Gå til innhold

Fysisk straff (hund)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva mener du om fysisk straff? Har du brukt dette på egen hund noen gang?

Jeg mener at hunder tåler å bli tatt i. Uten å drive mishandling

Fysisk straff; å tilføre hunden et fysisk ubehag.

Eksempler på dette kan være nakketak, klype i øret, klype/vri huden, knipse på nesa, dytte hunden hardt, dra i hunden og slike ting. Varierende styrkegrad.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, men samtidig llitt sånn: skal det skje fysisk straff, må det skje av en person som har kompetanse. Og jeg har også hørt noe om at hunder ikke skal lyde deg fordi de er redde, men fordi de skal være "lydige"! så den siste holder jeg meg til.

Skrevet

Jeg ser på tv at Cesar Milan gjerne dytter borti hunden med stive fingre for å få oppmerksomheten deres. Dette funker på min SBT også.

Skrevet

Å ta hunden i nakkeskinnet er jo akkurat det sammen som moren gjør, og jeg vil ikke si at det er en form for fysisk avstraffelse. Kunne aldri falt meg inn å klype hunden i året, ei heller dytte hardt, knipse på nesen ol.

Men jeg mener at man fint kan ta tak i nakkeskinnet på hunden, for det gjør ikke vondt og det er akkurat det samme som moren gjør.

Skrevet

Fysisk straff synes jeg veldig lite om, fordi det finnes mange bedre alternativer som gjør at man slipper å skape "et fysisk ubehag" for hunden, som det så fint ble beskrevet. Legger man nok tid i treningen, så trenger man sjelden benytte sterkere virkemidler. Positiv forsterkning i kombinasjon med avbrytelse og alternativ til uønsked adferd kan hjelpe mot så mangt :)

Skrevet

Har ingen problemer med å bruke fysisk straff på hunder, men det går ikke over til mishandling og jeg ser ann individet.

En hannbikkje jeg hadde kunne jeg sikkert ha banka opp og han hadde syns at det hadde värt dritkult. Han var beintöff!

Og da funket den metoden jeg nå ser Cecar Millan driver med.

Ei tispe jeg hadde var jeg nödt for å ta i nakkeskinnet noen ganger, virkelig sette henne på plass for å få henne til å forstå at hun ikke kunne gjöre som hun ville.

Tispa jeg har i dag har jeg aldri som jeg kan huske, brukt fysisk straff på. Det holder med at jeg bruker streng stemme, og de gangene jeg gjerne skulle ha brukt fysisk straff så har jeg ikke hatt mulighet, og det er når hun er i bånd og blir helt gal av katter og fugler.

Da er beste lösningen å avlede med godbiter/leke og gå en annen vei.

Skrevet
En hannbikkje jeg hadde kunne jeg sikkert ha banka opp og han hadde syns at det hadde värt dritkult. Han var beintöff!

Det er sånn med min STB også, han er beintøff og elsker hardhendt lek. Han har en skyhøy smerteterskel, så å "poke" ham med stive fingre må til for at han skal avledes fra en fiksering. Og så kan man fortsette avledningen med leke eller godbit.

Skrevet

Var faktisk ganske morsomt med den hannen.

Dette er 10 år siden og jeg hadde aldri hört om Millan.

Hver gang jeg kom hjem så var han med begge forlabbene oppå skuldrene mine, bjeffet og herjet og var helt vill.

En dag så var jeg så sliten, og gruet meg til å åpne döra å möte dette trollet - jeg lukket opp, stod bredbent i döråpningen og krevde min plass og så fort han begynte å herje så tok jeg og "stakk" et par fingre i siden på nakken hans - etter det gjorde han ALDRI noe slik igjen hehe

Så det er veldig morsomt å se Millan gjöre dette nå

Gjest Gjest_Oppdretter_*
Skrevet
Å ta hunden i nakkeskinnet er jo akkurat det sammen som moren gjør, og jeg vil ikke si at det er en form for fysisk avstraffelse. Kunne aldri falt meg inn å klype hunden i året, ei heller dytte hardt, knipse på nesen ol.

Men jeg mener at man fint kan ta tak i nakkeskinnet på hunden, for det gjør ikke vondt og det er akkurat det samme som moren gjør.

Tja... Nå har jeg hatt 14 kull selv og har flere venner som driver med oppdrett, men ALDRI har jeg sett en tispe ta en valp og riste den etter nakkeskinnet!!!

De tispene jeg har sett, har stort sett tatt "grep" over snuten på valpen eller rett og slett rullet den over på rygg. Men all korrigering av "mor" endrer med kos og positivitet.

Skrevet

Har ikke hund, så jeg aner ikke. Men har hørt at noen synes at det er ok å knipse på nesa, men er ikke det dårlig for luktesansen til hunder?

Nå har jeg katt, men ønsker meg hund og. Men tre katter ville nok ikke blitt glade for det, så det får man vente med til seinere. Men tror ikke jeg ville brukt fysisk straff som "straff", men må kunne lekesloss;) *Er så lita knert at jeg må vise meg jeg vet du*

Skrevet

Jeg har ikke noe problem med å ta hunden i nakken, men jeg rister jo ikke... Men nå har vår hund en ganske så høy smerteterskel... Han er ganske "rå" når vi leker... Og stor og sterk, så det skal mye til at det skal bli vondt... Men Jeg syns ikke noe om når noen bruker fysisk avstraffelse så det blir vondt for hunden... Alle uting kan man fjerne med læring, og skryt og godbit når hunden gjør noe bra... :)

Skrevet

Jeg kjenner faktisk ingen personlig som er pro positiv straff på hund, bortsett fra en bekjent som tilhører fuglehundmiljøet. De holder fortsatt på med metoder som var popoulære for 30 år siden.

Selv benytter jeg fysisk kontroll/korreks på hunden hvis jeg må, kombinert med et bestemt blikk rett i øynene og et myndig "nok!" Men da dreier det seg aldri om å påføre smerte, være sint, etterlikne bitt (ala Cæsar Milan) eller legge på rygg for å dominere for eksempel. Målet er kun å nullstille hunden, (få den ut av en stressreaksjon for eksempel) slik at den er tilgjengelig for kontakt igjen.

Gjest Deception
Skrevet

Jeg har fuglehund (hann), og er motstander av fysiske avstraffelsesmetoder, så det er sagt. Derimot har jeg observert ved ett enkelttilfelle (trening) at hunden stakk fra eier, hvorpå eieren løp etter, løftet hunden etter nakkeskinnet, og kylte den i bakken så den hylte. Etterpå bet han hunden i leppa så den hylte høyt, og dro den med seg tilbake til treningsfeltet. Muligens får han en lydig hund av slikt, men hva hjelper lydighet når det er framkalt av frykt. :kjempesinna:

Det nærmeste jeg har forsøkt, er å bruke spruteflaske med vann mot uønsket piping, men det fikk bare hunden til å løpe inn i et annet rom for å fortsette sutringen fra trygg avstand. :ler:

Skrevet

Jeg synes det er greit å ta hunden i nakkeskinnet, for det er naturlig for den siden moren også gjør det med ungene sine. Sparking/slåing og knipsing på nesen osv er jeg imot.

Nå skal det sies at jeg har dasket til hunden min en gang, men ikke hardt i det hele tatt. Han er helt raptus når det gjelder biler og holdt på å bli påkjørt en gang, og da jeg fikk kontroll over han igjen så ga jeg ham et slapt dask over nakken fordi jeg ble så redd. Men han reagerte ikke på det, bare fortsatte som vanlig. Får ham ikke til å skjønne at biler er farlige... Jaja, får bare passe godt på ham.

Skrevet

Moren tar IKKE valpene sine i nakkeskinnet. ALDRI!!

Når mor skal sette sin valp på plass legger hun munnen over snuten på valpen og presser relativt forsiktig ned mot bakken...

Det å ta hunden i nakken er et VELDIG sterkt signal i hundeverden og sier: "Nå dreper jeg deg". Når hunder leker sammen går de heller aldri etter nakken (DERSOM de da ikke har blitt tatt i nakken av sin eier og fått denne tillærte adferden som de overfører til lek).

En hund som ikke har blitt ristet av sin eier vil absolutt ikke tålerere at en annen hund går etter nakken - og ville gått rett i forsvar; Her står det om livet!

Dersom dere studerer hunder som leker vil dere se at de går etter SIDEN av nakken, eller halsen når de lekebryter. Dette er ok.

Men signalet dere gir til hundene ved å riste dem i nakken er virkelig ikke noe deres beste venn fortjener....

Selv bruker jeg ikke fysisk straff på mine hunder (4 stk) - Og hvorfor i alle dager skulle jeg ville gjøre det?? Det finnes jo så milde metoder i dag som fungerer mye bedre! :)

Hundene skal ha grenser, en god oppdragelse hvor eier utviser tålmodighet og rettferdighet, masse ros, litt irettesettelse (UTEN å ta i hunden), hunden skal kunne de grunnleggende ting som gjør at den kan fungere i et samfunn med mennesker, og den må få GOD sosialisering...

Men det er en STOR forskjell på god oppdraglese, grenser og litt irettesetting - og det å faktisk filleriste bikka, knipe i øret, osv...

Skrevet

Noen hunder tåler sikkert endel fysisk korreks, og metoder som å dytte borti o.l for å flytte fokus ser jeg ikke på som så veldig drøye. Det er også forskjell på hvor mye forskjellige hunder utfordrer rangen sin, og noen hunder "trenger" kanskje strenge metoder for å ikke overta kontrollen.

Samtidig tror jeg det er veldig lett å bruke fysisk straff helt feil, og at man kan gjøre utrolig mye skade ved å ty til dette. Ta f eks en hund som utfordrer eieren, og eier tenker at han må legge hunden i bakken, late som han biter den etc, for det er jo tegn på dominans. Men hva er årsakene til at rangordningen ikke er avklart? Ofte skyldes det at eier er inkonsekvent og utydelig, og det vil han vel antagelig fortsette å være etter at han har slengt hunden sin i bakken også - og problemet vil være der like fullt, i tillegg til at man kanskje får en hund som tror den har fått klarsignal til å prøve seg på fysisk dominans...

At noen hundetrenere oppnår gode resultater ved å bruke fysisk straff overrasker meg ikke. Hundetrenere kan nok ofte bruke en hvilken som helst metode/filosofi og oppnå resultater, fordi de er konsekvente og gir klare signaler til dyret, og -om de er dyktige - lærer bort disse signalene til elevene sine også.

Skrevet

Jeg tok hunden i nakkeskinnet da hun var valp, men har aldri gjort noe annet. Tror ikke de vil forstå andre former for slik avstraffelse. Det er vel forøvrig faren og ikke moren som tar valpene i nakken? Vi har en fuglehund, og henne er det nesten man ikke kan snakke hardt til engang. Å oppmuntre og rose ved god oppførsel funker best på henne.

Jeg er altså veldig i mot det dere skriver om fuglehundmiljøet lenger opp her, kan ikke fatte at de mener det funker med fysisk avstraffelse på denne rasen.

Å klype i øret, daske osv. er jo direkte slemt, hunden vil jo ikke skjønne hvorfor vi gjør den vondt.

Skrevet

Nei. Ville aldri falt meg inn. I min verden er det kun dårlige hundeeiere som straffer hunden fysisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...