Gå til innhold

Jeg er en kjøttkake-jomfru!

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg skal lage kjøttkaker i brun saus med poteter, surkål og grønnsaker til middag i dag. Men jeg har aldri laget det alene før. Har vært med på kjøkkenet mens fostermor har laget det, men jeg har aldri fulgt med ordentlig. Så jeg trenger littegrann hjelp.

Vi er to personer og jeg har 10 litt små kjøttkaker. Vi skal spise i dag, og jeg skal varme opp til i morgen også. Så tror jeg skal ta alle sammen. Men så, kan jeg bare bruke 1 pose med brun saus? Eller blir det lite? Skal jeg steke kjøttkakene først? Eller bare varme dem i sausen? De er stekt og fryst ned fra før.

Så, over til potetene. Skal jeg ha salt i vannet til potetene? Jeg skal koke dem med skallet på. Og hvor lang tid pleier det å ta å koke middels store poteter? Skal jeg sette på potetene først fordi de gjerne tar lengst tid?

Skal jeg ha salt i vannet til grønnsakene? Og hvordan lager man egentlig grønnsaker? Bare har man dem i en kjele med vann og lar dem stå en stund? Når vet jeg om de er ferdige og skal jeg røre rundt? Eller pleier ikke grønnsakene å sette seg fast i bunnen? Grønnsakene er forresten frossene fra sånn pose.

Som du kanskje forstår er jeg helt fersk. :fnise:

Noen andre tips du kan gi meg?

Tusen takk på forhånd! :)

Endret av NiChia
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde satt på potetene først. Legg poteter i en kjele, fyll vann slik at de er dekket. Du trenger ikke salte vannet hvis dere allikevel skal skrelle potetene før dere spiser dem, for saltet kommer ikke gjennom skallet. Hvis dere skal spise potetene med skallet på kan det være godt med litt saltsmak på skallet.

Kok opp, og la koke i ca 20 minutter. Mot slutten av koketiden kan du sjekke med en gaffel om de er ferdige. Hvis de siger av gaffelen når du løfter en potet så er de ferdige. Kjennes de harde ut inni og sitter på gaffelen må de kokes litt til. Når de er ferdige heller du bare av vannet og setter kjelen med lokk på til side til alt er klart.

Lage posesaus etter oppskriften. Varm kjøttkakene i sausen. Pass på at det blir skikkelig varmt, du bør ha det opp mot kokepunktet.

Grønnsaker; salt i vannet er smak og behag, jeg syns det er ok med litt. Når det gjelder frosne grønnsaker syns jeg det er beset å koke opp vannet, helle i grønnsakene, og ta de av varmen i det det koker opp igjen. Hell det i et dørslag, og legg i serveringsfat (eller tilbake i kjelen). Noen syns det er godt med littegranne smør på grønnsakene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...