Gjest Gjest_Malaco_* Skrevet 24. september 2008 #1 Skrevet 24. september 2008 Jeg var hus hudpleier for en liten stund siden, og fortalte da bla at jeg var gravid. Lurte på om hun hadde en god krem for forebygging av strekkmerker, og det hadde hun. Kjøpte en grisedyr krem (578 kr) fra MD formulations som vistnok skulle være fantastisk. Men da jeg kom hjem, så jeg at den inneholdt en del ting jeg trodde man skulle unngå som gravid. Kremen heter VITAPLUS hand and body creme, innholdsfortegnelsen ser slik ut: Purified water,ammonium Glycolate, Glycolic acid,, Cyclomethicone, Retinyl palmitate, Cyclometicone -and Polisilicone11, Sorbitan Sterate, Ceresin, Mineral oil (parrafinium liquid), petrolatum, Glyceryl Sterate, PEG-100 Sterate, Dimitecone, Cetyl Alcohol, Stearyl Alcohol, Salicylic Acid, Tocopherol, Hyaluronic Acid, Allantoin, Steareth2, Dimethicone Copolyol, Cellulose, Carboxymethyl Cellulose, Cetyl Hydroxythylcellulose, Xanthan Gum, Disodium EDTA, Imidazolidinyl Urea, Methyl Paraben, Propylparaben. Det stod ikke noe på pakningen om at gravide ikke må bruke den, men jeg ble litt skeptisk over alle de ulike acid`ene... Og det er snart 2 uker siden jeg kjøpte den, men har ikke orket å gjøre noe med det før nå, så vet ikke om jeg kan få gjort om kjøpet om det skulle vise seg at kremen ikke skal brukes av meg... Er det noen som har peiling på slike ingediesner?
Jean Skrevet 24. september 2008 #2 Skrevet 24. september 2008 En form av retinol finns i. Gravida ska inte bruka det med risk för leverskador och svåra fosterskador. Det ska en hudterapeut veta. Mineraloljor på kroppen är väl ingen fara men det är en slaggprodukt av olja/diesel, som går in i blodomloppet bildar benzener i vissa molekylära kedjor. Gå tillbaka med den! sant är att det ännu inte finns en bot mot bristningar, det är ärftligt. Allt annat ätr struntprat. Men det kan däremot kännas skönt att smörja och massera lite lätt. MVH Jean www.skindeepbyjean.blogg.se
Gjest Gjest_Malaco_* Skrevet 24. september 2008 #3 Skrevet 24. september 2008 Ok, for ringe å høre om jeg kan levere den igjen! tusen takk for svar, ikke enkelt å finne ut av denne jungelen av ulike ingredienser!!!
Jean Skrevet 24. september 2008 #4 Skrevet 24. september 2008 Jag tycker lite såhär då det gäller detta med bristningar: Visst ska man köpa en härligt skön olja att massera magen med. men just ha vetskapen om att det inte hjälper mot ärftliga sådana. Jag köpte Weledas (enda gången jag köpt det märket) havandeskapsolja och underlivsolja och smorde med flera ggr om dagen. Nu har inte jag bristningar i arv från min mor, så jag fick inga. Men välj istället en vädoftande skön avslappnande olja bara för att det är skönt istället. Du sparar massor av slantar! Får du bristningar, finns idag laser och ljus för att ta bort dem efteråt. MVH Jean www.skindeepbyjean.blogg.se
Gjest Gjest_Malaco_* Skrevet 24. september 2008 #5 Skrevet 24. september 2008 Spørs om ikke det er like lurt! Skulle nok hørt på mamma, og kjøpt valnøtt olje på apoteket med en gang i stedet
Gjest Raptuza Skrevet 24. september 2008 #6 Skrevet 24. september 2008 Uenig! Jeg brukte en anti-strekkmerke krem fra Yves Rocher i svangerskapet og smurte regelmessig mage og bryster. Etter fødselen fikk jeg bare strekkmerker på lårene, hvor jeg ikke hadde smurt meg.
Jean Skrevet 24. september 2008 #7 Skrevet 24. september 2008 Tyvärr har Striae man kan få vid graviditet, inte lika god prognos som fysiologiska striae, utan de kan ofta finnas kvar. En typ av bristningar då fysiologiska, kan uppstå hos många i puberteten, men mestadels bleknar de bort. En tillfällig hormonobalans då alltså. Vid graviditet är det också hormonerna och för vissa kan de bleka bort efter lång tid. Men samtidigt ser man dessa hormonella bristningar mest hos dem som det går i arv för. MVH Jean www.skindeepbyjean.blogg.se
Hilde Christina Skrevet 25. september 2008 #8 Skrevet 25. september 2008 En form av retinol finns i. Gravida ska inte bruka det med risk för leverskador och svåra fosterskador. Det ska en hudterapeut veta. Mineraloljor på kroppen är väl ingen fara men det är en slaggprodukt av olja/diesel, som går in i blodomloppet bildar benzener i vissa molekylära kedjor. Gå tillbaka med den! sant är att det ännu inte finns en bot mot bristningar, det är ärftligt. Allt annat ätr struntprat. Men det kan däremot kännas skönt att smörja och massera lite lätt. MVH Jean www.skindeepbyjean.blogg.se Jeg er ikke akkurat spesielt god på svensk.. Men mener du at mineralolje går inn i blodomløpet...?
Gjest Deception Skrevet 25. september 2008 #9 Skrevet 25. september 2008 Nå er det vel snarere sånn at molekylene i mineraloljer er så store at de ikke kan trenge gjennom det øverste hudlaget, og tåles derfor godt av for eksempel allergikere. Mineraloljer brukes først og fremst i hudpleie for sine okklusive egenskaper, nemlig det at de danner en film på huden som hindrer fordamping. Dette er egentlig ikke særlig forskjellig fra oljer fra planteriket (essensielle oljer er noe annet). Så jeg kunne tenkt meg å se dokumentasjon for påstanden.
Jean Skrevet 25. september 2008 #10 Skrevet 25. september 2008 Inte mineraloljan som sådan. Men i vissa föreningar kan den vad jag förstått bilda benzenDNA (liksom carbomer kan) som kan, vara cancerogena på sikt. För övrigt är det väl inte så många som tänker på cancer i det fallet men jag ville bara betona det jag ibland läser. Det jag mest tänker om mineralolja är ju attsjälva oljemolekylen är för stor för att tränga genom epidermis ned till dermis. Det är ju därför den så ofta bildar proppar och ger upphov till en hemskt fet och sjuklig hy. Jag vet att vissa fetare salvor visst innehåller mineraloljor för att enbart binda fukten och för vissa kan det vara nödvändigt under korta perioder som lider av hudsjukdomar åt andra hållet med mycket eksem och torr yta. Men i det fallet förespråkar jag hellre Propylenglykol, det binder inte fukten lika bra vilket givetvis är en nackdel, och även den substansen kan ge utslag men i betydligt mindre omfattning då. MVH Jean www.skindeepbyjean.blogg.se
Jean Skrevet 25. september 2008 #11 Skrevet 25. september 2008 Vill förtydliga om Carbomerna bara: Finns olika typer av Carbomer. De flesta medicinska produkter innehåller detta. Och det jag läst mig till så har forskare sett att en typ av carbom faktisdkt kan reagera olika på kroppens celler. Samma typ av Carbom kan alltså i ett fall bilda skadliga benzenDNA i ett genetiskt mönster i en cell, medan samma typ på en annan individ inte verkar göra det. Här börjar det bli lite för avancerat för min del. Men hur som helst, finns varianter som inte ger mer sjuklig hy, och fram tills man kan se följderna av Carbomer, så kommer jag fortsätta med de produkter jag brukar. Kemin är onekligen avancerad och de Biokemiska procersserna i kroppen är ju mycket intressant att läsa om, tycker iaf jag. Mineraloljan i hennes fall, om den skulle kunna bli en cancerogen faktor är väl egentligen ganska minimalt riskabelt. Men jag ville bara skriva det från fler perspektiv än att oljan bara proppar igen huden, vilket inte har någon vidare betydelse om man använder mineraloljor på övriga kroppen, men inte i ansiktet då. MVH Jean www.skindeepbyjean.blogg.se
Hilde Christina Skrevet 25. september 2008 #12 Skrevet 25. september 2008 (endret) Okay.. Hvor har du lest/lært dette med kreft og slikt? Ville vært interessant å få kilder på det, helt ukjent for meg. Endret 25. september 2008 av Hilly
Jean Skrevet 25. september 2008 #13 Skrevet 25. september 2008 Hilly, jag har hittills givit dig väldigt informativa och uttömmande svar på allt. I just den här frågan vet jag att jag bland annat läst i artiklar ur engelska Läkartidningen The Lancet (har för mig den heter), Illustrerad Vetenskap, Medicinska fakulteten för venerologi och dermatologi, Uppsala Universitet - avhandlingar mm. Detta har jag inte läst på nätet utan i artiklar. I det fallet har journalisterna intervjuat forkare och Läkare så det är inte något som bara "skrivs". Fast huruvida man kan koppla att bensen kan frigöras i kroppen av mineraloljan som ju är just slagg frn ren diesel, har alltså inte riktigt greppat mig -än. Men som jag först skrev: Förutom att belysa att mineraloljan är dålig för de med aknebesvär, ville jag även ta upp detta med ombildningen i mänskligt DNA. Hon väljer givetvis själv om hon vill bruka den och i det perspektivet gör några enstaka gånger på magen, säkert ingen åverkan. Detta gäller då främst Carbomers delning i DNA. Sök på Google vet jag. Ett annat forum som kanske är mer åt ditt håll, som heter SHENET har mycket trams enligt mig. Men vissa artiklar och vissa förklaringar finns där om detta. Fast jag har för mig att de även hävdar att Mineraloljan inte skulle vara skadlig, De är inte objektiva utan påtalar gärna hur bra det är med vaxer fetter och naturliga växtprodukter, något jag alltså förkastar. Det gör även de Läkare och Hudterapeuter som är riktade mot den medicinska hudvården. LÄS Hilly. Jag söker kunskap varje dag. MVH Jean www.skindeepbyjean.blogg.se
Hilde Christina Skrevet 26. september 2008 #14 Skrevet 26. september 2008 Jada, det har du, men å se det fra deg er ikke nok til at jeg tror på det, jeg må se kilder som er troverdige. Må absolutt sjekkes ut dette
Jean Skrevet 26. september 2008 #15 Skrevet 26. september 2008 Det tycker jag låter väldigt bra. Endast genom kunskap kan man gå vidare i livet Hilly. Nu har du fått många fina tips och råd av mig. Bara att ta för dig av all kunskap Med vänlighet kan man komma väldigt långt, man känner sig tillfreds med sig själv och andra blir glada tillbaka. MVH Jean www.skindeepbyjean.blogg.se
Hilde Christina Skrevet 27. september 2008 #16 Skrevet 27. september 2008 Men du klarer fortsatt ikke å henvise til troverdige kilder.... Kunnskap er flott, men jeg baserer kunnskap kun på fakta og ikke bare noe en på et forum sier, derfor vil jeg ha en nettside, faktaark, hva som helst
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå