Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva slags styrkeøvelser kan jeg gjøre for å få faste lår?

Jeg vil ikke slanke dem, bare gjøre de mer faste..

Jeg har nå endelig begynt å trene ordentlig, og vil gjerne gjøre

riktige øvelser..

Gjest vampie
Skrevet

en thighmaster er flott, særlig mot det ekstra fettet på innsiden av lårene... kjøp deg en i en sportsbutikk eller teletorget :kul:

skulle hatt meg en slik selv....

Skrevet

Jeg vil bare presisere at man kan ikke få bort fett hverken på innsiden av lårene eller noe annet sted ved hjelp av øvelser for et bestemt område. Slike "punktøvelser" gjør kun den enkelte muskel sterkere/fastere og gjør ingenting for å forbrenne fett. Lokal fettforbrenning lar seg dessverre ikke gjøre. :wink: MEN, fett ser jo penere ut med velformede muskler under da..

Men nå var det vel heller ikke det du ville vite Super.

Jeg har alltid hatt en forkjærlighet for basisøvelser, altså øvelser som involverer flere store musklergrupper om gangen. Det er også tidsbesparende å bruke basisøvelser da man trener flere muskelgrupper (f.eks. både frem- og baksiden av låret)samtidig. Det er også mer slitsomt, du blir mer andpusten og forbrenner mer. Apparater som "finpusser" den enkelte muskel er bra til sitt bruk men basisøvelser gir bedre treningseffekt-.

Basisøvelser for bena:Knebøy (med vektstang på skuldrene, hantler i hendene, eller i smithmaskin).

utfall (med vektstang på skuldrene, hantler i hendene, eller i smithmaskin).

Step-up er også utmerket, super for rumpe og lår! (du setter et par-tre stepkasser oppå hverandre setter et ben oppå og løfter deg opp med dette benet, bøyer benet igjen så det bakerste benet får kontakt med underlaget igjen, stepper ned fra kassen og gjentar ønsket antall ganger før du bytter ben.) Her kan man også velge mellom hantler i hendene, vektstang på skuldrene eller smithmaskin.

Det er viktig å presse "gjennom hælen" på det arbeidende benet i alle disse øvelsene. En annen viktig ting å huske på er at kneet aldri skal være lengre frem enn tærne på det fremste benet (benet som jobber), ellers er det lett å skade kneet. Særlig etterhvert som man blir sterkere og bruker tyngre vekter.

Ellers har man klassiske apparater som benpress (tar musklene både foran og bak på låret), dette er også en basisøvelse.

Benstrekk(musklene foran på låret)

Bencurl (musklene bak på låret)

Adduktormaskin (musklene på innsiden av låret)

Abduktormaskin (musklene på utsiden av låret)

Det finnes en hel masse apparater for lårmusklene og alle andre muskler i kroppen. Jeg personlig liker best basisøvelser og frivektøvelser. Å sette sammen et program av frivektøvelser kan du få hjelp til av en treningsinstruktør på stedet du trener når du har trent regelmessig i ca. 4 mnd. I mellomtiden kan du bruke passende maskiner etter veiledning fra instruktøren.

God gammel kondistrening som stepmaskin, jogging (på tredemølle eller ute i naturen) eller sykling er også supert for bena. Det man bør huske på er at man bør bruke litt motstand for å få bra effekt av treningen. Musklene trenger utfordring for å kunne svare med å bli sterkere og fastere.

Dette svaret ble veldig generelt da spørsmålet ditt var generelt, har du nettopp begynt å trene er det som sagt lurt å få hjelp på senteret du trener på. Det er viktig å få veiledning så du lærer å utføre øvelsene riktig og ikke skader deg.

Lykke til!

Skrevet

Jeg har et enklere tips for sterke lår: Sykling! Da vil du også få en bonus i form av bedre kondisjon. Dessuten sparer du penger.

Skrevet

Enig i det Kalas, sykling var også et av mine tips. Men siden Super spurte spesielt om øvelser informerte jeg også generelt om det! :wink:

Å kun trene styrke og ikke kondisjon er ikke å anbefale. En kombinasjon er det beste. Dessuten bør trening alltid varieres bl.a. for at man ikke skal gå lei. Trening skal jo være så lystbetont som mulig. Å sykle ute i naturen er jo f.eks. en helt annen opplevelse enn å trene innendørs.

Kom på et tips som er superbra for lår og rumpe: inline-skating.

Det er også kjempegøy!!! Anbefales på det varmeste!

Det krever ikke allverden av trening for å få taket på det heller, bare prøv!

Skrevet

Gå mye, og løp i skogen!.

Garantert effektivt for fastere lår og kroppen i det hele tatt. Spesielt effektivt er en drøy halvtimes rask gåtur før frokost.

Nitha

Skrevet

daglige sykkelturer !! sykle minst 1/2 time hver gang, gjerne med litt oppoverbakker på ruta, og sykle så du kjenner at du jobber. du vil merke 'bedring' ganske snart. du skal bli svett og varm og puste bra!!! :D

Gjest Ædmæd
Skrevet

Heisann...

Mitt beste råd er å gjøre husarbeid som har innlagte typiske "strekkøvelser". F. eks. henge opp gardiner, pussevinduer ved bruk av føttene. kjen att lårene er den delen av beina som jobber. De små muskelcellene i lårene vil da utvikle seg til å bli faste uten denne kapselen med fett.

Etter husarbeid generellt er det et godt tips å smøre inn lårene med en oppstrammende hudlotion. Fåes kjøpt på apoteket.

Lykke til jenter!

Skrevet

Jeg var litt uklar.. jeg har ikke nettopp begynt å trene, jeg er faktisk i ganske god form, men jeg har trent litt uregelmessig i vinter.

Ok, skal både trene styrke og sykle!

Takk for tips :)

Skrevet

Andre ting som er bra er svømming og ridning. I begge disse idrettene bruker du armmuskler, setemuskler, lårmuskler og leggmuskler. I tillegg bruker du både rygg- og magemuskler. Med andre ord en flott trening for hele kroppen.

Skrevet

Kjære Ædmæd:

Å gjøre tungt husarbeid kan være god trim. Men man kan jo ikke basere faste treningsrutiner på det. Det er begrenset hvor ofte man pusser vinduer, henger opp gardiner o.l. Vaske opp, tørke støv o.l. blir ikke det samme.. Men jeg ville ikke anbefalt denne formen for mosjon til en allerede ganske trent jente som ønsker seg fastere lår!

En annen ting jeg reagerer på:

De små muskelcellene i lårene vil da utvikle seg til å bli faste uten denne kapselen med fett.

For det første: muskelfibrene i lårene er ikke små, lårmusklene er blant de største og sterkeste vi har i kroppen - faktisk bare slått av rumpemusklene.

For det andre: Hva i alle dager mener du med at "musklene utvikler seg uten denne kapselen med fett." ??? Man har ikke noen kapsel med fett. Fettcellene ligger i et lag over musklene og under huden vår. Dette laget blir KUN påvirket av overskudd/underskudd av energi/kalorier i kroppen. Ikke engang den mest intense trening gjør noe med fettlaget vårt hvis ikke inntaket av kalorier er lavere enn forbruket!

For å unngå misforståelser blant dem som leser det vi skriver her synes jeg det er viktig å rydde opp i misvisende info

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...