Gå til innhold

Oppskrift på fiskegrateng

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har en god oppskrift på fiskegrateng? Føler meg inspirert i dag og befinner meg desverre langt fra frysedisken i Norge og ferdiggrateng.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ingen oppskrift! men husker en gang jeg lagde det og den ble knusktørr... skal huske til neste gang å bruke mye mer hvit saus enn det stod i den oppskriften....

Gjest Magica de Spell
Skrevet

Lenge siden jeg har laget fiskegrateng, så jeg har ingen oppskrift å anbefale. Men hva med en av disse?

Skrevet

Jeg lager en tykk, hvit saus av melange, mel og melk. Lar den koke minst fem minutter mens jeg rører jevnlig. Når den er ferdigkokt smaker jeg til med salt og pepper. Kjøler av.

Så tar jeg 3-4 egg og skiller, plommene rører jeg i sausen, etterpå rører jeg inn 500 gram rå sei. Jeg foretrekker sei pga smaken. Eggehvitene pisker jeg stive og vender forsiktig inn i resten.

Makaroni kan tilsettes etter smak, jeg foretrekker grateng uten.

Helles i godt smurt form og stekes ca 1 time nest nederst i ovnen til den er gyllenbrun.

Jeg bruker kokte poteter, raspet gulrot og meierismør som tilbehør.

Skrevet (endret)

Tusen takk, Magica og Brunhilde. :)

Nå skal det lages fiskegrateng her og lillemor blir glad!

Endret av Alice Ayres
Skrevet

Det er utrolig godt med enten purre eller gressløk oppi det smeltede smøret :)

Skrevet
Det er utrolig godt med enten purre eller gressløk oppi det smeltede smøret :)

Jeg bruker ikke smeltet smør til fiskegrateng, jeg liker best kjøleskapskaldt meierismør på den, men purre høres veldig godt ut.

Skrevet

Jeg pleier å ha purre i selve gratengen, dvs surrer den i smøret før jeg har i mel og lager hvit saus som vanlig - også godt! Ellers samme fremgangsmåte som Brunhilde. :)

Skrevet

Fiskegratengen var stor suksess! :) Det er en av favorittene til lillemor og hun har ikke fått det på et år nå så hun spiste og spiste og spiste. Tusen takk for oppskrifter! Neste gang skal jeg prøve purre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...