DDuck Skrevet 22. september 2008 #1 Skrevet 22. september 2008 Jeg satt og tenkte på det samme! På min skole var det 2 typer: Røyke-, skulke-og festegjengen, og "pene piker"-gjengen som var hyggelige og klarte seg bra på skolen og var med på mye gøy, men aldri lot det utarte seg. Blant de første fikk noen barn før de var 20, endte som frisørlærlinger e.l. Ble fort "gamle" p.g.a. et hardt liv. Den andre kategorien tok utdanning, fikk bra jobb, og lever bra og holder seg godt. Nå har jeg ikke lest riktig hele tråden her, men jeg har fått med meg at du er ihvertfall den andre som sier at de "ble frisørlærling..bla bla bla.." Er det noe galt med det egentlig?? :klø: Jeg var ikke den mest populære jenta i klassen, men jeg ble da frisørlærling jeg også.. Er det noe sånn annenrangs yrke det kansje? Et yrke som ikke er bra nok? Men jeg sitter i dag med min egen salong og en fast og stabil inntekt pga jeg var "så dum" at jeg ble frisørlærling...
covergrl Skrevet 22. september 2008 #2 Skrevet 22. september 2008 Nå har jeg ikke lest riktig hele tråden her, men jeg har fått med meg at du er ihvertfall den andre som sier at de "ble frisørlærling..bla bla bla.." Er det noe galt med det egentlig?? :klø: Jeg var ikke den mest populære jenta i klassen, men jeg ble da frisørlærling jeg også.. Er det noe sånn annenrangs yrke det kansje? Et yrke som ikke er bra nok? Men jeg sitter i dag med min egen salong og en fast og stabil inntekt pga jeg var "så dum" at jeg ble frisørlærling... det samme tenkte jeg.. jeg føler jeg ble dømt fordi jeg er utdannet hudpleier.. men det er vel slik da, vi som tar en yrkesskole utdanning er dummere og lavere rangert enn de med høgskole og universitets utdanning.. spiller nok ingen rolle om vi har fått fullført en livsdrøm.. ble også dømt fordi 2 av venninnene mine er alenemødre.. tenk at de kunne gjøre noe sånt!! bli alenemødre!! det er vel ikke deres feil..
Gjest Gjest Skrevet 22. september 2008 #3 Skrevet 22. september 2008 De jentene som var mest populære hos guttene på ungdomsskolen er i dag avdankede bimboer: de jobber innen service/servering, frisør, assistent i skolen eller på eldrehjemmet, med PU'er eller de er "bare gift". De har mange unger, hver og en. De jentene som var mest populære blant guttene på videregående skole har gjort det hakket bedre enn bimbosene fra ungdomsskolen, men de har ikke klatret til kremjobbene. Noen er lærere, andre er sykepleiere. De jentene som virkelig var vakre og pene men som ikke gjorde så mye vesen ute av seg er i dag mer sukessfulle enn de andre som var ubetinget "populære": de beskjedne men pene jentene er i dag advokater, sivilingeniører og/eller de jobber innen businesslife med en eller annen Master bak seg. Mange av de single uten barn...
DDuck Skrevet 22. september 2008 Forfatter #4 Skrevet 22. september 2008 (endret) De jentene som var mest populære hos guttene på ungdomsskolen er i dag avdankede bimboer: de jobber innen service/servering, frisør, assistent i skolen eller på eldrehjemmet, med PU'er eller de er "bare gift". De har mange unger, hver og en. De jentene som var mest populære blant guttene på videregående skole har gjort det hakket bedre enn bimbosene fra ungdomsskolen, men de har ikke klatret til kremjobbene. Noen er lærere, andre er sykepleiere. De jentene som virkelig var vakre og pene men som ikke gjorde så mye vesen ute av seg er i dag mer sukessfulle enn de andre som var ubetinget "populære": de beskjedne men pene jentene er i dag advokater, sivilingeniører og/eller de jobber innen businesslife med en eller annen Master bak seg. Mange av de single uten barn... Hallo???? Er det dermed sagt at alle som har de yrkene er bimboer??? Du sjokkerer meg med uvitenheten din... Tenk hvis alle skulle vært så "suksessfulle" at de hadde kremjobber som du kaller det... Hvem skulle lært barna våre ting da?? Hvem skulle tatt vare på oss når vi ble syke og de eldre?? Jeg vil mye heller ha en "dårlig" jobb (som det virker som du mener) og en mann og barn, enn å ha en "kremjobb" å være ensom... Endret 22. september 2008 av dinedama
Gjest Emera Skrevet 22. september 2008 #5 Skrevet 22. september 2008 Hallo???? Er det dermed sagt at alle som har de yrkene er bimboer??? Må si at jeg tenker det samme når jeg leser i denne tråden. Vi benytter oss gjerne av tjenestene til både frisører og hudpleiere. Men du verden hvor langt under oss de står... De er selve symbolet på mislykkethet, ser det ut til.
covergrl Skrevet 22. september 2008 #6 Skrevet 22. september 2008 Hallo???? Er det dermed sagt at alle som har de yrkene er bimboer??? Du sjokkerer meg med uvitenheten din... Tenk hvis alle skulle vært så "suksessfulle" at de hadde kremjobber som du kaller det... Hvem skulle lært barna våre ting da?? Hvem skulle tatt vare på oss når vi ble syke og de eldre?? Jeg vil mye heller ha en "dårlig" jobb (som det virker som du mener) og en mann og barn, enn å ha en "kremjobb" å være ensom... jeg var av som nevnt blant de populære jentene, men jeg var/er langt fra noen bimbo!! anser meg selv som normal intellegent, er fortsatt omkranset av mange venner, flere ser opp til meg, er sympatisk og god og setter andre fremfor meg selv.. jeg er utdannet hudpleier, men jobber som barista.. FORDI JEG ØNSKER DET!! selv hadde jeg aldri holdt ut i en kremjobb som det ble nevnt, er alt for sosial og utadvent til det.. jeg syns folk skulle snakket mer med sånne "bimboer" som meg og andre, i stedet for å være så trangsynte.. nei, vet du hva "dinedama"? jeg tror ikke folk vet hva de snakker om, men er veldig kjekt å se at du har forståelse ihvertfall
DDuck Skrevet 24. september 2008 Forfatter #7 Skrevet 24. september 2008 Der ble vi pinadø flytta gitt.. :klø:
Gjest Bolledeig Skrevet 24. september 2008 #8 Skrevet 24. september 2008 Jeg delte tråden for å skille diskusjonene fra hverandre. Synes emnet var såpass godt at det fortjente egen tråd. Kommer det liknende innlegg blir disse også flyttet hit. Bolledeig (mod)
Pauline Skrevet 24. september 2008 #9 Skrevet 24. september 2008 "De jentene som var mest populære blant guttene på videregående skole har gjort det hakket bedre enn bimbosene fra ungdomsskolen, men de har ikke klatret til kremjobbene. Noen er lærere, andre er sykepleiere" Dermed var man diagnostisert......Da jeg begynte å lese tråden, tenkte jeg at det hadde jo gått riktig bra med de fleste av de populære jentene fra videreg. (Meg selv inkludert.) Men det er jo nettopp i de bransjene over vi er utdannet, da, både jeg og venninnene mine. Så selv om vi fremdeles (godt og vel) ser ut som folk, skulle jeg mene, har vi i følge mange her inne ikke gjort den store karrieren. Vårt lodd i livet er visst å lære barna til de men kremjobbene å lese, gi dem reisevaksine når de skal ut å reise, eller enda verre; skifte bleie på dem når de blir gamle. Selv ser jeg ikke ned på folk i servicryrker, ikke på hudpleiere og frisører heller, som flittig er nevnt her. Men det er tydelig at en del ser ned på folk som innehar disse yrkene, og stempler dem som "bimbos". (Nåværende eller avdanka er egentlig uvesentlig.) Er det en misunnelse overfor folk som ser ok ut, eller må folk i serviceyrker simpelthen bry seg litt om hvordan de ser ut, siden de er i kontakt med mennesker? Var de kanskje populære fordi de likte mennesker og dermed valgte å jobbe med mennesker? Ikke vet jeg. Jeg er egentlig ikke sikker på i hvilken av de delte trådene dette hører hjemme heller. Det som er helt klart, er uansett at det er MYE finere å jobbe med skruer og datamaskiner enn med mennesker. Hilsen "En avdanket bimbo" som jobber i et serviceyrke, har høyskoleutdanning osv)
DDuck Skrevet 24. september 2008 Forfatter #10 Skrevet 24. september 2008 Jeg ble veldig provosert av den tråden jeg nettopp pga hakingen på oss som har helt nødvendige yrker, men som bare ikke er "bra nok"... Jeg var ikke den mest populæere i klassen og jeg ser vel heller ikke ut som et glansbilde så jeg vil ikke kalle meg en bimbo, men jeg er frisør uansett.. Jeg driver egen salong og har en stabil inntekt og en jobb jeg trives i og mann og hus og forhåpentligvis ikke så altfor lenge tril det blir barn av oss heller... Ser ikke hvorfor det gjør meg mindre verdt enn folk som har høyere utdanning enn meg som er uten mann og barn, men haugevis av gjeld??
mysan Skrevet 24. september 2008 #11 Skrevet 24. september 2008 Hallo???? Er det dermed sagt at alle som har de yrkene er bimboer??? Du sjokkerer meg med uvitenheten din... Unnskyld, men hun skrev vel ikke at bimboene hadde blitt lærere og sykepleiere, gjorde hun vel? Hun skrev verken det eller at alle sykpleiere og lærere er bimboer. Hun skrev at de populære jentene på skolen hadde gjort det hakket bedre enn bimboene, men at de ikke hadde klatret i kremjobber, men jobbet som sykepleiere og lærere... Lese skikkelig før man fyrer seg opp?
Pauline Skrevet 24. september 2008 #12 Skrevet 24. september 2008 Hjertens enig med deg, Dinedama , jeg blir også mektig provosert over det synet som mange står for i denne tråden. Jeg har flere venner som er frisører. De jobber hardt og står på. Flinke og oppegående damer er de og på alle måter. (Frisørutdannelse er ikke den letteste utdannelsen å komme inn på, om noen trodde det. Slik var det alt "på min tid", og slik er det ennå)
DDuck Skrevet 24. september 2008 Forfatter #13 Skrevet 24. september 2008 (endret) Unnskyld, men hun skrev vel ikke at bimboene hadde blitt lærere og sykepleiere, gjorde hun vel? Hun skrev verken det eller at alle sykpleiere og lærere er bimboer. Hun skrev at de populære jentene på skolen hadde gjort det hakket bedre enn bimboene, men at de ikke hadde klatret i kremjobber, men jobbet som sykepleiere og lærere... Lese skikkelig før man fyrer seg opp? Jeg bare tolket det som at hun mente at det var heller ikke bra nok... Derfor poengterte jeg meningen min med å dra fram de tingene jeg gjorde.. Har ikke hisset meg opp akkurat, men reagerer fordi at jeg ble vannvittig sjokkert over enkeltes meninger om hva som er akseptert og hva som ikke er det.. Leste nok skikkelig hva hun skrev skjønner du Endret 24. september 2008 av dinedama
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 24. september 2008 #14 Skrevet 24. september 2008 Jeg forstår ikke helt alle disse "hvilke yrker ser du ned på" trådene. Jeg ser ikke ned på noen jeg. Det eneste jeg synes er dumt er at disse service og tjenesteyrkene svært ofte er elendig betalt og det er synd. Ikke alle passer/har lyst /evner til å ta høyskole utdanning. Er det ikke fint at de da er fornøyd når de har funnet drømmejobben og gjør en god jobb når de klipper mitt hår, tømmer søppelet vårt eller gir oss hyggelig service i kassen på Rema?
Gjest Bolledeig Skrevet 24. september 2008 #15 Skrevet 24. september 2008 Jeg er helt enig. Det er faktisk ikke sånn at man skal presse teori ned over hodene til folk, uavhengig av alt annet, enkelte ligger det faktisk ikke for, og bør man ikke utnytte et talent man har innenfor service eller liknende? Vi trenger faktisk folk i slike yrker også, det er ikke et mål at vi skal utdanne hele befolkningen til masterstudenter. Dessverre møter folk i serviceyrker slike holdninger daglig. Det er ikke det at folk ikke ønsker eller trenger tjenesten som tilbys (de kan gjerne lage SKIKKELIG baluba om de ikke tilbys også) men man skal alltid heve seg over dem som tilbyr dem.
Gjest -Maggie- Skrevet 24. september 2008 #16 Skrevet 24. september 2008 Jeg driver egen salong og har en stabil inntekt og en jobb jeg trives i og mann og hus og forhåpentligvis ikke så altfor lenge tril det blir barn av oss heller... Ser ikke hvorfor det gjør meg mindre verdt enn folk som har høyere utdanning enn meg som er uten mann og barn, men haugevis av gjeld?? Jeg er enig med deg, men her gjør du vel det samme som det du kritiserer - trekker frem helt uvesentlige faktorer inn i diskusjonen? Hva en person er verdt har ihvertfall ikke i mine øyne noen sammenheng med verken mann, barn, hus, stabil/ustabil inntekt, om man driver noe eget eller ikke, har gjeld osv.
covergrl Skrevet 24. september 2008 #17 Skrevet 24. september 2008 Jeg er helt enig. Det er faktisk ikke sånn at man skal presse teori ned over hodene til folk, uavhengig av alt annet, enkelte ligger det faktisk ikke for, og bør man ikke utnytte et talent man har innenfor service eller liknende? Vi trenger faktisk folk i slike yrker også, det er ikke et mål at vi skal utdanne hele befolkningen til masterstudenter. Dessverre møter folk i serviceyrker slike holdninger daglig. Det er ikke det at folk ikke ønsker eller trenger tjenesten som tilbys (de kan gjerne lage SKIKKELIG baluba om de ikke tilbys også) men man skal alltid heve seg over dem som tilbyr dem. som sagt er jeg utdannet hudpleier, men jobber som barista, og i begge desse jobbene (spesielt på kaffebaren) møter jeg personer som ser ned på meg.. må ærlig innrømme at jeg ser ned på dem jeg, de som ikke klarer å respektere at andre ikke er som dem selv.. jeg ser flere skriver at man må ha en kremjobb for å ha suksess, men er det ikke suksess når man har funnet det yrket man ønsker å være i, og faktisk gjør en fantastisk jobb innen det yrket..? definisjon på suksess: å ha hell/ være vellyket med noe.. folk bør tenke mer over hva de sier og gjør, de sårer nemlig andre.. i mine øyner kan de da være så vellykket de bare ønsker innenfor det yrket man ønsker, men de er ikke vellykket som person.. å være en dårlig person som ikke tenker over hva de gjør mot andre og overkjører og sårer helt uten grunn, er ikke nøkkelen til å være vellykket eller ha suksess spør du meg.. jeg vil heller ha en god personlighet, være god mot andre og en "dritt jobb" i stedet for å være en dårlig person og ha en "kremjobb" (mener ikke at ALLE med god jobb og utdannelse er dårlige personer).. jeg er bare 23 år, jeg har et helt liv på å oppnå suksess med jobb.. men foreløbig er jeg kjempe fornøyd med livet mitt og jobben min =) det er det jeg kaller suksess :D kjempe flott at du flyttet innleggene til en egen tråd forresten!
covergrl Skrevet 24. september 2008 #18 Skrevet 24. september 2008 Jeg er enig med deg, men her gjør du vel det samme som det du kritiserer - trekker frem helt uvesentlige faktorer inn i diskusjonen? Hva en person er verdt har ihvertfall ikke i mine øyne noen sammenheng med verken mann, barn, hus, stabil/ustabil inntekt, om man driver noe eget eller ikke, har gjeld osv. jeg tror "dinedama" bare satte ting på spissen fordi vi som er i slike yrker blir sett ned på fordi vi ikke har høyere utdannelse og "kremjobber".. tror hun trakk det frem nettopp for å vise at du kan ha en slik "drittjobb" (som jeg får inntrykk av at noen her syns) og likevell ha et fullverdig liv med mann og hus.. :D
Gjest -Maggie- Skrevet 24. september 2008 #19 Skrevet 24. september 2008 jeg tror "dinedama" bare satte ting på spissen fordi vi som er i slike yrker blir sett ned på fordi vi ikke har høyere utdannelse og "kremjobber".. tror hun trakk det frem nettopp for å vise at du kan ha en slik "drittjobb" (som jeg får inntrykk av at noen her syns) og likevell ha et fullverdig liv med mann og hus.. :D Ja, du har sikkert rett. Jeg opplever bare ofte fordommer andre veien også.
covergrl Skrevet 24. september 2008 #20 Skrevet 24. september 2008 Ja, du har sikkert rett. Jeg opplever bare ofte fordommer andre veien også. ja det kan jeg faktisk tenke meg.. men jeg tror det har noe med forskjellene å gjøre jeg.. og så tror jeg faktisk at noen i "kremjobber" (hehe.. toppjobber går bare under det navnet nå..) kritiserer personer i service yrker fordi de ser hvor godt vi trives i jobben vår, mens de jobber og sliter ræva av seg.. og folk i service yrker ser ned på personer med kremjobber pga at de skulle ønske de hadde klart å oppnå det samme.. sjalusi rett og slett.. i mine øyne er alle like verdt uansett jobb, utdannelse, økonomi, sivilstatus, religion, hudfarge, osv. men jeg takler ikke folk som hele tiden ¨må dømme andre, og heve seg..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå