Gå til innhold

Sopp-plukking

Anbefalte innlegg

Skrevet

Man skal jo ikke blande forskjellige typer sopper.

Såpass har jeg lært ;)

Men jeg har og lært at man skal være veldig forsiktig med giftige sopper. Men hvordan er det å plukke spiselig sopp som står ved sidenav giftig sopp? Burde man ikke plukke dem da?

post-10525-1222195447_thumb.jpg

Skrevet

Hadde ikke gjort det - men så er jeg en soppamatør som kun tør plukke kantarell og piggsopp...

Skrevet

Hvis den giftige soppen er av de farligste, eller du ikke vet hivlken sopp og hvor giftig den er, bør du la være å plukke spiselig sopp som står inntil. De giftigste soppene kan jo faktisk gi deg alvorlige forgiftninger om du bare har tatt på den og plukket andre sopper etterpå, så det er lurt å være veldig forsiktig :)

(ellers er vel soppen på bildet en kremle? Enten kan det være spiselig rød kremle, eller giftkremle? Tror kanskje ikke sistnevnte er så giftig at det er farlig å plukke traktkantarellene ved siden av (for å finne ut om man har en giftig kremle er det nemlig vanlig å smake på den) - men jeg vet det ikke, derfor ville jeg latt dem stå)

Skrevet

haha...trodde kanskje det var en form for fluesopp. :blond-moment:

Kan bare kantarell og traktkantarell ;) så holder meg til dem

Skrevet
haha...trodde kanskje det var en form for fluesopp. :blond-moment:

Kan bare kantarell og traktkantarell ;) så holder meg til dem

Ja, men rød fluesopp kan også forveksles med røde kremler da de visstnok kan miste prikkene under noen omstendigheter. Så bedre å være ekstra forsiktig så lenge man ikke er sikker. Det kan være fristende noen ganger å ta en sjanse som virker liten, men så lenge man verken kan bestemme fluesoppen 100% eller forvekslingsartene... og noen giftige sopper ser jo enda mer tilforlaterlige ut...

(sier hun som trodde hun plukket steinsopp, men kom hjem med rødskrubb...)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...