Gå til innhold

Hunden biter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har en blandingshund (papillon far og pomeranian mor) på snart et halvt år som biter mye. Han er utrolig livlig og gjør det kun i lek, men hvordan får jeg vent ham av med dette? Er det beste å fjerne hånda og ignorere ham, eller har dere andre tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Si "AU" og gå fra ham. Ikke lek med ham igjen før han er rolig.

Skrevet
Si "AU" og gå fra ham. Ikke lek med ham igjen før han er rolig.

Takk for tilpset! Tar gjerne imot flere råd. Han biter også ofte i båndet. Noen tips der? Liksom ikke så lett å ignorere det når vi går på tur, og går man bare videre drar man jo i tauet så hunden synes det er enda morsommere!

Skrevet

Høres ut som du har litt å hente på å gå på et dressurkurs for nybegynnere. Der lærer man like mye om å være hundeeier som man jobber med hunden. Jeg har alltid brukt ordet nei om alt hunden ikke får gjøre, men det hjelper ikke si nei med pusestemme. Kan også være et tips å kjøpe et bånd som har en tynn kjetting i enden (ned mot halsbåndet til hunden). Da er det ikke så stas å bite i det lenger. Når hunden biter deg ville jeg sagt tydelig nei, gjerne legge på litt knurring (ja, helt seriøst), selvfølgelig få den til å slippe og så ignorere den.

Skrevet
Høres ut som du har litt å hente på å gå på et dressurkurs for nybegynnere. Der lærer man like mye om å være hundeeier som man jobber med hunden. Jeg har alltid brukt ordet nei om alt hunden ikke får gjøre, men det hjelper ikke si nei med pusestemme. Kan også være et tips å kjøpe et bånd som har en tynn kjetting i enden (ned mot halsbåndet til hunden). Da er det ikke så stas å bite i det lenger. Når hunden biter deg ville jeg sagt tydelig nei, gjerne legge på litt knurring (ja, helt seriøst), selvfølgelig få den til å slippe og så ignorere den.

Har tenkt oss på kurs ja, men nå fikk jeg denne hunden i dag, så har ikke kommetså langt enda :) Vil gjerne være konsekvent fra begynnelsen av :) Takk for svar!

Skrevet
Hund idag? Heldig du er. :)

Ja, er overlykkelig, verdens skjønneste :) Har hatt hund tidligere men den fikk vi som voksen g han var HELT perfekt og enkel å ha med å gjøre. Derfor har jeg ikke så mye erfaring med akkurat dette her :S

Gleder meg til vi blir bedre kjent!

Skrevet
Takk for tilpset! Tar gjerne imot flere råd. Han biter også ofte i båndet. Noen tips der? Liksom ikke så lett å ignorere det når vi går på tur, og går man bare videre drar man jo i tauet så hunden synes det er enda morsommere!

Jeg ville valgt å stoppe og stå helt rolig til han slipper, for så å rose ham og gå videre. Biter han igjen, stopp og stå rolig til han slipper, ros ham og gå videre. Det viktigste er å være konsekvent, så lærer han fort nok at å bite i båndet betyr stå i ro = kjedeliiiiig.

Og kom dere på valpekurs så fort som mulig!

Lykke til :)

Skrevet
Ja, er overlykkelig, verdens skjønneste :) Har hatt hund tidligere men den fikk vi som voksen g han var HELT perfekt og enkel å ha med å gjøre. Derfor har jeg ikke så mye erfaring med akkurat dette her :S

Gleder meg til vi blir bedre kjent!

Kunne også tenkt å hatt. Men det får bli seinere! Kos dere, begge to ;)

Skrevet
Har tenkt oss på kurs ja, men nå fikk jeg denne hunden i dag, så har ikke kommetså langt enda :) Vil gjerne være konsekvent fra begynnelsen av :) Takk for svar!

Har du fått hunden i dag så må du ikke begynne å stille krav til den. Du må vinne tilliten fra den før du kan begynne å sjefe. Det er ikke rart en 6 mndr. gammel valp biter i båndet og er gira rundt deg når den antakelig ikke kjenner deg så godt (?). Så ikke begynn "dressur" før du ser at hunden slapper av hos deg. Tren på å være rolig (ingen vilter lek), godbiter, klapp og kos i den grad hunden tillater det, varm og trygg stemme, belønn med godbit her gang valpen tar kontakt med deg, og bare vær sammen med hunden rett og slett. Selvfølgelig trekker du hånden til deg og overser når den biter, men ingen strengstemme eller høye aaauuuuu! Ikke no styr og ståk og krav før valpen er trygg i nytt hjem!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...