, rødvin)

Men ofte (nuvel, de få gangene jeg er hos andre i fler-retters middag) får jeg servert hvitvin i smale champagneglass. Er det ikke så galt, det? Eller er det kunnskapsløst? Jeg innser jo at JEG(*) ikke har peiling, ettersom jeg spør så dumt, men vil gjerne lære. De jeg har spist hos er veldig flinke til å lage mat og virker sånn sett som de har litt greie på ting, men vet at i hvert fall noen har begrenset interesse for vin.

(*) Jeg har vokst opp med at man drikker vin fra melkeglass, så det skulle bare mangle at jeg var ignorant :sjenert:

Glass er også mote. Men stortsett er hvitvinsglass ganske like som rødvinsglass bare smalere. Til vinsmaking brukes gjerne typiske rødvinsglass da disse egner seg bedre til formålet.

Det brukes også av mange forskjellige glass til forskjellige typer vin. Det gjelder både rød, hvit og rosé.

Gjest Grand Cru
Skrevet

Hvis man skal holde seg til riktig etikette gjør vennene dine feil.

Hvitvin skal drikkes av glass med litt vidde for at aromaen skal komme til sin rett.

Champagne skal drikkes av smale glass hvor den øverste delen krummer litt innover, slik at boblene ikke forsvinner.

Skrevet

Takk for svar, linken var jo veldig informativ :) Kanskje champagneglassene funker bra når man drikker hvitvin som ikke er spesielt god, slik at det blir mindre smak :fnise:

Hva slags glass bruker man til rosévin forresten? Er både hvitvinsglass og mindre rødvinsglass ok?

Skrevet

Det kommer an på om rosevinen er musserende eller ikke ;)

Musserende drikkes av høye smale glass av samme grunn som nevnt over!

"Vanlig" rosevin kan godt drikkes av hvitvinsglass:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...