Gå til innhold

Konkuranselek for barn ca 5-6år

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Perle_*
Skrevet

Hei!

Jeg har fått ansvar for å arrangere noen konkuranser for en gruppe på 15-20 barn i 5-6-års alderen. Vi skal være inne, men det er god plass.

Er det noen som har forslag til konkuranser?

Hilsen meg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjenne igjen barnesanger utfra bilder eller beskrivelser?

Spørsmål om barnetvfigurer.

Skrevet

Hei :)

Seigemenn (eller noe annet lite/lett) bundet i tynn sytråd. Trådlengdene må være like lange til alle, de puttes i munnen og en skal "fange" seigemennene kun ved hjelp av å snurre tungen. Førstemann vinner!

Du kan også ha 17.mai lignende leker som potetløp og fisking!

Lykke til :)

Skrevet

Danselek? De som setter seg sist på rumpa når du skrur av musikken går ut av leken. Den som er igjen til sist vinner.

Gjest Gjest_Perle_*
Skrevet

Tusen takk for mange gode forslag! Har vært borti flere av de før, men hadde helt glemt de:)

Er det noen som har flere forslag?

Skrevet

Jeg er instruktør på barneidrett for barn i alderen 4-6 år.

Noe vi pleier å ha:

Ulven kommer: (en ulv, en "mamma" og resten barn): "Alle mine barn kom hjem. Tør ikke. Hvorfor ikke? Ulven kommer. Hva spiser han? Menneskekjøtt. Hva drikker han? Blod. Kom alikevell.

Ulvene fanger de barna de kan og barna blir til ulver. Neste runde; samme, men flere ulver og færre barn. Barna fryder seg og konkurranseintinktet slår til med full kraft. Vinneren/vinnerne er de som er barn lengst. ;)

Stiv heks: En får på seg en vest el. den skal tikke de andre. De som er tatt står med bena fra hverandre og blir fri dersom noen kryper mellom bena deres. det gjelder for den som har ann å ta alle.

Stafett: Sett opp to kjegler: del barn inn i to lag. Gi dem en ball/pinne el. Så skal de løpe rundt kjeglen og tilbake. Gi ballen/pinnen til nestemann. Kan varieres med hoppesekker, potet på skje etc.

Kanonball er det noen som skjønner, mens andre synes dette er vanskelig.

Hinderløype hvor vi bruker det vi har.

Kaste/sparke ball to og to.

Doktortikken: den som tikkes må holde seg der den blir tikket. Ny som har den hele tiden.

Stolleken: sette seg på en stol når musikken stanser.

Danse: sette på musikk og la barna danse

Skrevet

Hva slags sted skal dere være? Hjemme hos noen eller i en gymsal?

Forslag:

* Putte blyant i flaske. Populær lek da jeg var liten. Man får en blyant hengt rundt livet i en hyssing, så den henger mellom beina. På gulvet står det en glassflaske. Det er førstemann til å putte blyanten i flasken uten å bruke hendene. De andre må selvfølgelig heie. ;-)

* Har'n. På så små barn bør man bruke en ball, ertepose e.l. som man gir til den som skal ha den, ellers glemmer de at de ikke har den lenger når de har tatt noen andre.

* Hauk og due. En duemor/duefar står på den ene siden og roper: Alle mine duebarn, kom hjem! Duebarna svarer: Vi tør ikke, for hauken tar oss! Duemor/duefar svarer: Kom allikevel! Så skal de løpe til den samme siden som duemor/duefar - på midten står hauken(e)... De som blir tatt blir også hauker.

* Haien kommer er en av de mest populære lekene. Haien bor i midten, grupper med fisker bor i hvert sitt hjørne/på hver sin matte e.l. Hver gruppe velger et fiskenavn (ofte vil de være hvaler, havfuer o.l., la dem bare det). For eldre barn kan man velge f.eks. navn på popidoler eller idrettsstjerner og istedenfor hai kan det være fans.

* Nappe haler. Gi barna hvert sitt bånd som de fester i bukselinningen og lar henge nedover rumpa. Om å gjøre å fange flest haler - alle mot alle - alle må stoppe på likt. Ikke lov å fange haler fra en som står og fester en hale.

* 1-2-3 rødt lys! Lekte vi masse på barneskolen. En står ved en vegg med ryggen til og sier høyt: 1-2-3 rødt lys! Idet han/hun sier rødt lys! snur han/hun seg, og alle som rører på seg går ut av leken. Den som kommer først fram til veggen vinner, og får være neste gang.

* Tunnelball. Alle står på en lang rekke med beina godt fra hverandre. Førstemann har en liten ball som han/hun sender gjennom tunnelen, løper på utsiden bak og tar imot ballen. Kjør en runde av gangen.

* Hund og hare. Sett ut ulike ting som barna kan løpe og klatre på og over (i en gymsal kan man bruke benker, matter, kasser, tjukkaser osv.). To-tre stk. er hunder, de andre er harer. Hundene skal ta harene, harene går ut av leken. Når alle harene er tatt, begynner man på nytt med nye hunder.

Hvis du skal gjøre dette på fast basis, vil jeg anbefale å kjøpe bøkene "Gymlek" og "Idrettens Grunnstige" hos Gym- og Turnforbundet, det er kjempefine bøker med masse inspirasjon. :-)

Skrevet

Rumpefotball er dritgøy når du er 6 år... Dvs. bare lov å sitte på rumpa og ake seg frem, og ha et eller annet som de skal treffe med en ball. Det blir mye latter med sånt!

Løpe om kapp er en klassiker som barn aldri blir lei.

Små konkurranser to og to er gøy:

Holder hverandre i hendene og skal tråkke flest mulig ganger på foten til den andre. Må telle høyt.

Holde hverandre på "hilsemåte", dvs. høyre eller venstre hånd i kryss og prøve å klaske hverandre på rumpa med den frie hånda. Igjen er alt med rumpa veldig gøy når man er i den alderen...

Holde hverandre i hendene med hendene opp i ca. skulderhøyde, prøve og dytte den andre bakover, av en matte eller over en strek.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...