Gjest Tanita Skrevet 24. september 2008 #1 Skrevet 24. september 2008 (endret) http://www.t-a.no/apps/pbcs.dll/article?AI...HETER/150910176 Blir bare trist av å lese slikt og så utrolig synd om uvitenheten til folk. De kunne jo ha gjort NOE for å prøvd å finne et hjem til kattungen, sette inn annonse på finn.no, ringe omplasseringen for dyr... Istedet bare ga hun opp og avlivet kattungen. Deretter nekter hun å betale for avlivningen på skarve 350 kroner. Skulle nesten ønske at noen andre fant den og virkelig prøvde å gi den et nytt hjem istedet for å bare dra og avlive den lille pusen... Og om hun kjører forbi en søppelsekk senere med kattunger i, så vil hun bare kjøre videre og håpe noen andre tar ansvaret... Dumhet, spør du meg... Endret 24. september 2008 av Tanita
Ambivalent Skrevet 24. september 2008 #2 Skrevet 24. september 2008 Ja, den siste setningen provoserte meg veldig. Bare ignorere for å slippe problemer selv? Jeg synes forresten terskelen folk har for å avlive dyr er altfor lav... Mange avliver jo for å bli "kvitt et problem". Når det er sagt synes jeg både politiet og mattilsynet hadde merkelige synspunkter å komme med. Kakke den i hodet? Og er man dum når man tar ansvar når man ser et dyr i nød? Jeg blir oppgitt.
Gjest Tanita Skrevet 24. september 2008 #3 Skrevet 24. september 2008 Ja, politiet var dårlige der syns jeg. Men, katta ble jo avlivet til slutt likevel. Terskelen for et dyrs liv er altfor lav ja. Hun hadde katta ei uke, hun kunne da klart å hatt den en uke til for å se om noen ville ha den. Hva med å legge ut annonse i avisa, henge opp oppslag i nærbutikken, legge ut gis-bort-annonse på finn.no, ringe omplasseringa for dyr. Å i det minste PRØVE litt før man gir dyret dødsdommen...
Gjest Gjest Skrevet 24. september 2008 #4 Skrevet 24. september 2008 Det her var surt. Når jeg tenker etter, har jeg aldri hørt lignende. Det var jo mest synn på den her dama, enn katten. Har omplassert mange katter, og det er ikke alltid det lar seg gjøre på 1uke!?? Kunne hun ikke gått til avisen og fortelle at hun hadde funnet den, ikke for at hun har fått den avlivet? Hadde ikke akkurat håpet på at den opprinnelige eieren dukket opp (og fått juuuuliiing) men kanskje en NY eier!
Gjest Portis Skrevet 24. september 2008 #5 Skrevet 24. september 2008 Synd at noen velger å tydeligvis dumpe kattungen i veikanten...uansett, så finnes det for mange katter i norge, og det er umulig å oppdrive gode hjem til dem alle, så avlivning er jo nödvendig. Eller kanskje vi skal bare sett alle kattene på et kattehus og la de mistrives der? At hun nekter å betale er dumt. Om jeg finner en katt/katter så betaler jeg selvfölgelig avlivning om ingenting annet kan gjöres. Jeg vet at dyrebeskyttelsen har dårlig nok med penger til å stötte alle avlivninger
Daria Skrevet 24. september 2008 #6 Skrevet 24. september 2008 Det står da vitterlig at hun prøvde å finne noen til å ta seg av den, at FOD sjelden tar imot katter og at det var veterinæren som ville sende regningen til Mattilsynet. Det er faktisk ikke alle som kan ha dyr boende hos seg over lengre tid uten videre. Jeg synes det er dårlig gjort å kritisere henne for å faktisk ha tatt ansvar.
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 24. september 2008 #7 Skrevet 24. september 2008 Det står da vitterlig at hun prøvde å finne noen til å ta seg av den, at FOD sjelden tar imot katter og at det var veterinæren som ville sende regningen til Mattilsynet. Det er faktisk ikke alle som kan ha dyr boende hos seg over lengre tid uten videre. Jeg synes det er dårlig gjort å kritisere henne for å faktisk ha tatt ansvar. Veldig enig med denne. Hun har faktisk gjort mye mer enn de fleste andre ville gjort, og jeg synes det er helt uhørt at dere sitter å rakker ned på henne. Det er politi og mattilsynet som burde ta seg sammen. Synes det er kjempebra gjort av både hun som fant katten - og dyreklinikken som faktisk ville betale avlivningen selv hvis ikke mattilsynet gjør det!!
FoxyFish Skrevet 24. september 2008 #8 Skrevet 24. september 2008 Jeg synes kritikken er litt merkelig her! Dere synes jenta er superprovoserende som ikke gjorde mye mye mer? Hun prøvde og gjorde det hun følte hun kunne gjøre, og det er mer enn hva de fleste hadde gjort i en lignende situasjon. Problemet her er jo menneskene som etterlater kattunger i en søppelpose, og ikke de som plukker dem opp for så å ikke klare å finne hjem til dem...
Gjest Tanita Skrevet 24. september 2008 #9 Skrevet 24. september 2008 Men når man gjør noe, så trenger man ikke bare gjøre det halvveis... Hun visste, idet hun fant kattungen at det er et ansvar, å prøve å finne et hjem til henne eller ta katten selv. Hvis hun hadde latt være, så hadde kanskje noen andre funnet katten, og tatt vare på den og/eller prøvd bedre å finne et hjem til den. Da hadde den levd idag.
Gjest Portis Skrevet 24. september 2008 #10 Skrevet 24. september 2008 Så vi skal ta vare på alle katter som blir funnet da? Hva skal vi gjöre med dem? Det er ikke alle som vil ha katter, om det finnes så utrolig mange katter som aldri vil få et hjem. Er så lei av denne "la alle dyr leve" måten å tenke på, så setter dem alle kattene i et kattehus, hvor dem har hvert sitt lille rom, med minimalt av menneskelig kontakt fordi dem ikke har tid til alle kattene. Noen katter MÅ faktisk avlives, for katter har ikke godt av å leve slik i mange år, og det finnes mange fler katter enn det finnes gode hjem til kattene. Jeg elsker dyr selv, har hatt katt og har andre dyr nå. Har også jobbet på dyreklinikk, og om vi skulle tatt vare på ALLE de kattene som kom inn til avlivning, så hadde vi ikke hatt plass til halvparten engang. Når vi fikk inn 5 kull i uka - hvor pokker skulle vi gjort av dem da? Hun tok iallefall ansvar, den ble avlivet - istedenfor å leve som en villkatt og smitte tamme katter med sykdommer og formere seg enda mer.
Daria Skrevet 24. september 2008 #11 Skrevet 24. september 2008 Eller hun kunne latt det være, katten hadde blitt overkjørt og dødd langsomt med store smerter... Selv om du ikke liker det, er det i manges øyne et helt legitimt alternativ å avlive om man ikke finner andre utveier, det er ikke å gjøre det halvveis. Hun tok ansvar, hun gjorde det hun kunne og det er mer enn mange andre ville ha gjort. Det fortjener hun ros for, ikke kjeft.
Gjest78 Skrevet 24. september 2008 #12 Skrevet 24. september 2008 Jeg synes faktisk det er et større problem at folk lar være å avlive enn at de gjør det for ofte. I USA og England spesielt er det slik at kjæledyrene skal få leve uansett hvor syke de er, og vi begynner å nærme oss slike tilstander her også. Å amputere en eller flere labber på en hund f.eks, så den må ha hjul for å trille rundt, er fullstendig unaturlig. Hvis et dyr ikke får leve et verdig liv er det faktisk bedre å avlive dem humant. Dyrleger avliver haugevis av katter hver dag, det er faktisk nødvendig for at katteproblemet ikke skal vokse seg helt ut av kontroll. En katt som ble funnet i en veikant kan like gjerne avlives som alle de andre. Selvfølgelig er det trist og fælt, men det er et fakta at vi har for mange katter i norge (og verden) til at det finnes nok familier som kan ta seg av dem og gi dem et verdig liv. Vi får ta ansvar for å kastrere dyrene vi har, og dessverre må vi avlive til det forhåpentligvis kommer en dag da kattebestanden er nok redusert.
Gjest Gjest Skrevet 24. september 2008 #13 Skrevet 24. september 2008 Jeg syns det er helt merkelig at dere kritiserer denne jenta! Hun gjorde jo det hun kunne for å redde katten! Det er jo ikke sikkert hun kunne beholde den selv, kanskje er hun allergisk, kanskje hun jobber på anlegg/sjøen, slik at hun ikke er hjemme i løpet av uken, eller har andre grunner for ikke å kunne ha katt. Jeg syns iallfall det er ganske frekt av dere å kritisere henne. Hva med den personen som faktisk putta kattungen i en søppelsekk? Hva med Mattilsynet som ikke viste vilje til å hjelpe henne, eller politiet som sa at hun skulle "kakke den i hodet".... Nei, det dere hva- skjerp dere!!
Gjest Skrevet 24. september 2008 #14 Skrevet 24. september 2008 Om hun heller skulle latt den være, hva om en annen person fant den, ringte politiet og fulgte rådet de gav? Hadde det vært bedre?
Gjest Gjest Skrevet 24. september 2008 #15 Skrevet 24. september 2008 Jeg må si meg enig med blant annet Daria og Pia her. Jeg reagerer riktignok også på den siste setningen i artikkelen, men tolker det som et uttrykk for fortvilelse over situasjonen. Hun skal uansett ha kreditt for å ha tatt vare på katten og prøvd å få ytterligere hjelp. Både politiet og Mattilsynet opptrådte rart i denne saken, for noen uttalelser... Ellers er det ikke overalt det er så lett å finne nytt hjem til en kattunge - dvs, det kan være vanskelig mange steder, men hvis man bor slik at det ikke er egnet å ha dyret der over tid (hybel f eks, eller ikke lov med dyrehold, allergisk huseier/nabo etc) kan man ikke alltid ta seg tida. Ikke alle har et nettverk på stedet hvor man kan finne noen som være fosterhjem heller... Dette var i Nord-Trøndelag hvor det etter min erfaring er ganske langt mellom tettstedene og fortsatt noe ukultur mtp å kastrere kattene, og dermed antagelig stort overskudd av kattunger allerede, og kanskje ikke så mange som gidder kjøre gjennom halve fylket for å hente eller levere en katt. Men ja, det beste ville selvsagt vært om hun hadde hatt bedre tid, gått til avisa etc.
Gjest Kari Skrevet 25. september 2008 #16 Skrevet 25. september 2008 Jeg synes ikke det er noen vits i å gå ut for å "ta" denne damen. Hun har gjort sitt og vel så det. I følge loven om dyrevern er det forbudt å etterlate dyr til å klare seg selv, som her, å sette den ut i en plastpose i veikanten. Dermed kan eieren straffes om man hadde funnet ut hvem det er. I tillegg er det ikke lov å "knerte" eller "kakke" kattunger større enn 8 dager i hodet, så her har politiet selv oppfordret til å bryte loven. Og i følge dyrevernloven skal mattilsynet dekke avliving av hjemløse katter, men de prøver å unndra seg ansvaret ved å si at hun tok til seg katten og dermed er det hennes ansvar. Det er et smutthull i loven som sier at den som tar med seg en katt hjem tar på ansvaret for den og det gjør at mange heller ville kjørt videre fremfor å stoppe og hjelpe det dyret som er skadet eller forlatt.
Kitty_katt Skrevet 25. september 2008 #17 Skrevet 25. september 2008 Det som gjør meg sint her er at Mattilsynet kaller henne DUM fordi hun prøvde å hjelpe katten. Man er da ikke dum fordi om man bryr seg om andre, også dyr. Hadde selv aldri kunne bare latt en kattunge ligge i en sekk for å dø. Ville nok også prøvd litt mer enn en uke på å gi den bort da. Tok selv meg av en katt som plutselig dukket opp hos oss og ikke ville dra. Hadde den i over 3 måneder hvor jeg hang ut lapper om at den var funnet, men ingen svarte. Desverre var det en dag katten ikke kom tilbake til oss og vi har ikke sett han siden. Er noen år siden nå.
Gjest Elastica Skrevet 25. september 2008 #18 Skrevet 25. september 2008 Men når man gjør noe, så trenger man ikke bare gjøre det halvveis... Hun visste, idet hun fant kattungen at det er et ansvar, å prøve å finne et hjem til henne eller ta katten selv. Hvis hun hadde latt være, så hadde kanskje noen andre funnet katten, og tatt vare på den og/eller prøvd bedre å finne et hjem til den. Da hadde den levd idag. Så du mener hun bare skulle la den ligge? Det hadde vært å unndra seg ansvar! Jeg synes faktisk det er et større problem at folk lar være å avlive enn at de gjør det for ofte. I USA og England spesielt er det slik at kjæledyrene skal få leve uansett hvor syke de er, og vi begynner å nærme oss slike tilstander her også. Å amputere en eller flere labber på en hund f.eks, så den må ha hjul for å trille rundt, er fullstendig unaturlig. Hvis et dyr ikke får leve et verdig liv er det faktisk bedre å avlive dem humant. Dette er mitt inntrykk også.
linnmerete Skrevet 25. september 2008 #19 Skrevet 25. september 2008 noen burde uansett tatt vare på den stakkars katten...Det kan vel ikke være så vanskelig å gi bort en kattunge? Jeg måtte avlive min lille pus i fjor fordi den hadde blitt bitt av en grevling eller annet dyr og jeg gjorde alt jeg kunne for å få den frisk igjen. Derfor blir jeg såååå lei meg når jeg leser sånt...
Gjest Piper Skrevet 25. september 2008 #20 Skrevet 25. september 2008 Hun prøvde å gjøre det hun kunne for å hjelpe kattungen, men beklageligvis så var det ikke noe hjelp å få noen steder. Enkelte her inne er rask med å kritisere, men enkelte ønsker kanskje ikke å ha et ansvar for en katt over lengre tid, og om man sjekker finn og alle de andre stedene så er det overflod av kattunger der inne. Hun prøvde i en uke, og det syns jeg faktisk er bra når man egentlig ikke har lyst til å ha en katt. Regningen bør noen andre ta seg av, for alt hun gjorde var å prøve å hjelpe. Den siste setningen kunne hun ha spart seg for, for man prøver å hjelpe et levende vesen uansett om man har vært med på litt motgang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå