Gå til innhold

Rognebærgele

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jada....jeg har plukket 2kg rognebær. Flinke meg :nigo:

Skal lage gele av det tenkte jeg. Men HVORDAN?

Finner jo noen oppskrifter på nett, men jeg vet ikke hvordan jeg skal bruke. Har funnet 3 forskjellige typer.

Rognebær

Rognebær og rips

Rongebær og eple

Men jeg vet ikke hva som er best.

Så dere matflinke håper jeg har noen tips til meg :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Matglade damer, hvor er dere? :)

Skrevet

I min oppskrift er det ca 1 dl. vann pr l. bær.

Skyll bærene og rens bort ødelagte bær. La gjerne stilker koke med. Dette kokes til bærene har mistet farge og får en mos-aktig konsistens. Sil safte fra massen gjennom bærsil eller sileklede.

Mål opp hvor mye saft du har silt av, og bland dette med sukker i en kjele. (i min oppskrift står det 1 l. sukker pr. l. saft, men jeg synes det er for mye så jeg bruker ca. 7.5 dl.) La sukker og saft koke i ca 10 min. Prøv med en skje, når saften renner sakte av skjeen er den ferdig.

Hell over på rene, varme glass, og skru på lokket. (noen bruker syltevoks på toppen, det har jeg aldri gjort, likevel holder geleèn til neste vår.)

Noen ganger koker jeg litt rips i lag med, noen ganger litt eple, og noen ganger litt krydderurter e.l. Da bytter jeg ut 1/5 av rognebæra med rips eller eple. Krydderurter tilsetter jeg bare i saft og sukkerblandingen før jeg koker den.

Den variaten jeg liker best er en jeg bruker til kjøtt, der jeg bruker rognebær, rips, mynte og bittelitt rødvin.

Lykke til :)

Skrevet

takk for oppskrift :)

den tror jeg at jeg vil følge.

Men skjønner jeg må plukke masse masse mer hvis jeg skal gi bort og :fnise:

Skrevet

Gelè er verdens letteste ting å lage, hyggelig å gi bort, og veldig hyggelig å få. Jeg lager ulike geleèr som jeg bruker enten som et slags syltetøy til brød, vafler o.l eller som tilbehør til kjøtt.

I våres lagde jeg granskuddgelè, det er ypperlig tilbehør til vilt og lam. Rosegelè passer til både det ene og det andre, mens aquavitgelè er blitt fast tilbehør til ribbe og pinnekjøtt i hele familien.

Om man bruker råvarer som ikke har pektin i seg, må man tilsette dette. Dette kjøpes på apotek.

Om man bruker råvarer som har lite syre i seg er det grit å bruke vinsyre eller askorbinsyre for å regulere syrligheten. Fås også på apotek.

- og nå har jeg svart på en hel del du ikke har spurt om :ler:

Skrevet (endret)

åssen vet jeg om de har pektin i seg?

Endret av Amalie_85
Skrevet

æææææææææææææææææææææææææææsj....jeg måtte titte i en rognebær som jeg så var sånn markhull i. ÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆSSSSSSSSSSSJJJJJ

Gud det er godt de skal siles

Skrevet

Jeg har masse rognebær hengende ute i hagen jeg kunne tenkt meg å bruke, men har lært at de ikke skal plukkes før det har vært en høstnatt..

Noen som bekrefte/avkrefte? :)

Skrevet

Jeg har og hørt at det egentlig ikke skal plukkes før etter første frostnatt. Men skal jeg vente på det kan det jo ta litt tid og bæra begynner å bli litt innskrumpne. Så jeg plukka nå jeg og la i frysern :)

Skrevet
Jeg har og hørt at det egentlig ikke skal plukkes før etter første frostnatt. Men skal jeg vente på det kan det jo ta litt tid og bæra begynner å bli litt innskrumpne. Så jeg plukka nå jeg og la i frysern :)

Det pleier også utålmodig-nexlife å gjøre, jeg har ikke tid å vente på frosten :)

Skrevet

Buhu! Fryseren min røk, og all den fine bæra jeg hadde plukka måtte jeg kaste :(

Må bare ut å plukke igjen jeg da....hvis jeg finner noe nå

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...