Gjest urk Skrevet 24. september 2008 #1 Skrevet 24. september 2008 Jeg og samboeren min har havnet opp i ei økonomisk klemme. Jeg skal snart gå fra sykemelding til attføring, og vil da gå kraftig ned i inntekt. Nå har han fått beskjed om at bedriften der han jobber må skjære ned, så han står uten jobb om noen måneder. Det er vanskelig å få ny jobb i samme bransje her vi bor, så han må belage seg på å ta en dårlig betalt jobb i f.eks. butikk. Dette betyr at vi får store problemer med økomien framover. Med to fulle lønninger har det gått greit, og vi har hatt mulighet til betale ned på gjeld fortere enn planlagt. Men likevel har vi for mye gjeld til at vi kan klare oss når vi begge får veldig redusert inntekt. Hva gjør vi nå? Finnes det støtteordninger vi kan søke på i en overgangsperiode? Vi eier ikke egen bolig, men leier. Har nok byens billigste leilighet når man ser på kvadratmeterprisen, så det nytter ikke å se seg om etter et annet sted å bo. Vi bor i ei fireroms, men om vi hadde gått ned til treroms så hadde ikke det utgjort mer enn kanskje en tusenlapp i forskjellen pr mnd. (Vi har vært veldig heldige med leilighetsvalg) Han har to barn fra før, med forsørgeransvar for den ene.
Gjest Portis Skrevet 24. september 2008 #2 Skrevet 24. september 2008 Supplering fra sosialkontoret er vanlig når du går på YA. Dere kan også söke om bostötte. Sånn ellers, så krever vel de egentlig at du skal kunne leve for ganske lite pr mnd, og at man bare er nödt for å kutte ut alt unödvendig. Du hadde gjeld, og FÖR dere får så lite å leve for så ville jeg ringt de du betaler ned til og forklart situasjonen og at dere er usikre på hvor mye penger dere kan betale fremover. Spör om de kan fryse gjelden i overgangsperioden og når dere ser hvor mye penger dere har, så kan dere komme med et forslag til hvor mye dere föler dere klarer å betale pr mnd
AnetteR Skrevet 24. september 2008 #3 Skrevet 24. september 2008 Hva slags gjeld er det snakk om? Om det er studielån vil man få dette "låst" om man tjener under en viss grense. Er det boliglån (du sier du ikke eier bolig?) så er det mulig banken kan være behjelpelig. øke nedbetalingstiden, avdragsfrihet en periode eller liknende. Er det andre typer gjeld bør du ta en runde med kreditorene og høre om dere kan ordne en annen nedbetalingsplan. Ofte har de større interesse i dette enn at du ikke skal klare å betale inn noe overhode. Så ville jeg satt meg ned og gått gjennom daglig forbruk, og sett hvor dere kan kutte. Kanskje det ikke er nødvendig å ha bil? Kutte ut blader, kaffe på narvesen, dyre TV/internett abonnement, treningskort osv... Rett og slett ta en grundig gjennomgang av forbruket. Nå kan jeg lite om andre stønader ol. Men du kan jo ringe og høre om det er mulig å få en rådgivningstime, for å få en oversikt over hvilke rettigheter du har.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå