Gjest Gjest Skrevet 23. september 2008 #1 Skrevet 23. september 2008 Har blitt helt betatt av en brite jeg :rødme: Så nå sitter jeg her med tusen spørsmål i hodet, blant annet om jeg bør satse fullt og helt på dette? Har dere der ute noen erfaringer å dele med meg? Merker dere store kulturforskjeller mellom dere? Hvor bor dere og hvorfor? Hvordan går det for briten å lære norsk? Ja, lurer på alt
Hanna panna Skrevet 23. september 2008 #2 Skrevet 23. september 2008 Hehe. Jeg ville brukt time etter time ved tegryta for å lage skikkelig, god britisk te- og lata som at det var "Fancy Tea from my mothers(muuums) childhood"
Morea Skrevet 23. september 2008 #3 Skrevet 23. september 2008 Jo takk, det må jeg si er bra! (for min egen del) Møttes da jeg bodde i utlandet. Nå må det sies at han er lik meg på endel områder da. Han har også egenskaper jeg setter pris på: høy utdanning, veldig omsorgsfull men også sexy, veldig seriøs ift forholdet etc. Nå er vi fortsatt i et avstandsforhold (etter å ha bodd sammen i et år) ufrivillig, men det går nå bra og jeg planlegger å flytte da jeg har bodd der før og snakker engelsk og fransk. Må bare finne JOBBEN først. Flytter ikke uten. Han liker å gå ut på pub, men ikke på den "dårlige" engelske måten hvor man ikke gjør annet. Nå overdramatiserer jeg helt sikkert litt, men de britene som sitter på pub hele uka er ikke noe å samle på (med mindre man selv er slik). Tro meg, det er flere bekjente av meg som har endt opp med sånne. Når det gjelder norsk har jeg inntrykk, fra engelske venner, at de lærer det ganske lett så lenge de går inn for det. Og ikke sitter på pub (igjen) med bare briter. Ikke noe særlige kulturforskjeller for vår del, men han sliter med at jeg skal ha sprettkokt egg, bare grovbrød, og at jeg er svært lite tradisjonstro. Blant annet. Og det at jeg fyrer som et helvete inne. Det morsomste er det jeg kaller "anti-onani-lakenet" - hvor lakenet må tuckes inn under madrassen på alle kanter. I Norge skal man jo ha dyna under beina og ikke ligge som i en stram konvolutt! Laken-teorien (inkludert da teorien om britiske mødre) har slått godt an hos hans venner.
Morea Skrevet 23. september 2008 #4 Skrevet 23. september 2008 Te ja! Det er et rituale. Sjokk og vantro når jeg sier jeg skal ha null sukker og bare en dråpe melk....
Hanna panna Skrevet 23. september 2008 #5 Skrevet 23. september 2008 (endret) Jo takk, det må jeg si er bra! (for min egen del) Møttes da jeg bodde i utlandet. Nå må det sies at han er lik meg på endel områder da. Han har også egenskaper jeg setter pris på: høy utdanning, veldig omsorgsfull men også sexy, veldig seriøs ift forholdet etc. Nå er vi fortsatt i et avstandsforhold (etter å ha bodd sammen i et år) ufrivillig, men det går nå bra og jeg planlegger å flytte da jeg har bodd der før og snakker engelsk og fransk. Må bare finne JOBBEN først. Flytter ikke uten. Han liker å gå ut på pub, men ikke på den "dårlige" engelske måten hvor man ikke gjør annet. Nå overdramatiserer jeg helt sikkert litt, men de britene som sitter på pub hele uka er ikke noe å samle på (med mindre man selv er slik). Tro meg, det er flere bekjente av meg som har endt opp med sånne. Når det gjelder norsk har jeg inntrykk, fra engelske venner, at de lærer det ganske lett så lenge de går inn for det. Og ikke sitter på pub (igjen) med bare briter. Ikke noe særlige kulturforskjeller for vår del, men han sliter med at jeg skal ha sprettkokt egg, bare grovbrød, og at jeg er svært lite tradisjonstro. Blant annet. Og det at jeg fyrer som et helvete inne. Det morsomste er det jeg kaller "anti-onani-lakenet" - hvor lakenet må tuckes inn under madrassen på alle kanter. I Norge skal man jo ha dyna under beina og ikke ligge som i en stram konvolutt! Laken-teorien (inkludert da teorien om britiske mødre) har slått godt an hos hans venner. Han liker å gå ut på pub, men ikke på den "dårlige" engelske måten hvor man ikke gjør annet. Nå overdramatiserer jeg helt sikkert litt, men de britene som sitter på pub hele uka er ikke noe å samle på (med mindre man selv er slik). Tro meg, det er flere bekjente av meg som har endt opp med sånne. Gøyalt at her sitter jeg og tenker TE med det samme, og du PUB, hehe. Men Norge er jo kjent for å danse på bordet og rive av oss håret- det er jo forskjeller, og ikke bestandig slik man "hører" og er "kjent" for. Men det fikk du frem, tenkte bare å slenge det ut i tillegg mens jeg var i gang. Og dette med lakenet, hva? Det ante jeg ikke! Endret 23. september 2008 av Hanna panna
Fluffie Skrevet 23. september 2008 #6 Skrevet 23. september 2008 Har blitt helt betatt av en brite jeg :rødme: Så nå sitter jeg her med tusen spørsmål i hodet, blant annet om jeg bør satse fullt og helt på dette? Har dere der ute noen erfaringer å dele med meg? Merker dere store kulturforskjeller mellom dere? Hvor bor dere og hvorfor? Hvordan går det for briten å lære norsk? Ja, lurer på alt Tja... dette er et ganske morsomt tema, i grunnen Ved foerste oyekast er ikke forskjellene saa store, men etterhvert merker man at ting er ganske forskjellig likevel. 1. Hva er det med vegg til vegg tepper? De brukes en del i Norge og, men det har blitt lite av det de siste aarene. Her har folk vegg til vegg tepper overalt, selv paa badet eller kjoekkenet kan man finne dem! Det synes jeg er RART! Og min kjaere mumler litt naar jeg sverger dypt og hellig paa at naar vi kjoeper eget sted skal det ikke vaere et eneste vegg til vegg teppe i hele huset. Vi reagerer paa stoev naar det blir for mye, og jeg gidder ikke stoevsuge dagen lang. 2. Jeg skjoenner fremdeles ikke helt denne greia med Yorkshire puddings som de har til 'roast dinners'. Selv ville jeg fyllt dem opp med noe soett og hatt dem til dessert, men naar jeg foreslo det for kjaeresten min saa han paa meg som om jeg hadde sagt noe syndig. 3. Jeg liker aa ligge i senga naken, uten noe over meg. Med mindre vi er opptatt med noe seksuelt, driver han og skal dekke til kroppen min med dyne eller laken og naar jeg protesterer forklarer det med at han er Engelsk, og det er saant de gjoer. Og jeg trodde jeg var prippen... 4. Broed... hvitt broed skal det vaere. Og det de kaller brunt broed er nesten hvitt i mine oyne. 5. Tradisjonelt og gammeldags. Typen min fikk sjokk naar han kom til en splitter ny norsk badeland med hoyteknologiske loesninger, og det var visst veldig rart at folk kunne spise og drikke rett ved bassengene. 6. Kjaeresten min synes vi nordmenn er ganske saere. Vi er ikke saa flinke til aa si 'please' (jeg maatte oeve meg i hoeflige fraser naar jeg flyttet over hit, vil jo ikke at folk skal se meg som en arrogant bitch). Og det han kaller 'liberal attitude'. 7. Det ser ut til at det for mange her er noget uvanlig aa ha store stuebord foran sofaen som du finner i de fleste norske hjem. Hverken hans eller vennenes familiers hus har stuebord. Istedenfor har de mindre bord stuet vekk som de setter foran hver person om de skal ha noe aa spise/drikke i stua. Kan sikkert komme paa mer etterhvert, men naa maa jeg gaa
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2008 #7 Skrevet 23. september 2008 Jeg var sammen med en engelsk gutt for noen år siden, og jeg hadde blitt gal hvis jeg skulle fortsatt å være sammen med ham. Misforstå meg rett, jeg liker at menn er litt gentlemen, og jeg trodde aldri jeg skulle si dette, men han var for mye gentleman for meg! Jeg fikk ikke gjøre en ting selv, ikke engang bære min egen håndveske når vi var på handletur. Jeg har snakket med jenta han giftet seg med (hun er britisk), og hun sier at han er slik fremdeles... Han er Mannen i huset, og hans oppgave er å bære kona på gullstol, og å bære ut søpla, og ingenting annet (innendørs)...han er konservativt oppdratt, og det er slik han mener det skal være. Om han er representativ for den britiske mannen vet jeg ikke, men selv om han er en fantastisk snill mann, var han ikke den rette for en selvstendig kvinne...
Gjest *nurket* Skrevet 23. september 2008 #8 Skrevet 23. september 2008 Been there - done that. Og skal aldri tilbake :gjeiper: Har tre barn med en brite. Har bodd både i England og i norge sammen. Og i utgangspunktet skulle man tro at det ikke er så kulturkræsj. Men for oss fungerte det ikke. Før vi flyttet sammen - når vi hadde avstandsforhold - var alt bare supert. Men forskjellene kom fort frem når vi fikk barn og bodde sammen. Vi er gode venner i dag. Men noe annet enn venner blir vi aldri igjen. Grøss... Fotball, fotball og fotball... Pub hver ettermiddag etter jobb, og ja det er dyrt i norge i lengden... barneoppdragelsen så vi helt forskjellig på... de er ekstremt høflige og sier please og thank you hele tiden (nesten til å bli sprø av)... Jeg mistrivdes også i England, da det var umulig å bygge seg et nettverk (de så ned på meg føltes det som).
Gjest ts Skrevet 24. september 2008 #9 Skrevet 24. september 2008 Tusen takk for lange og utfyllende svar :D Det var interessant å lese! Han jeg er forelsket i er ikke noe pub-menneske på samme måte som andre briter, men jeg har faktisk tenkt på om dette med alkohol kan bli et konfliktområde.. jeg er litt prippen og han liker vin.. Jobber sammen med en del briter, så har litt innblikk i hvordan det er, men det blir jo ikke det samme som å bo sammen med en! Hvis det er flere som har noe å legge til blir jeg veldig glad Forskjeller dere ikke trodde skulle bli et problem men som ble det.. Hvordan er det å bo i storbritannia for nordmenn da? Lengter dere mye hjem?
Concertina Skrevet 24. september 2008 #10 Skrevet 24. september 2008 Å bo i UK er flott det - jeg har ikke hatt et seriøst forhold med en brite, men har studert og bodd i England i 3 år. Og mange av de tingene som er nevnt i tråden reagerer man på uansett om man er sammen med en brite eller ikke (jeg lukka alltid øynene og overså det faktum at vi hadde teppe på do - spesielt etter en fest... Hva annet kan man gjøre?) Jeg stortrivdes i UK, fikk reist litt rundt i landet, ble kjent med masse mennesker (min erfaring er at de fleste er nysgjerrige på utlendinger så jeg kom i snakk med mange), fikk sett Norge utenfra (det er nyttig selv om det bare er fra UK), drakk litervis med te (hvis jeg hadde tilbydd en kompis i 20-årene te her hjemme i Norge så hadde han nok sett rart på meg, men UK - helt normalt ), lærte at engelsk matkultur er ikke så ille (ok, det er mye fælt, men en skikkelig English Roast er nam!), så crappy engelsk tv, jeg var aldri slik at jeg gikk på pub *så* ofte, men jeg kjenner jeg faktisk savner å kunne stikke innom min local og vite at det alltids er noen jeg kjenner der. De er vanvittig høflige osv, men "please" og "thank you" går fort på autopilot (jeg sier det fremdeles når jeg snakker engelsk uansett hvor jeg er). Men ja, jeg savna Norge! Jeg savna stillhet - bodde i en liten by sør for London, det var motorveier på alle kanter av byen og det var alltid et sus av trafikk uansett hvor jeg var. Huset vårt var et typisk britisk rekkehus, dårlig isolert og iskaldt på vinteren, jeg savner ikke å måtte krype under teppe med ullsokker på beina og tekoppen i hendene for å holde varmen på kveldene, og jeg hata det hersens teppegulvet som aldri ble rent! Engelske leger er jeg så skeptisk til som det går an, både gjennom egen erfaring og andres, så jeg savner ikke akkurat den biten. Jeg hadde kjæreste i Norge gjennom store deler av de årene, så det gjorde vel at jeg så fram til å flytte hjem på slutten. Men jeg flytter gjerne tilbake til UK for en periode, kunne aldri bosatt meg der fast, men det er spennende land og jeg savner folkene, stemningen og kjenner jeg blir rastløs når det er lenge siden jeg har vært i UK
MrsB Skrevet 24. september 2008 #11 Skrevet 24. september 2008 Hmm, Jeg er gift med en amerikaner, og selv om vi har hatt en del forskjeller, har vi klart oss supert! Om the love is real, saa klarer dere det helt fint. Og da er det verd alt stresset som foelger med et avstandsforhold. Personlig, syns jeg det er kjempe kult at mannfolk laerer litt folkeskikk og at folk sier "sweetheart" og "Yes; love" i England (vaert masse i england) og at menn holder doeren for meg istedenfore aa slenge den rett i trynet-syns masse menn utenfra Norge er litt flink med damer jeg. Har vaert sammen med mannen min i 4 aar naa og det gaar ikke en gang (selv om vi kanskje er irritert en morgen) at han ikke lar meg gaa ut doeren foerst, eller at han baerer posene paa vei hjem fra Rema, og jeg syns det er kjempe kjekt!! (enig i at aa baere hanvesken er litt mye). Kos deg med engelskmannen din og se hva som skjer, du har ingenting aa tape (jeg traff mannen min paa interrail i Skottland:)!!! BAre pass paa hjertet ditt, de fleste kvinner merker omnoe er galt!
Heritære Skrevet 24. september 2008 #12 Skrevet 24. september 2008 (endret) Tror jeg må være svært heldig i mitt valg av brite, han er ikke sykelig opptatt av hverken pub eller te. Men, gud han savner engelske pølser *hehe*. Vi traff hverandre via WoW som er ett nettspill og brukte 1 år på å bli kjent der. Pratet selvfølgelig via msn, ventrilo og gud vet hva og utvekslet bilder osv. Han valgte å flytte hit i fjor sommer og har bodd hos meg siden. Aldri hørt noen klager på tepper på gulv eller andre ting han synes er megaforskjellig. Derimot så kunne han ikke tenkt seg å flytte tilbake til England da han synes det meste er bedre i Norge. Vi jobber begge to og er sent hjemme. Han er ikke noe spesielt pubmenneske, liker seg best i sofakroken sammen med meg eller foran pc også sammen med meg . Matmessig så er vi svært like, men tror det kommer av at han er vokst opp med en miljøopptatt mor som dyrker sine egne grønnsaker og lager det meste fra grunnen. Lite fet mat, chips osv der. Mye grønnsaker, juice, vann og vegetarkost selv om han spiser kjøtt også. Han er ikke overdreven høflig eller gentleman, sånn helt normal som alle andre norske menn. Men, han reagerte ille på mine "hæ"....hvor han ofte repliserte med pardon' og synes kanskje vi kunne være mer høflig i måten og kommunisere på. Dessverre så har han endt opp med å ta etter meg . Så snart 2 år er gått og alt fungerer megaflott mellom oss. Ingen kulturforskjeller eller andre problemer. En helt normal ung herlig, nydelig, sexy mann PS. Glemte å si at han sliter litt med å lære norsk, men han skylder på meg fordi jeg prater for godt engelsk så da glemmer vi å prate norsk oss imellom. I tillegg så jobber han med nesten bare utlendinger hvor engelsk er språket de bruker seg imellom. Endret 24. september 2008 av Heritære
Coriander Skrevet 24. september 2008 #13 Skrevet 24. september 2008 Jeg har vaert sammen med en brite i 8 aar og bodd her i 6 og det har ikke alltid vaert helt uproblematisk, selv om man skulle tro at vi er ganske like i kultur og verdisyn. Har bodd halve tiden i England og halve tiden i Skottland og maa da bare presisere at det er STOOOOR forskjell paa hvor man kommer fra i Storbritannia og ikke minst hvilket sosialt lag eller klasse om du vil og bakgrunn man har,noe som ikke er saa utpreget i Norge. Briten min er engelsk og er vel fra det man kan kalle oevre middelklasse og hans verdisyn, tradisjoner, utdanning og ikke minst oppfoersel er naturligvis farget av det. Jeg jobber som laerer i barneskolen her og har jobbet mye i skoler i fattige og depriverte omraader og naar jeg sammenligner foreldrene der og vennene og familien til min kjaere, er det nesten som de kommer fra to forskjellige land. Saa jeg toer aa si at opplevelsen du har av Storbritannia og briter er veldig naert knyttet til deres sosiale bakgrunn. Naar det gjelder aa laere norsk for en brite, er dette generelt sett ikke vanskelig. Jeg underviser ogsaa norsk til voksne her og de har alle laert det ganske raskt (selv om jeg aldri har hatt tid til aa laere det bort til kjaeresten min.. .) Det er kun en kurskveld i uka og jeg mistenker ingen av dem for aa ha studert paa egen haand eller gjort spesielt mye lekser. Ting jeg ikke liker: 1. Mangel paa hygiene, baade personlig og i hjemmet. Jeg faar noen ganger litt hetta naar vi er paa besoek hos folk (mora mi var kanskje litt over gjennomsnittet vaskegal, men jeg tror nordmenn er mer renslige) 2. De tar oppvasken med svamp eller klut (!!!), veldig faa bruker kost som vi gjoer. Og saa blir den svampen/kluten liggende der ... 3. Vegg-til-vegg tepper. Vi har dette paa kjoekkenet i leiligheten vi leier naa...fyttikatta! Det ser jo ikke ut etter at jeg mistet en pakke egg eller at melka datt ut av kjoelskapsdoera... 4. Storforbruk av majones og eddik, 5. Briters tilsynelatende aversjon mot frisk luft, de lufter jo aldri! De sover ikke med vinduet aapent, de lufter ikke naar de har vaaknet...ekkelt! 6. Standarden paa hus, er stort sett ganske labert og ofte veldig kaldt, brr! Derav disse forbaska vegg-tl-vegg teppene for aa gjoere det litt lunere. 7. De er saa redde for vaeret, de synes selv at den minste lille regnskur er 'severe weather', de er litt irriterende pysete der. Men saa gaar de ogsaa ut midt paa vinteren uten ytterklaer, saa jeg skjoenner ikke den helt... Men saann i det store og det hele trives jeg veeeldig godt her og briter er veldig omgjengelige, varme og sjeneroese mennesker. Savner Norge ganske mye, men jeg merker ogsaa at naar jeg er hjemme, saa savner jeg Storbritannia. Synes at nordmenn godt kunne vist litt mer folkeskikk og hoeflighet f. eks. Det jeg kanskje syntes var vanskeligst her og fremdeles finner litt vanskelig, er at briter kan vaere veldig formelle paa jobb og at hierarki er veldig viktig. Hjemme kunne jeg bare buse inn paa kontoret til sjefen og vaere veldig uformell i maaten jeg snakket til henne paa, her kan man ofte ikke det. Briter har stort sett et godt inntrykk av nordmenn, saa jeg foeler at vi blir tatt godt i mot her. Lykke til!
Coriander Skrevet 24. september 2008 #14 Skrevet 24. september 2008 Beklager at det ble saa langt, jeg ble bare litt engasjert...
Gjest not my cup of tea Skrevet 24. september 2008 #15 Skrevet 24. september 2008 En kollega har vært gift med en brite i mange år og trives visst veldig godt med det. Ingen særlige kulturforskjeller så vidt jeg vet.
Heritære Skrevet 24. september 2008 #16 Skrevet 24. september 2008 Ting jeg ikke liker: 1. Mangel paa hygiene, baade personlig og i hjemmet. Jeg faar noen ganger litt hetta naar vi er paa besoek hos folk (mora mi var kanskje litt over gjennomsnittet vaskegal, men jeg tror nordmenn er mer renslige) 5. Briters tilsynelatende aversjon mot frisk luft, de lufter jo aldri! De sover ikke med vinduet aapent, de lufter ikke naar de har vaaknet...ekkelt! Uff, glemte helt punkt 1 og 5 jeg. Min sambo også måtte læres opp i bedre hygiene. Men, det gikk fort, litt små trusler om ting han ikke ville få glede av hjalp kjapt Sambo er svært glad i gå lange turer så kan ikke helt si han har aversjon mot frisk luft, men åpent soveromsvindu er lite aktuelt.....så noen ganger om natta eller morgenen når jeg har lyst til å krype inntil han så hender jeg snur kjapt da han er våt av svette...men har hjulpet noe da han har gått med på å ha vinduet opp frem til vi legger oss og så lukke det. Noen ganger hvis jeg våkner om natta så sniker jeg meg til åpne vinduet igjen
mbi002 Skrevet 24. september 2008 #17 Skrevet 24. september 2008 7. Det ser ut til at det for mange her er noget uvanlig aa ha store stuebord foran sofaen som du finner i de fleste norske hjem. Hverken hans eller vennenes familiers hus har stuebord. Istedenfor har de mindre bord stuet vekk som de setter foran hver person om de skal ha noe aa spise/drikke i stua. Hahaha det er så sant!!! Jeg har nå vært sammen med den skotske kjæresten min i over ett år. Han har flyttet til Norge, men er ikke sånn supergodt integrert (var lærer på engelsktalende skole her, jobber nå som snekker med en annen skotte, jeg snakker bare engelsk med han, vi spiller begge sekkepipe, så de folkene vi omgås snakker nesten bare engelsk, alle synes jo det er så kjekt å snakke engelsk med han, for det er jo ikke alltid man får det, vi har bare engelske tv-kanaler...), så det går en del i britiske vaner og sånn her i huset.. Det med stuebordet er en av de få tingene som irriterer meg litt i blant.. Bordet er stuet bort ved veggen, også sitter vi og spiser middagen på serveringsbrett foran TVen.. 4. Storforbruk av majones og eddik, 5. Briters tilsynelatende aversjon mot frisk luft, de lufter jo aldri! De sover ikke med vinduet aapent, de lufter ikke naar de har vaaknet...ekkelt! 6. Standarden paa hus, er stort sett ganske labert og ofte veldig kaldt, brr! Derav disse forbaska vegg-tl-vegg teppene for aa gjoere det litt lunere. 7. De er saa redde for vaeret, de synes selv at den minste lille regnskur er 'severe weather', de er litt irriterende pysete der. Men saa gaar de ogsaa ut midt paa vinteren uten ytterklaer, saa jeg skjoenner ikke den helt... Lykke til! Hihi jeg er jo så glad i både majones og eddik (chips with vinegar and mayo... mmmmmm), så detter er IKKE et problem for meg.. Og her står vinduene ALLTID åpne, jeg fryser jo som bare det!!! Spesielt på soverommet... Det med at de er så redd for været..... Heheheh spørs helt hvor briten kommer fra... Er han skotsk skal ikke det være noe problem... Da er han nok vant til litt av hvert på værfronten... Personlig elsker jeg faktumet at han er skotsk; litt eksotisk, kilt og sekkepipe, tepper, worcestershire sauce, BBC, EastEnders og Cranberry juice...
Gjest Gjest_frysepinne_* Skrevet 24. september 2008 #18 Skrevet 24. september 2008 OT: Er det ikke bikkjekaldt å sove nattestid med vinduet åpent i disse dager? Jeg har vinduet åpent en times tid på soverommet før jeg skal legge meg, så lukker jeg det og sover med gulvvarme på soverommet, om morgenen åpner jeg vinduet og lufter ut. Sover IKKE med vinduet åpent hele natta nå nei. Kun om sommeren. Er dette unormalt av meg..?
tingeling Skrevet 24. september 2008 #20 Skrevet 24. september 2008 Har ikke vært sammen med noen brite, men bodde i UK et år. Det jeg ville sjekket ut nøye er hans syn på barneoppdragelse og særlig fysisk oppdragelse, dvs klaps/ slag. Det var ikke noe uvanlig å se foreldre som klapset/ smekket til barna sine ute på gaten når jeg bodde der for et par år siden. Tørr ikke tenke på hva som skjedde innendørs... Og det var visstnok helt ok i de flestes øyne...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå