Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stemmer det at denne pcen ikke har cd rom???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stemmer det ja, de færreste ultraportable har det.

Skrevet
Stemmer det ja, de færreste ultraportable har det.

Noen forslag til hvilken bærbar pc jeg bør kjøpe?

Kriteriene:

liten skjerm

cd rom

under 3700kr

Skrevet
Jeg har nettopp bestilt denne selv.

Men cd rom er liksom en vesentlig ting da :P

Skrevet
Kriteriene:

liten skjerm

cd rom

under 3700kr

Da tror jeg du skal lete lenge. Vet ikke om noen under 12" med optisk stasjon, og 12" er generelt ikke billige. Fant noen få til litt over 6000 kr.

En cd-plate har en diameter på 12 cm. Den optiske stasjonen må følgelig være minimum 12x12 cm = 144 cm2. En Asus Eee er 22.5x17 cm = 382 cm2. En optisk stasjon ville da tatt nesten halvparten av plassen inni kabinettet, da blir det lite plass til fast lagring, ram, prosessor, skjermkort, batteri, ymse porter, kjøling... Om man da insisterte på intern optisk stasjon ville man vært nødt til å ribbe resten av maskinen fullstendig, det er ikke verd det.

Hvor ofte bruker du egentlig cd-rom? Er den faktisk så vesentlig? Jeg har ikke brukt min siden i fjor eller deromkring, har en ekstern stasjon jeg kan koble til ved behov.

Skrevet
Da tror jeg du skal lete lenge. Vet ikke om noen under 12" med optisk stasjon, og 12" er generelt ikke billige. Fant noen få til litt over 6000 kr.

En cd-plate har en diameter på 12 cm. Den optiske stasjonen må følgelig være minimum 12x12 cm = 144 cm2. En Asus Eee er 22.5x17 cm = 382 cm2. En optisk stasjon ville da tatt nesten halvparten av plassen inni kabinettet, da blir det lite plass til fast lagring, ram, prosessor, skjermkort, batteri, ymse porter, kjøling... Om man da insisterte på intern optisk stasjon ville man vært nødt til å ribbe resten av maskinen fullstendig, det er ikke verd det.

Hvor ofte bruker du egentlig cd-rom? Er den faktisk så vesentlig? Jeg har ikke brukt min siden i fjor eller deromkring, har en ekstern stasjon jeg kan koble til ved behov.

Jeg bruker cd rom til spill,til å se bilder som er lagt på cd,til å høre musikk osv.

Så vil påstå at jeg bruker den ganske ofte..

Skrevet

Her er en TEST av Acer-maskinen, samt linker til et par andre. Ingen av de små maskinene er vel fullkomne, men jeg valgte altså Acer for min egen del. :)

Skrevet

Å spille eller jobbe med bilder på en slik leketøymaskin er gjerne ikke så relevant uansett? Du hadde ikke tenkt å ha den som eneste maskin?

Når jeg trenger en cd på den bærbare tar jeg det heller inn på harddisken som en iso (enten via den eksterne optiske stasjonen eller via nettverk fra en av de stasjonære pcene), så kan jeg oppbevare originalen på et trygt sted og ha langt bedre leseytelse på "cden" enn en ekte plate ville hatt.

Skrevet
Å spille eller jobbe med bilder på en slik leketøymaskin er gjerne ikke så relevant uansett? Du hadde ikke tenkt å ha den som eneste maskin?

Når jeg trenger en cd på den bærbare tar jeg det heller inn på harddisken som en iso (enten via den eksterne optiske stasjonen eller via nettverk fra en av de stasjonære pcene), så kan jeg oppbevare originalen på et trygt sted og ha langt bedre leseytelse på "cden" enn en ekte plate ville hatt.

Nå er jeg ingen datafreak så trenger ikke noe god pc egentlig..

Bruker den omtrent kun til internett..

Jeg har hatt advent 1015 som min eneste pc i ett år nå,å er egentlig kjempe fornøyd med den! Er bare det at jeg kunne tenkte meg mindre maskin,så den er litt lettere å ta med på reise.

Jobber egentlig ikke med bildene,legger de bare fra cd til maskinen :P

Spiller omtrent aldri heller,så trenger ingen spillemaskin..

Men cd rom DET trenger jeg! :P

Skrevet
Her er en TEST av Acer-maskinen, samt linker til et par andre. Ingen av de små maskinene er vel fullkomne, men jeg valgte altså Acer for min egen del. :)

Den så ikke så ille ut den nei!

Å bedre å ha XP en linux har jeg hørt rykter om..

Skrevet

HVORFOR trenger du CD-rom? Greit, du har cd-er med bilder som du ønsker å legge inn på PC-en, men hvorfor har du bilder på CD-er i utgangspunktet? Kan du ikke heller bruke en minnepinne som du kopler til pc-en, og la bildene ligge på denne pinnepennen?

Hvis du får bilder på cd fra en fotobutikk, kan du lese bildene på den store bærbare maskinen din, flytte de over på minnepinnen, og deretter kople minnepinnen til ASUS EEE

Ja, det blir litt mer tungvindt, men det skal koste litt arbeid å ha en så liten PC. Som det blir sagt ovenfor, er det fysisk umulig å ha CD-rom i en så liten pc...

Skrevet
HVORFOR trenger du CD-rom? Greit, du har cd-er med bilder som du ønsker å legge inn på PC-en, men hvorfor har du bilder på CD-er i utgangspunktet? Kan du ikke heller bruke en minnepinne som du kopler til pc-en, og la bildene ligge på denne pinnepennen?

Hvis du får bilder på cd fra en fotobutikk, kan du lese bildene på den store bærbare maskinen din, flytte de over på minnepinnen, og deretter kople minnepinnen til ASUS EEE

Ja, det blir litt mer tungvindt, men det skal koste litt arbeid å ha en så liten PC. Som det blir sagt ovenfor, er det fysisk umulig å ha CD-rom i en så liten pc...

NÅ har jeg endelig bestemt meg tror jeg..

Tror jeg kjøper Acer aspire one med XP,og kjøper cd rom utenom til 500kr ekstra..

Skrevet

På netshop koster den foresten 2999 istedenfor hos elprice til 3300kr..

Bare ett tips visst noen har tenkt å kjøpe den..

Skrevet
På netshop koster den foresten 2999 istedenfor hos elprice til 3300kr..

Bare ett tips visst noen har tenkt å kjøpe den..

..eller til 2485,- på mpx.no

Skrevet
..eller til 2485,- på mpx.no

Men da er det vel med linux?

Å da er det vel bare 514MB minne og 8 GB hardiddisk :S

Skrevet
Men da er det vel med linux?

Å da er det vel bare 514MB minne og 8 GB hardiddisk :S

Med Linux, ja, men med 1GB RAM, og 16GB SSD "harddisk". Idag ser jeg at prisene har gått enda mer ned, nå kan man få en eee med nevnte konfigurasjon til 2290,- (ikke hos mpx).

Den billigste versjonen med xp (160GB disk), ser ut til å ligge på 2786,- akkurat nå, så du har ikke gjort noe dårlig kjøp lell..

Skrevet
Med Linux, ja, men med 1GB RAM, og 16GB SSD "harddisk". Idag ser jeg at prisene har gått enda mer ned, nå kan man få en eee med nevnte konfigurasjon til 2290,- (ikke hos mpx).

Den billigste versjonen med xp (160GB disk), ser ut til å ligge på 2786,- akkurat nå, så du har ikke gjort noe dårlig kjøp lell..

Hvilken maskin tenker du på nå da?

Asus eller acer?

Hvor har de den til bare 2786kr?

Skrevet
Hvilken maskin tenker du på nå da?

Asus eller acer?

Hvor har de den til bare 2786kr?

Ser du har kjøpt deg en Acer ja.. Det er Asus maskinene jeg snakker om, prisene finner du på prisguiden til hardware.no

Acer

Asus

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...