Gå til innhold

Starten på Alkoholiker

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er man påvei til å bli litt avhengi når man drikker 2-3pils Hver dag "nesten" etter jobb? Kan bli flere.

Før var kaffe tingen, men merker trangen etter en kald pils nå for tiden. Har litt problemer, ja. Samboer og slike ting. Men alkoholiker har jeg ikke tenk at jeg skulle bli.. og nå er jeg nervøs, og bare litt påpasselig samtidig. Er dette bare dumt for meg å tenke, eller er det virkelig et tegn?

Igår kveld leste jeg i bok (leser ofte), og da drikker jeg alltd kaffe. Men nå var det Pils..

Hva er starten til å bli alkoholiker?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ser ikke på meg selv som alkoholiker. Men er bare bekymret, ant pga for lite kunnskap. Hvor er det man starter henn? Å bli bekymet for at man er det?

Skrevet

Prøv å kutte ut noen dager og se om du klarer det.

Skrevet

HVis du lurer på om du drikker for mye, og er bekymret for at du muligen gjør det, så vil jeg si du har et alkohilproblem. Å drikke hver dag er et alkoholproblem.

Så siden du drikker 2-3 pils når du kommer fra jobben, så har du store problemer. Gjør noe med det før det blir for vanskelig. Søk hjelp nå.

Skrevet
Jeg ser ikke på meg selv som alkoholiker. Men er bare bekymret, ant pga for lite kunnskap. Hvor er det man starter henn? Å bli bekymet for at man er det?

Kanskje denne hjemmesiden kan være til hjelp?

http://www.anonymealkoholikere.no/aafordeg/aafordeg_12sp.php

Her er det noen spørsmål du kan krysse av på for å kartlegge alvoret i alkoholforbruket. Det er også telefonnummer du kan benytte for å snakke med noen som vet mer om disse tingene.

Ønsker deg alt godt.

Skrevet

Det er mange forskjellige måter å bli og å være alkoholiker på, eller ha et alkoholproblem. Noen drikker bare etter et bestemt klokkeslett (etter jobb f eks, eller etter middag), noen drikker litt hele dagen, noen drikker seg fulle omtrent hver dag, noen er periodedrankere, noen bare mister styringa helt eller forandrer personlighet de gangene de drikker, men trenger ikke drikke ofte osv. Men en viktig faktor er vel det der med at man ikke klarer å styre lysten på alkohol; man gir etter og drikker, enten det er litt eller mye (stort sett for mye sett i forhold til miljøet man lever i eller kanskje sine egne regler også). Og selv om noen er mer disponert for rusproblemer enn andre, kan man utvikle alkoholproblemer om man venner seg til å drikke ofte eller hver dag, fordi kroppen stadig "ønsker seg" mer alkohol, den får jo belønning i form av rus når vi drikker.

Du bør ta din egen bekymring på alvor, to-tre eller flere øl hver dag mener jeg er utenfor det som er sunt og "normalt", og når du legger merke til det selv og lurer på om du er i faresonen er det beste du kan gjøre å prøve å la være å drikke hver dag. Si til deg selv at du bare skal ta noen øl i helgene f eks, eller maks én øl på ukedager. Hvis du ikke klarer å begrense inntaket likevel bør du antagelig oppsøke hjelp.

Skrevet

Jeg husker for mange år siden, da jeg var ung og på byen stort sett hver helg. Ofte alkohol både fredag og lørdag kveld, men aldri drikking til frokost heldigvis.

Så satt jeg i bilkø på vei hjem en helt vanlig hverdag og gledet meg til å komme hjem og ta et lite glass cinzano rose. Da fant jeg det nødvendig å gjøre meg noen tanker. Jeg fant i grunnen ut aqt jeg ikke hadde noe alkoholproblem, all den tid det (utenom helgene) kun dreide seg om et drammeglass med cinzano, men det at ejg satt og gledet meg til det fikk meg til å stusse - det var altså ikke snakk om noen beruselse på hverdagene.

Nå drikker jeg vel max et par vinflasker i året, så tankene om jeg hadde et alkoholproblem hadde nok ikke noe for seg.

Jeg synes 2-3 pils hver dag er mye. Greit nok at man liker øl, men det finnes gode alkoholfrie alternativer som da kan benyttes.

Skrevet

Hvis du føler at du må ha dette hver dag, ikke klarer å la være å drikke en dag, innimellom ikke klarer å stoppe, eller har problemer dagen etter, har man raskt et problem. Det samme gjelder om forbruket er økende, eller henger sammen med visse hendelser. Google litt, så finner du noen lister over "symptomer" på alkoholisme.

Selv har jeg et høyt forbruk av rødvin. Kanskje 4-6 dager i uka. Som regel bare 2 glass til middag, men innimellom opp mot en flaske i helgene. Aldri alene. Jeg definerer ikke dette som et problem. Jeg blir aldri brisen eller full, jeg er aldri fyllesjuk, enkelte uker drikker jeg ikke overhodet. Og forbruket har hverken vært økende eller avtakende de siste 5 årene. Så da ser jeg ikke på det som noe problem, bare et litt mer "kontinentalt" drikkemønser med rødvin til mat.

Skrevet
Kanskje denne hjemmesiden kan være til hjelp?

http://www.anonymealkoholikere.no/aafordeg/aafordeg_12sp.php

Her er det noen spørsmål du kan krysse av på for å kartlegge alvoret i alkoholforbruket. Det er også telefonnummer du kan benytte for å snakke med noen som vet mer om disse tingene.

Ønsker deg alt godt.

Hei. Takk for svar.

1. Har du noen gang forsøkt å stoppe drikkingen i en uke, eller lengre, bare med det resultat at du ikke greide det?

Svar: Nei, ikke for å sjekke om jeg klarer å la være. Har ikke tidligere følt behov for det. Men skal jeg prøve det.

2. Blir du ergerlig over andres råd når de forsøker å få deg til å slutte å drikke?

Svar:Nei. Har ikke fått slike råd, men bare akkurat nå for tiden for meg selv.

3. Har du noen gang forsøkt å få kontroll med drikkingen ved å gå over fra den ene drikkevaren til en annen?

Svar: Nei. Men jeg er veldig glad i Øl. Ike sprit.

4,.Har du det siste året «reparert» om morgenen?

Svar: Nei. Da er det kaffe. Føler meg sjeldent så full, egentlig.

5. Misunner du folk som kan drikke uten å komme i vanskeligheter?

Svar: Nei. Men klart det er beundringsverdig å ikke komme i vanskeligheter når man er full.

6. Har drikkingen din blitt verre de siste årene?

Svar: Ja! Absolutt. Før drakk jeg bare i helger, men nå er det mye øl i ukedager.

7. Har drikkingen skapt problemer i hjemmet?

Svar: Nei

8. Forsøker du ved selskapelige tilstelninger, hvor det er begrenset med drikkevarer, å få noen glass ekstra?

9. Har du trass i bevis for det motsatte fortsøkt å hevde at du kan slutte å drikke av egen fri vilje når som helst du ønsker det?

10. Har du det siste året blitt borte fra arbeid på grunn av drikking?

11. Har din hukommelse noen gang sviktet når, eller etter at du har drukket?

Svar: Ja

12. Har du noen gang følt at du kunne gjøre mer ut av livet hvis du ikke drakk?

Skrevet
HVis du lurer på om du drikker for mye, og er bekymret for at du muligen gjør det, så vil jeg si du har et alkohilproblem. Å drikke hver dag er et alkoholproblem.

Så siden du drikker 2-3 pils når du kommer fra jobben, så har du store problemer. Gjør noe med det før det blir for vanskelig. Søk hjelp nå.

Ja, jeg bekymrer meg for at jeg drikker for mye. Evt pga at jeg har enda mer lyst på en kald pils istede for kaffe.

Men jeg må forsøke å la være, før jeg oppsøker hjelp. Vil ikke få innstillingen på at dette er et problem for meg, hvis det ikke stemmer. For da kan jeg lage mer problemer for meg selv, enn det allerede er. Og ofte når man tror at det er et problem, kan man få det. Men kunnskapsmessig er jeg kjempe ukunnskapsrik på dette med alkoholproblemer:\

Skrevet
Det er mange forskjellige måter å bli og å være alkoholiker på, eller ha et alkoholproblem. Noen drikker bare etter et bestemt klokkeslett (etter jobb f eks, eller etter middag), noen drikker litt hele dagen, noen drikker seg fulle omtrent hver dag, noen er periodedrankere, noen bare mister styringa helt eller forandrer personlighet de gangene de drikker, men trenger ikke drikke ofte osv. Men en viktig faktor er vel det der med at man ikke klarer å styre lysten på alkohol; man gir etter og drikker, enten det er litt eller mye (stort sett for mye sett i forhold til miljøet man lever i eller kanskje sine egne regler også). Og selv om noen er mer disponert for rusproblemer enn andre, kan man utvikle alkoholproblemer om man venner seg til å drikke ofte eller hver dag, fordi kroppen stadig "ønsker seg" mer alkohol, den får jo belønning i form av rus når vi drikker.

Du bør ta din egen bekymring på alvor, to-tre eller flere øl hver dag mener jeg er utenfor det som er sunt og "normalt", og når du legger merke til det selv og lurer på om du er i faresonen er det beste du kan gjøre å prøve å la være å drikke hver dag. Si til deg selv at du bare skal ta noen øl i helgene f eks, eller maks én øl på ukedager. Hvis du ikke klarer å begrense inntaket likevel bør du antagelig oppsøke hjelp.

Nei, ærligtalt. 2-3 pils om dagen er ikke sundt og bra. Jeg burde la være! Skal prøve, og virkelig prøve.

Skrevet
Hvis du føler at du må ha dette hver dag, ikke klarer å la være å drikke en dag, innimellom ikke klarer å stoppe, eller har problemer dagen etter, har man raskt et problem. Det samme gjelder om forbruket er økende, eller henger sammen med visse hendelser. Google litt, så finner du noen lister over "symptomer" på alkoholisme.

Selv har jeg et høyt forbruk av rødvin. Kanskje 4-6 dager i uka. Som regel bare 2 glass til middag, men innimellom opp mot en flaske i helgene. Aldri alene. Jeg definerer ikke dette som et problem. Jeg blir aldri brisen eller full, jeg er aldri fyllesjuk, enkelte uker drikker jeg ikke overhodet. Og forbruket har hverken vært økende eller avtakende de siste 5 årene. Så da ser jeg ikke på det som noe problem, bare et litt mer "kontinentalt" drikkemønser med rødvin til mat.

Jeg vet ikke enda om jeg klarer å la være, har enda den prøvelsen forran meg å prøve å la være uten å gjøre det til en Big Deal. Har ikke problemer dagen etterpå. Men ja, forbruket er økende, og ja- til en viss grad etter hendelser.

:)

Skrevet
Hei. Takk for svar.

1. Har du noen gang forsøkt å stoppe drikkingen i en uke, eller lengre, bare med

osv

Vil bare legge til at det også er en tommelfingerregel at hvis du selv er bekymret over ditt drikkemønster, da er det stor grunn til å endre dette mønsteret. Endringer bør bestå i av å redusere alkoholinntaket. Det er også viktig å se på hvordan du drikker. Det er forskjell på å drikke alkohol til mat og å drikke alkohol bare får å drikke alkohol.

Jeg synes nok du bør benytte deg at telefonnummeret på siden jeg viste til i en tidligere posting. Det skader ikke å snakke med noen som vet svar.

Gjest Stjernedryss
Skrevet

Det jeg synes du bør gjøre er å bestemme deg for et visst antall dager i uka det er greit å drikke, også holde deg unna alkohol resten. Det er så klart greit å drikke hver dag f.eks i løpet av en ferie, men i hverdagslivet bør man ha noen alkoholfrie dager innimellom. Om ikke annet så er det lurt å ha noen edru dager for å ha kontroll på at du faktisk klarer deg uten alkohol. Dersom du bruker alkoholen til å slukne sorger er du ekstra utsatt for å bli avhengig. Spesiellt siden man ofte får en slags nedtur dagen etter man har vært på fylla.

Skrevet

Prøv en uke, og skriv gjern her hvordan det gikk :)

Skrevet

aaaner ikke. Men mine problemer startet med at jeg mistet helt kontrollen. Over meg selv og alkoholen.

Alkoholen ble rømningen, og i tillegg tenkte jeg i hodet "Når jeg tok dette glasset med vinen i, ville jeg bli e bedre mor". Jeg er, og var ingen dårlig mor. Men alkoholen gjorde meg til en dårlig person og jeg vil ikke anbefale deg å leke med dette. Jeg klarer i tillegg ikke sprit eller noe annet enn Vin, men.. ikke utsett deg selv for dette. Ingen burde. Ta godt vare på dere selv!

(sorry skrivefeiler,men er opprinnelig dansk)

Skrevet

Tusen takk for alle svarene. Jeg gråter meg igjennom dem. Alt er bare så hardt, og alkoholproblemer? Nei, orker ikke.

Det er vel her jeg burde skjerpe meg grundig. Men har akkurat åpnet en ny pils. Helv... jeg får dårlig samvittighet, og også pga svarene her.

Ikke sånn: Stakkars deg. Men jeg er bare ærlig. Tror jeg sliter. Burde jeg ta sykemelding? Vet ikke om jeg burde, har en krevende jobb.

Skrevet
Tusen takk for alle svarene. Jeg gråter meg igjennom dem. Alt er bare så hardt, og alkoholproblemer? Nei, orker ikke.

Det er vel her jeg burde skjerpe meg grundig. Men har akkurat åpnet en ny pils. Helv... jeg får dårlig samvittighet, og også pga svarene her.

Ikke sånn: Stakkars deg. Men jeg er bare ærlig. Tror jeg sliter. Burde jeg ta sykemelding? Vet ikke om jeg burde, har en krevende jobb.

Jeg ville ikke tatt sykemelding. Da er det lett å bli sittende hjemme og føle enda mer synd på seg selv. Men om du føler jobbsituasjonen bidrar til problemene er jo situasjonen en annen, men jeg trur jeg heller ville løst det ved å ta en beslutning om å bytte jobb.

Ta kontakt med fastlegen din, og be om en samtale. Man trenger ikke være syk for å gå hit, legen bør også være i stand til å vurdere om det er noen tiltak som kan hjelpe deg.

Skrevet

Du skriver at du sitter og gråter deg gjennom innleggene og har åpnet ennå en pils...

Ta deg en hvit uke, starting NOW, og se hvordan det går. Ikke vent til i morgen.

Skrevet

Jeg synes ikke at du trenger å være redd for at du er alkohilker. MEN det er stor fare for at du kommer til å bli det om du ikke gjør noe med drikkemønsteret ditt. Det er bra at du tar tak i dette nå, og ikke senere, hvor det kommer til å bli enda vanskeligere.

Jeg kjenner til flere som har hatt et enda mer bekymringsfullt drikkemønster som deg, men som har klart å komme tilbake på riktig spor igjen. Det er fullt mulig! Som sagt, ta tak i dette nå, så vil du høyst sannsynlig klare å gå tilbake til et mer "normalt" drikkemønster.

Jeg anbefaler deg å kjøpe Fanny Duckerts bok http://www.norli.no/NORLI_HTML/ibeCCtpItmD...sp?item=1625782 som handler om strategier for moderasjon når det gjelder alkohol. Den har hjulpet mange.

Lykke til! Dette klarer du fint. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...