Gjest Gjest_Silje_* Skrevet 23. september 2008 #1 Skrevet 23. september 2008 Jeg har vurdert å dra til Polen for å kjøpe brudekjole, har lest i en artikkel som jeg nå ikke lenger finner igjen at dette skal lønne seg. Lurte på om noen har noe erfaring med dette eller kjenner til andre som har reist til f.eks Krakow eller Warsawa? Er veldig usikker hvordan jeg skal gå frem siden det er dumt å ikke finne noe når man først reiser. Noen som vet noe om priser? Brudesalonger? om man må bestille prøvetime? Hadde vært veldig fint med noen tips :D
^^Belle^^ Skrevet 6. november 2008 #2 Skrevet 6. november 2008 Jeg har vurdert å dra til Polen for å kjøpe brudekjole, har lest i en artikkel som jeg nå ikke lenger finner igjen at dette skal lønne seg. Lurte på om noen har noe erfaring med dette eller kjenner til andre som har reist til f.eks Krakow eller Warsawa? Er veldig usikker hvordan jeg skal gå frem siden det er dumt å ikke finne noe når man først reiser. Noen som vet noe om priser? Brudesalonger? om man må bestille prøvetime? Hadde vært veldig fint med noen tips :D Hei! Jeg kjøpte min brudekjole i Krakow for vel en måned siden. Jeg hadde ingen peiling på hvordan jeg ville at den skulle se ut, men tok det veldig på ''gefylen''. Vi landet i Krakow klokken 12, og klokken 2 var kjolen kjøpt! Det jeg gjorde i forkant, var å gå inn på forumet på krakow life (eller noe slikt) og høre med lokale mennesker hvor de beste butikkene var. (Florianska gaten - der var det flusst med dem!) Florianska gaten var utrolig lett å finne, vi gikk inn i den første vi fant, og vips! der var kjolen kjøpt. Jeg trengte ikke noen prøvetime. Det eneste problemet var vel språkbarrieren, men er du litt kreativ med kroppsspråket, så går det veldig fint. De fikk til og med sydd stroppene litt mindre, og legge opp kjolen (husk skoene du skal ha i bryllupet!!) på kun en dag, så det går uansett bra selv om du skal være der i bare en helg slik vi var. Jeg tror ikke jeg betalte noe for skredderen, og i tillegg fikk jeg underskjørt med ring nederst helt gratis. Jeg betalte ca.7000 kr for kjolen min. Dette er dyrt til å være Polen, men veeeldig billig til å være Norge (kjolen min hadde kostet minst 18000 her hjemme.) Så du kan godt si at med en langhelg i Polen + brudekjole, så ble det mindre enn jeg hadde betalt for bare kjolen hjemme. Og så hadde selvsagt skredder og underskjørt kommet i tillegg til det. Og dersom du er bekymret for om du kommer til å finne noe på turen, så kan du jo ta turen en gang du har tenkt deg på ferie uansett. Det gjorde jeg, og selv om jeg stresset veeeldig om jeg kom til å finne en kjole eller ikke, hadde det gått greit dersom jeg ikke hadde det, for denne turen hadde skjedd uansett om jeg skulle ha giftet med eller ikke. Et lite tips: ta vare på kvitteringen du får i butikken da du muligens må fortolle den når du kommer hjem. Jeg vet ikke hvor strengt det er, men de sier at alt over 3000 kr skal fortolles. Jeg gikk på grønt og det gikk veldig bra! Et lite tips 2: husk å ta ut kontanter! De færreste slike butikker i Krakow tar kort. Da er det greit å ha kontanter i bakhånd. Et lite tips 3: spør flyvertinnene på flyet når du skal hjem om de har en krok e.l. til å henge kjolen på. Det hadde de ikke på flyet mitt, så jeg måtte ha kjolen på fanget i over 2 timer. Veldig trangt og ukomfortabelt! Og tungt! Til slutt: lykke til med kjolejakten!
angara Skrevet 7. november 2008 #3 Skrevet 7. november 2008 Så morsomt å finne kjolen i utlandet! Jeg prøvde på det samme i sommer, da jeg var i Russland. Dette var langt øst, i Sibir, og jeg trodde at jeg kanskje skulle finne noe rimelig og litt "annerledes". Min erfaring var følgende: SURE ekspeditriser som ikke ville hjelpe (men dette er jo ikke helt uvanlig i Russland, og heller ikke i norske brudekjoleforretninger, virker det som). Marengskjoler av en annen verden. Kjolene kostet vel fra to til fem tusen (jeg så etter både på markedene og på brudebutikker). Ble ikke noe handel, men litt spennende å gå og se, i allefall. Det hadde sikkert vært finere og mer moderne kjoler i Moskva eller St.Petersburg. Men brudemoten i Irkutsk var altså ikke noe å skrive hjem om.
Gjest Gjest_silje_* Skrevet 27. januar 2009 #4 Skrevet 27. januar 2009 Tusen takk for svar:D Har bare noen spørsmål til: Hva hadde du pakket kjolen din i når du reiste hjem fra Polen? Var det sånn standard kjolepose? Er jo usikker hvor stor kjole jeg kommer til å ha, men det var ikke noe problem at du satt med den på fanget, i forhold til at man egentlig ikke skal ha noe i fanget når man flyr opp og når man lander? Du var heldig som slapp å betale toll da, litt skummelt det der, vet ikke hva jeg skulle gjort visst jeg ble stoppet. Er det mulighet for å ha den i kofferten, skjønner jo at dette sikkert kommer litt an på str. da, hehe... Hadde vært veldig gøy å reist til Polen og handlet. Vet du om butikkene har oppe lørdager?
^^Belle^^ Skrevet 28. januar 2009 #5 Skrevet 28. januar 2009 Tusen takk for svar:D Har bare noen spørsmål til: Hva hadde du pakket kjolen din i når du reiste hjem fra Polen? Var det sånn standard kjolepose? Er jo usikker hvor stor kjole jeg kommer til å ha, men det var ikke noe problem at du satt med den på fanget, i forhold til at man egentlig ikke skal ha noe i fanget når man flyr opp og når man lander? Du var heldig som slapp å betale toll da, litt skummelt det der, vet ikke hva jeg skulle gjort visst jeg ble stoppet. Er det mulighet for å ha den i kofferten, skjønner jo at dette sikkert kommer litt an på str. da, hehe... Hadde vært veldig gøy å reist til Polen og handlet. Vet du om butikkene har oppe lørdager? Jeg hadde den i kjoleposen jeg fikk da jeg kjøpte kjolen, en sånn i stoff. Der var det hanker i begge ender, så jeg ble ikke drassende på en 2 meter lang kjole liksom. Det gikk helt fint på flyet, selv om det var litt trangt. Jeg hengte den bare på den lille ''tuten'' som holder brettet oppe foran deg og det var det. Så da hadde jeg den egentlig ikke i fanget. Men du må huske å spørre en flyvertinne om de har en knagg e.l. inne hos seg der du kan henge den opp. Det hadde de ikke i mitt fly, så da ble det den andre løsningen. Kjolen min er jo egentlig ikke så veldig stor, men den har et laaaaangt slep. Dette blir jo bare hengt opp bak, så kjoleposen ble ikke så stor allikevel. Det blir vel gjerne litt annerledes dersom du kjøper en kjole med ''marengs-bunn'', da blir den gjerne litt tykkere. Men det skulle funke uansett. Jeg også tenkte jeg kunne ha den i kofferten, så jeg hadde en ganske stor koffert med meg, men den ble for liten uansett gitt. Kjolen er mye større enn det jeg hadde trodd (er jo viktig å ikke krølle posen for mye). Vi var der i ukedager, så jeg vet ikke ang. åpningstider i helgene, men jeg skulle da tro det. Jeg fant denne nettsiden http://www.slubne.pl/index.php?pid=15 av å gå inn på Maggie Sottero sin hjemmeside og fant en tilfeldig butikk i Warszawa. Jeg antar at Sob. er lørdag, så der har de åpent fra 10-14.
Gjest Gjest_Silje_* Skrevet 28. januar 2009 #6 Skrevet 28. januar 2009 Tusen takk for svar igjen:D Det blir mest sannsynlig krakow da, men det er vel kanskje litt det samme. Veldig lyst altså, i hvert fall prøve, tror nok jeg kommer til å prøve noen kjoler her hjemme så jeg vet litt hva som passer:) Du sa at din var veldig dyr til å være polen, så da håper jeg kanskjer jeg kunne funnet noe i samme prisklassen eller kanskje billiger:) blir jo billigere enn å kjøpe i norge uansett på de kjolene og prisene jeg har sett på! og en flott tur også da:D
Gjest Gjest_silje_* Skrevet 31. januar 2009 #7 Skrevet 31. januar 2009 Bare noen spørsmål til;) Jeg har sett litt på forskjellige "vanlige" brudekjole merker som san patick, modeca og lignende og noen av dem har forhandler i krakow. Når du handlet din kjole var dette et polsk merke eller et av de vanlige merkene som man kan finne i Norge? Tenkte siden du sa at 7000 var dyrt om man da også kan regne med at kjoler fra sna patrick ligger på dette prisnivået? Er også litt usikker på toll og sånn...i tilfelle man blir stoppet og må betale toll hvor mye blir dette? Noen som har anelse på hva man maks kan ta med seg inn til landet. Kan jo selvfølgelig prøve å få de i brudesalongen på å skrive ut kvittering med mindre pris:P sett en annen plass at det blir 10,7 prosent av kjole og frakt og 25 moms av dette igjen, når man handler på ebay, f.eks. Noen som vet om det vil bli det samme visst man kjøper kjolen på en tur i Krakow;) Har veldig lite greie på toll siden jeg alltid går på grønt og aldri har opplevd å bli stanset. Har jo ganske sikkert handlet for mer en 3000 når jeg ahr vært på tur.... takk for svar:D
Gjest Gjest_marie_* Skrevet 4. februar 2009 #8 Skrevet 4. februar 2009 Lurer også litt på dette med toll, har riktignok tenkt å handle brudekjole i Danmark da...kan jo eventuelt ringe å høre, men noen som har svaret her? Spesielt hva som skjer hvis det koster mer enn 6000...
^^Belle^^ Skrevet 4. februar 2009 #9 Skrevet 4. februar 2009 Det var i Krakow vi var. Merket mitt er svensk tror jeg (men det finnes i noen få norske butikker), da blir det jo dyrere enn lokale polske designere. Dette er nok også tilfellet med San Patrick og Modeca, siden det er internasjonale designere. Uansett blir det billigere enn i Norge. Jeg har ingen anelse på hvordan tollreglene er, men kanskje du kan ringe til en eller annen etat og høre med dem? Jeg skulle tro at tollreglene er de samme som på ebay da. :klø: Momsen har jeg ingen peiling på... Et lite tips til (dersom jeg ikke har sagt det før): de fleste brudesalongene tar ikke kort, så du må ta ut kontanter når du skal kjøpe kjolen.
Gjest Gjest_silje_* Skrevet 4. februar 2009 #10 Skrevet 4. februar 2009 Takk for svar:D har kikket litt rundt og funnet en oversikt over brudesalonger i krakow, var vel rundt 25. Sett litt på internett også og funnet sidene til noen av dem, en hadde faktisk priser det var cosmobella og demetrios tror jeg(hadde ikke hørt om dem før da) De lå på 4000-8000 kr. Ellers har jeg sendt mail, men heller få som svarer da:P Modeca merket lå på 5500-9000. Har veldig lyst til å gå uansett da:D virket som det var kjempe mange fine kjoler:D
Lusken Skrevet 4. februar 2009 #11 Skrevet 4. februar 2009 Gjest Silje. Kan du registrere deg og sende meg en PM? Jeg tror jeg kan hjelpe.
Lusken Skrevet 4. februar 2009 #12 Skrevet 4. februar 2009 Jeg bor i en av byene. Og jeg skal selv gifte meg snart. (vil naturligvis ikke legge ut for mye info åpent) Jeg vet hvilke butikker har salg, hvor det er billig og bra å bo etc Så om du er interresert, PM meg.
^^Belle^^ Skrevet 5. februar 2009 #13 Skrevet 5. februar 2009 Takk for svar:D har kikket litt rundt og funnet en oversikt over brudesalonger i krakow, var vel rundt 25. Sett litt på internett også og funnet sidene til noen av dem, en hadde faktisk priser det var cosmobella og demetrios tror jeg(hadde ikke hørt om dem før da) De lå på 4000-8000 kr. Ellers har jeg sendt mail, men heller få som svarer da:P Modeca merket lå på 5500-9000. Har veldig lyst til å gå uansett da:D virket som det var kjempe mange fine kjoler:D Der jeg kjøpte brudekjolen min, snakket de ikke engelsk. Det er nok derfor de ikke har svart kan jeg tenke meg. Men du kommer langt med tegnspråk, tro meg, så det gikk veldig fint. Prisene hørtes veldig greie ut, var jo rundt det jeg betalte for min.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå