Gjest Gjest_Gjesteline_* Skrevet 24. september 2008 #1 Skrevet 24. september 2008 Jeg skal snart flytte sammen meg kjæresten...har tidligere vært gift og da var det endel frustrasjon fra min side ang husarbeidet. Jeg følte jeg hadde ansvar for alt...fra å betale regninger i nettbanken, til å ordne tøy for barna, til handling, lage middag, vaske, osv osv. Jeg måtte ofte mase og mase og minne på det eksmannen skulle gjøre da han tok lite initativ selv... Ønsker ikke å havne i samme fella igjen, og vil derfor være litt "klar " på hva jeg forventer i dette samboerskapet med kjæresten. Men jeg vil selvsagt ikke være urimelig....det er f eks ok at jeg alltid vasker klær og bretter, men da synes jeg at kjæresten kan ha ansvar for noe annet tilsvarene. Den nye samboeren min jobber på sjøen og er derfor borte i et par uker, og er derettre hjemme i ca 3 -4 uker på fulltid. Jeg har en 100% jobb med lederansvar som noen ganger desverre innebærer litt jobbing på kveldene også.... Hvordan er fordelingen av oppgaver og plikter hjemme hos dere? Tar gjerne imot tips til ok måter å ordne dette på... Og dere som også har etablert dere gang nr 2, og har barn fra første runde...Hvilken rolle har den nye kjæresten/samboeren i forhold til barna? Praktisk etc...?
Fluffie Skrevet 24. september 2008 #2 Skrevet 24. september 2008 Vi fordeler det rimelig likt. Som regel lager jeg maten og han vasker opp, vanligvis er det han som vasker klaerne, og jeg bretter det og legger det paa plass, osv. Jeg synes det er greiest aa avtale hvem som gjoer hva, men da er det viktig aa ikke forvente at den andre gjoer ting paa samme maate som en selv.
CeeCee Skrevet 24. september 2008 #3 Skrevet 24. september 2008 (endret) Hvis dette har frustrert deg i tidligere forhold bør dere diskutere dette FØR dere bestemmer dere for å flytte sammen. Slik vet du litt om hva du kan forvente deg og om det er en ordning du kan leve med. Det er kun han som har svaret på det egentlg.... Ta dere en prat om forventninger til den andre og samivet, og forsøk å finn praktiske løsninger. Endret 24. september 2008 av CeeCee
Gjest Gjest Skrevet 24. september 2008 #4 Skrevet 24. september 2008 Vi fordeler det rimelig likt. Som regel lager jeg maten og han vasker opp, vanligvis er det han som vasker klaerne, og jeg bretter det og legger det paa plass, osv. Jeg synes det er greiest aa avtale hvem som gjoer hva, men da er det viktig aa ikke forvente at den andre gjoer ting paa samme maate som en selv. Dersom dere har vaskemaskin og/ eller oppvaskmaskin, høres det ut som mannen din slipper alt for lett unna husarbeidet. Dersom alt vaskes for hånd, kan fordelingen være rimelig ok.
Fluffie Skrevet 24. september 2008 #5 Skrevet 24. september 2008 Dersom dere har vaskemaskin og/ eller oppvaskmaskin, høres det ut som mannen din slipper alt for lett unna husarbeidet. Dersom alt vaskes for hånd, kan fordelingen være rimelig ok. Oppvasken er for haand her. Totalt sett gjoer nok han mer husarbeid enn meg, faktisk.
Gjest Wind Skrevet 24. september 2008 #6 Skrevet 24. september 2008 (endret) Hvis han er hjemme 2-3 uker av gangen, og så borte det samme antallet uker, er det vel bare rett og rimelig at han tar seg av det meste når han er hjemme? Spesielt hvis du har jobb hele tiden, og da må både jobbe og ta alt husarbeidet når han er borte. Her fordeler vi det ofte sånn at jeg vasker, og han tørker oppvasken. Og så bytter vi på å vaske klær, støvsuge, osv. Rydding rundt om kring i leiligheten er det som oftest jeg som står for, eller så tar jeg "mitt" rot, og sier ifra at nå har jeg tatt det jeg har rotet, og at jeg synes han skal ta det han har rotet. Endret 24. september 2008 av Wind
Gjest Gjest Skrevet 25. september 2008 #7 Skrevet 25. september 2008 Hvordan er fordelingen av oppgaver og plikter hjemme hos dere? Tar gjerne imot tips til ok måter å ordne dette på... Og dere som også har etablert dere gang nr 2, og har barn fra første runde...Hvilken rolle har den nye kjæresten/samboeren i forhold til barna? Praktisk etc...? Du burde visualisere timene du bruker på husarbeid. Skriv dem ned og vær ærlig, ikke overdriv. Så viser du ham summen en dag dere har overskudd, gjør det flere ganger om det ikke hjelper, men vær ikke så påståelig at du ikke kan lytte til 'motargumenter'. Få ham til å lage en oversikt over sin tidsbruk på typiske manneoppgaver, om det er noen. Og det han faktisk gjør av husarbeid, selvfølgelig. Jeg tror mange menn ikke skjønner helt hvor mye tid som går med til å holde et hjem i orden, og da hjelper det om man tar det på den fornuftige måten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå