Gå til innhold

Foreløpig subjekt

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hei!

"Det er jeg som står der."

"Det er meg som står der."

"Det" er foreløpig subjekt. Blir da det egentlige subjektet "jeg", eller settes det egentlige subjektet i objektsform ("Hvem er "det"? Meg."), så det heter "meg"?

Jeg er så dårlig på sånne ting. :(

Tuusen takk til den som har svaret!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

"Det er jeg som står der."

"Det er meg som står der."

"Det" er foreløpig subjekt. Blir da det egentlige subjektet "jeg", eller settes det egentlige subjektet i objektsform ("Hvem er "det"? Meg."), så det heter "meg"?

Jeg er så dårlig på sånne ting. :(

Tuusen takk til den som har svaret!!

Det egentlige subjektet skal alltid stå i subjektsform (nominativ). Jeg kan sikkert finne en nærmere grammatisk forklaring på det hvis du ønsker det, men ville svare straks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for raskt svar! Kjempesnilt! Du kan gjerne finne en nærmere forklaring til meg, hvis du gidder det. (Jeg googla litt før jeg spurte, men klarte ikke å finne noe. Det er godt mulig jeg bare googla talentløst, altså. ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Vil det si at det heter "Det er hun det handler om", ikke "Det er henne det handler om"?? Synes liksom det skurrer veldig ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Vil det si at det heter "Det er hun det handler om", ikke "Det er henne det handler om"?? Synes liksom det skurrer veldig ...

Det er ikke "hun/henne" som blir subjekt, men det andre "det". Skriver du setningen uten foreløpig subjekt, vil den lyde "Det handler om henne."

Så den riktige setningen blir "det er henne det handler om". "henne" står til preposisjonen "om".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...