Gå til innhold

Filmer "tekstet" med amerikansk tegnspråk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som kjenner til DVDer som er "tekstet" på samme måte som enkelte døvesendinger i Norge? Altså et lite bilde nede i hjørnet hvor noen bruker tegn.

Filmer hvor hele handlingen utspiller seg på amerikansk tegnspråk, samtidig som de snakker er også av stor interesse.

Gjerne av brukbar kvalitet, men jeg forlanger ikke Hollywoodfilmer ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ment til en autistisk gutt i tenårene som ikke har språk utad. Han forstår det sannsynligvis, men snakker ikke, og har heller ingen tegn. Meget smart, men han sitter fast i sitt eget sinn.

Så siden han liker DVD så begynte jeg å lure på om at han kanskje kan få inn noen tegn, mer eller mindre uten at han blir fustert over at han ikke får det til. Litt "sniklæring" med andre ord.

Det er et tynt håp, men så lenge de ikke har noe håp om å få hjelp fra forsikringsselskap ol så er det verdt et forsøk. Skader i det minste ikke å utvide DVD samlingen med litt :)

Holder også på å undersøke rundt "baby signs", noe som også ser ut til å kunne være aktuelt.

Skrevet

Aha, skjønner. Det høres jo ut som et lurt tiltak, men målgruppen for denslags er kanskje ikke stor nok til at sånt masseproduseres?

Jeg googlet litt, men er en ekstremt dårlig googler og fant ikke stort annet enn lister med filmer om tegnspråk eller instruksjonsvideoer. Lykke til, i alle fall!

Skrevet

Det har vært et prøveprosjekt på det der i Canada, men det er satt på vent pga uenigheter om nytteverdien. Så vidt jeg kjenner til finnes det ikke tegnspråktolking av noen filmer for voksne. De satser på tilpasset teksting istedet.

Skrevet (endret)

Men du har jo filmer som f.eks. "Children of a lesser god" der tegnspråk blir brukt mer eller mindre gjennom hele filmen, samtidig som det er lagt på stemme.

Veldig finurlig laget film med mye tegnspråk, og ikke helt håpløs handling heller. Forøvrig med Marlee Matlin i hovedrollen, en rolle hun fikk Golden Globe for, som første døve skuespiller.

Edit: Generelt er det mye tegnspråk i mange av filmene Marlee Matlin spiller i.

Endret av Wolfmoon

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...