Gjest New Dawn Skrevet 13. oktober 2008 #21 Del Skrevet 13. oktober 2008 Hjelpe meg - håper aldri sønnene mine finner seg sånne jenter som bare vil feire jul hjemme hos mamma .. Men de har heldigvis sterke meninger og sterke familiebånd så jeg tror nok jentene måtte gitt seg med annenhver jul. Jeg trodde også at det bare var min familie som feiret skikkelig jul .. dvs julen jeg var vant til. Men etter at vi ble gifte og begynte å feire julen annenhver gang hos vær så lærte jeg at det faktisk kan være en berikelse å se hvilke tradisjoner andre har .. f.eks. en helt annen meny enn pinnekjøtt og riskrem som jeg var vant til .. De seinere årene har vi begynt å feire julen hjemme hos oss selv .. vi har laget egne tradisjoner som er tuftet på både min og hans familie .. samt noe nytt som vi startet med selv .. Nå er det ingenting som overgår julen i eget hus Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. oktober 2008 #22 Del Skrevet 13. oktober 2008 For meg høres det nesten ut som det er viktigere for deg å feire med familien din hjemme enn å feire med den familien du og mannen din har laget. Og at dere må feire sammen, fordi det er "forventet" nå som dere har fått barn. Prøv å fokusere på din familie framfor foreldre og svigerforeldre, så tror jeg det blir enklere. Her er du nok inne på et viktig poeng. En del mennesker ser fortsatt seg selv som et barn når jula nærmer seg. Man har et romantisert bilde av at jula skal være sånn som da man var liten. Men på et tidspunkt er det på tide å vokse opp og gjøre de forandringer som faller seg naturlig når man har skapt sin egen familie. Da er man ikke lenger barnet som skal få jula tilrettelagt på sin måte, men man er den voksne som skal tilrettelegge jula for barnet. Det er to veldig forskjellige roller, og man må egentlig bare innfinne seg med det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TiaMaria86 Skrevet 13. oktober 2008 #23 Del Skrevet 13. oktober 2008 For meg er det ærlig talt helt det samme med julen.. det handler jo om å være sammen med dem man er glad i, ikke hva som er på menyen eller det man er vant til eller whatever. Jeg kommer helt, helt greit overens med mine kommende svigers, svigerfar har jeg best forhold til siden han og jeg er på bølgelengde hva det angår hestedrift og slikt, svigermor hater alle typer dyr, så jeg unngår temaet der, men vi kommer fint overens ellers.. I år skal vi feire julen hos dem, jeg hverken gruer meg eller er redd for det på noe måte, det er tross alt min elskede's foreldre dette her, urettferdig om jeg skulle skapt en scene med tårer og snørr og hjemmelengsel og det hele syns jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Faerie Skrevet 13. oktober 2008 #24 Del Skrevet 13. oktober 2008 Her er du nok inne på et viktig poeng. En del mennesker ser fortsatt seg selv som et barn når jula nærmer seg. Man har et romantisert bilde av at jula skal være sånn som da man var liten. Men på et tidspunkt er det på tide å vokse opp og gjøre de forandringer som faller seg naturlig når man har skapt sin egen familie. Da er man ikke lenger barnet som skal få jula tilrettelagt på sin måte, men man er den voksne som skal tilrettelegge jula for barnet. Det er to veldig forskjellige roller, og man må egentlig bare innfinne seg med det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest juletrollet Skrevet 13. oktober 2008 #25 Del Skrevet 13. oktober 2008 Her er du nok inne på et viktig poeng. En del mennesker ser fortsatt seg selv som et barn når jula nærmer seg. Man har et romantisert bilde av at jula skal være sånn som da man var liten. Men på et tidspunkt er det på tide å vokse opp og gjøre de forandringer som faller seg naturlig når man har skapt sin egen familie. Da er man ikke lenger barnet som skal få jula tilrettelagt på sin måte, men man er den voksne som skal tilrettelegge jula for barnet. Det er to veldig forskjellige roller, og man må egentlig bare innfinne seg med det. Ja, jeg tror du er inne på noe der. Jeg har aldri vært vant til å feire jul med mine besteforeldre, dvs. mine foreldres svigerforeldre. Da mine foreldre giftet seg og fikk barn laget de sin egen jul, for sine egne barn. Besteforeldre dro vi kanskje til i romjulen. Min mann og jeg har også laget vår egen jul, men inviterer våre foreldre til oss annet hvert år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lilleulv Skrevet 13. oktober 2008 #26 Del Skrevet 13. oktober 2008 (endret) Hjelpe meg - håper aldri sønnene mine finner seg sånne jenter som bare vil feire jul hjemme hos mamma .. Men de har heldigvis sterke meninger og sterke familiebånd så jeg tror nok jentene måtte gitt seg med annenhver jul. Jeg trodde også at det bare var min familie som feiret skikkelig jul .. dvs julen jeg var vant til. Men etter at vi ble gifte og begynte å feire julen annenhver gang hos vær så lærte jeg at det faktisk kan være en berikelse å se hvilke tradisjoner andre har .. f.eks. en helt annen meny enn pinnekjøtt og riskrem som jeg var vant til .. De seinere årene har vi begynt å feire julen hjemme hos oss selv .. vi har laget egne tradisjoner som er tuftet på både min og hans familie .. samt noe nytt som vi startet med selv .. Nå er det ingenting som overgår julen i eget hus Jeg er helt enig! Jeg håper heller ikke min sønn gjør det Men jeg har jo aldri sagt jeg ikke skal feire jul hos svigermor. Det er jo bare rettferdig at vi bytter på. Men vi har også blitt enige om at vi etter hvert kommer til å feire jul hjemme og invitere familien hit. Det blir bra! Når jeg blir svigermor kommer jeg til å være litt mer taktisk. Og med det så mener jeg at jeg ikke kommer til å mase høl i huet på dem, og ikke blande meg oppi alt mulig. Det er så lite taktisk, hvis du vil ha besøk ofte, å mase og styre så fælt at både sønn og svigerdatter er helt utslitt når de endelig kommer seg ut døra etter et par timer Jeg har ikke noe i mot svigermor annet enn at jeg hele tiden får prakket på meg forklaringer på hvordan jeg bør gjøre ting. jeg fatter ikke at hun ikke merker det selv. En gang vi var på besøk der, så ble både jeg og mannen veldig lei og jeg merket at jeg selv ikke klarte å skjule det, samtidig som jeg merket det VELDIG godt på mannen min (han jattet irritert med). Det er snakk om å være litt observant også Da klarer jeg ikke å synes det blir koselig, når det blir 2 timer med hvordan vi bør gjøre ditt og datt. Kan vi ikke bare skravle og SLAPPE AV? Men nå skal jeg ikke si mer om den saken! Endret 13. oktober 2008 av Lilleulv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lilleulv Skrevet 13. oktober 2008 #27 Del Skrevet 13. oktober 2008 Jeg har forresten 2 svigermødre jeg da og jeg går veldig bra overens med hun andre. Der koser jeg meg når jeg er på besøk. De er så utrolig behagelige mennesker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TittTitt Skrevet 13. oktober 2008 #28 Del Skrevet 13. oktober 2008 Jeg feiret min første jul hos kjæresten min i fjord, og jeg elsket det! Elsker familien hans. De er bare utrolig koselige og hyggelige =) Seøvfølgelig ville jeg jo ha min familie der også, men vi har på en måte blitt litt splittet. Sykdommer ol. Eneste jeg ikke "likte" helt, er de der vanene jeg har lagt meg. Jeg er vandt med å feks spise risengrynsgrøt tidlig på dagen, gjerne med mandel, også kose oss, se på tv og juleprgrammer, mens man lukter pinnekjøttet inne på kjøkkenet. Også tidlig på kvelden spise middag.. Så slappe av i stuen, etterhvert kommer kaffe og kake, også åpne pakkene. Jeg er også vandt med at en og en åpner gaven, slik at alle får vite hvem som får hva fra hvem Men hos han sin side, så åpnet de pakkene sine hele tiden, på en gang, ingen fikk med seg hva den andre fikk. Ble litt trist da i et øyeblikk, for alle var så opptatt med sitt, mens jeg satt og åpnet gaver fra familien min, også var det ingen som så hva jeg fikk. Utenom kjæresten min da, da han satt rett siden av meg. Men absolutt koselig kveld, det var det!! I år håper jeg på å jobbe, tjene penger, også heller ha min egen lille julaften når jeg kommer hjem =) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 13. oktober 2008 #29 Del Skrevet 13. oktober 2008 Var hos svigers for første gang i fjor, og det var litt rart... De har mye mindre "julete" tradisjoner enn oss, så jeg savnet virkelig å være hos mine foreldre. Selv om maten hos svigers var bedre enn den foreldrene mine har (svigers bruker kveite, mens foreldrene mine bruker ribbe). Men jeg bar nok også preg av at jeg strengt tatt lå med omgangssjuken, og hadde det vært opp til meg, hadde jeg blitt liggende i senga hele julekvelden, men det fikk jeg ikke lov til. Ble jaget opp før julebesøket kom. Og i etterkant fikk jeg høre at jeg godt kunne deltatt litt mer. Der hadde jeg ligget og kastet opp i to døgn, også reagerer svigermor på at jeg ikke var superlivlig og at jeg la meg kl 11, liksom... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Mim* Skrevet 13. oktober 2008 #30 Del Skrevet 13. oktober 2008 Jeg har ikke noe i mot svigermor annet enn at jeg hele tiden får prakket på meg forklaringer på hvordan jeg bør gjøre ting. jeg fatter ikke at hun ikke merker det selv. En gang vi var på besøk der, så ble både jeg og mannen veldig lei og jeg merket at jeg selv ikke klarte å skjule det, samtidig som jeg merket det VELDIG godt på mannen min (han jattet irritert med). Det er snakk om å være litt observant også Da klarer jeg ikke å synes det blir koselig, når det blir 2 timer med hvordan vi bør gjøre ditt og datt. Kan vi ikke bare skravle og SLAPPE AV? Det er ikke lett å merke sine egne feil for noen. Jeg hater også å bli fortalt hvordan jeg skal gjøre ting, og har gjort feilen å la meg irritere uten å si fra altfor lenge. Da sprekker det til slutt... Prøv å si fra på en fin måte, det er i alle fall verd et forsøk. Husker veldig godt første julen jeg ikke feiret sammen med min familie, jeg synes det var rart og litt trist. Men det gikk fint, og nå feirer vi heldigvis hjemme hos oss selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. oktober 2008 #31 Del Skrevet 13. oktober 2008 Med den holdningen der så har kanskje svigers rett... Ærlig talt, mener du virkelig at de skulle gjemt bort familiebilder for din skyld? Og om det der er det verste som kunne skjedd, så har du levd et beskyttet liv. Mine svigers har også bilder fra den tida samboeren min var sammen med eksen. De har tross alt en lang historie sammen. Ting blir ofte til det man gjør dem til. Du kan selv velge om glasset skal være halvfullt eller halvtomt. Er du ikke helt i vater? Om mine foreldre hadde hatt bilder på veggen av meg og faren til min datter så hadde jeg revet de ned fra veggen! Det er min mann og meg de skal ha bilder på veggen av. Bilder av meg og min eks hører hjemme i album. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. oktober 2008 #32 Del Skrevet 13. oktober 2008 Er du ikke helt i vater? Om mine foreldre hadde hatt bilder på veggen av meg og faren til min datter så hadde jeg revet de ned fra veggen! Det er min mann og meg de skal ha bilder på veggen av. Bilder av meg og min eks hører hjemme i album. Hvem som er i vater eller ikke kan kanskje diskuteres. Husk at din manns eks kanskje er en del av familien til svigers. I min familie og omgangskrets er man rause og tåler at eksen er en del av familien etter mange år sammen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gurken Skrevet 13. oktober 2008 #33 Del Skrevet 13. oktober 2008 Jeg feirer jul med svigers hvert år jeg Annet hvert år hos de, og annet hvert år hos oss. Når vi er hos oss er min mor sammen med oss òg, samt svoger, svigerinne og niese. Når vi feirer hos svigers er det dem, oss og svigerbestemor Min mor er alltid invitert, men feirer sammen med mine besteforeldre og tanter og onkler i stedet. Jeg er litt misunnelig på henne da, for det er julen som jeg er vant med fra jeg er liten..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brud84 Skrevet 13. oktober 2008 #34 Del Skrevet 13. oktober 2008 Det er godt å lese at jeg ikke er den eneste som sliter litt men julefeiringa. Jeg har aldri feiret jul med sambo, og kommer nok aldri til å gjøre det heller..... Det er utrolig sårt for meg, for det er noe jeg virkelig ønsker! Men hjemme hos svigers er det ikke noe jeg forbinder med jul i det hele tatt. De har to motorsykkler i stua, med glitter på, i stede for juletre, og de vet ikke før på julaften hva de får til middag, kan være alt fra kabab og pizza til kalkun. Jeg er enebarn, og har ett vanvittig sterkt forhold til foreldrene mine og julefeiringen, og jeg kan ikke klare å la mine foreldre sitte alene hjemme på julekvelden, sambo har 3 hjemmeboende brødre, så svigers vil ikke merke det like godt at han ikke er hjemme. Jeg kommer aldri til å dra hjem til svigers til jul, og sambo er veldig klar over at den dagen vi får barn tar jeg med ungen hjem til mine foreldre, så får han velge hva han vil! Barna mine skal få oppleve ordentlig jul. Drømmen er selvsagt å få en leilighet med plass til ett spiseord, slik at vi kan feire jul sammen hjemme hos oss selv, med begges familie til stedet..... Men er redd det blir med drømmen.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest er det mulig? Skrevet 14. oktober 2008 #35 Del Skrevet 14. oktober 2008 til kalkun. Jeg kommer aldri til å dra hjem til svigers til jul, og sambo er veldig klar over at den dagen vi får barn tar jeg med ungen hjem til mine foreldre, så får han velge hva han vil! Barna mine skal få oppleve ordentlig jul. Hva med å lage jul hjemme hos dere i stedet og invitere dine foreldre dit, siden dine svigerforeldre har nok folk hjemme til å feire sin type jul og ikke vil savne dere. Jeg syns det er veldig egoistisk å kun akseptere sin egen vante form for jul, det vitner om lav toleranse for andre menneskers syn på julefeiring. Og samboeren din, har han ingenting han skulle ha sagt og hva mener han om sin families julefeiring? Men på den annen side så ser jeg at du ikke er den eneste egoisten her inne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Tussa_* Skrevet 14. oktober 2008 #36 Del Skrevet 14. oktober 2008 Vi har ganske lik svigermor vi lilleulv! Vi har tatt over gårdshuset der mine svigerforeldre bodde, hun flyttet til danmark for 10 år siden og svigerfar flyttet til sin nye dame ifjor...Så vi pussset opp huset og tok inn gamle møbler fra 1700 og 1800 tallet som hører til på gården, og alt min svigermor sier da hune r på besøk er at vi har det groteskt stygt, overfylt, jævlige møbler osv...mannen min har skikkelige problemer med å holde seg, og jeg bare jatter med...den andre sønnen som har spillegjeld til langt oppover øra er bare sååå ålreit...mens alt vi gjør er bare feil...greit at hun bygde huset, men vi har kjøpt det... Alt jeg gjør er feil, jeg spiser feil, jeg lager mat feil, jeg bruker libro bleier, og ikke tøybleier, (gud hjelpe meg altså)... Så jeg er sikkert ei heks som hater svigermora mi jeg da.....selv om jeg prøver å være så hyggelig og blid jeg bare kan.... Men julen har vi alltid feiret annenhvert år da, men jeg må jo si at å sitte i danmark hele jula men bare svigermor og mannen er jo kjedelig...Vanligvis besøker vi jo andre i jula og, men får ikke gjort det da vi er i Danmark, men jeg strekker meg for mannen og svigermor sin skyld.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cypress Skrevet 14. oktober 2008 #37 Del Skrevet 14. oktober 2008 Hva med å lage jul hjemme hos dere i stedet og invitere dine foreldre dit, siden dine svigerforeldre har nok folk hjemme til å feire sin type jul og ikke vil savne dere. Jeg syns det er veldig egoistisk å kun akseptere sin egen vante form for jul, det vitner om lav toleranse for andre menneskers syn på julefeiring. Og samboeren din, har han ingenting han skulle ha sagt og hva mener han om sin families julefeiring? Men på den annen side så ser jeg at du ikke er den eneste egoisten her inne. Hva?? Jeg er helt uenig! Når julen åpenbart ikke betyr så veldig mye for hans familie, syns jeg det er helt greit at hun velger å tilbringe den dagen i året hos sine egne foreldre! De har to MOTORSYKLER i stua - og spiser kebab!! Aldri hørt på maken til stusslig jul... Hun kan jo heller være hos svigers ellers i året, ikke nødvendigvis akkurat på den dagen, som faktisk betyr en del for mange. Er i teorien enig i at man må tåle at andre har litt andre tradisjoner enn en selv, men dette var litt i overkant.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 14. oktober 2008 #38 Del Skrevet 14. oktober 2008 Vi kommer aldri til å feire jul med svigermor igjen. Kanskje med svigerfar etterhvert, han vil i alle fall bli invitert til oss når det dukker opp barn så kan han komme om han vil, har tid, etc. Og det er ikke bare for min del, det er for mannen min sin del også. Før han traff meg, og min familie, så hatet han jul. Vi feiret sammen med hans familie (hans far, hans mor og hennes mann, og noen andre) en gang og det var bare vondt. For oss begge. Han følte at han måtte siden han hadde feire med oss julen før, gruet seg voldsom, og sa jeg ikke behøvde å være med, men jeg ble med for hans skyld. Dagen etterpå så bestemte vi oss for at det rett og slett er bedre for oss begge å feire med mindre foreldre. Og det har vi gjort. Syv år på rad har vi feiret hos mamma og pappa. Egoistisk? Joda, svigermor er helt enig. Og jeg er en slem heks. Men jeg bryr meg mer om mannen min (og kommende barn) enn om henne. Jeg håper du får en fin jul alikevel, Lilleulv! Fortell mannen din hvordan du føler det, og sørg for å få litt støtte derifra slik at hvis du føler deg litt uttafor så kan du gripe telefonen og ringe hjem å høre. Det er lov å være litt melankolsk første gang man feire et annet sted, absolutt. Tenk positivt. Se det som noe koselig du gjør for baby og ulvepappaen. Og hvis svigermor blir vanskelig, pust rolig, tell til ti, og husk at neste år så slipper du å være der Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest er det mulig? Skrevet 14. oktober 2008 #39 Del Skrevet 14. oktober 2008 Hva?? Jeg er helt uenig! Når julen åpenbart ikke betyr så veldig mye for hans familie, syns jeg det er helt greit at hun velger å tilbringe den dagen i året hos sine egne foreldre! De har to MOTORSYKLER i stua - og spiser kebab!! Aldri hørt på maken til stusslig jul... Hun kan jo heller være hos svigers ellers i året, ikke nødvendigvis akkurat på den dagen, som faktisk betyr en del for mange. Er i teorien enig i at man må tåle at andre har litt andre tradisjoner enn en selv, men dette var litt i overkant.. Hva med hennes samboer da, han er tydeligvis vant til denne formen for jul - hva hvis han syns hennes form for jul blir for klamt - skal han da aldri tas hensyn til? Jeg savner litt hensyn til den andre part hos enkelte innleggere, det er kun deres egne ønsker om julefeiring som skal tas hensyn til, mannens syn betyr ingenting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest er det mulig? Skrevet 14. oktober 2008 #40 Del Skrevet 14. oktober 2008 Vi kommer aldri til å feire jul med svigermor igjen. Kanskje med svigerfar etterhvert, han vil i alle fall bli invitert til oss når det dukker opp barn så kan han komme om han vil, har tid, etc. Og det er ikke bare for min del, det er for mannen min sin del også. Før han traff meg, og min familie, så hatet han jul. Vi feiret sammen med hans familie (hans far, hans mor og hennes mann, og noen andre) en gang og det var bare vondt. For oss begge. Han følte at han måtte siden han hadde feire med oss julen før, gruet seg voldsom, og sa jeg ikke behøvde å være med, men jeg ble med for hans skyld. Dagen etterpå så bestemte vi oss for at det rett og slett er bedre for oss begge å feire med mindre foreldre. Og det har vi gjort. Syv år på rad har vi feiret hos mamma og pappa. Egoistisk? Joda, svigermor er helt enig. Og jeg er en slem heks. Men jeg bryr meg mer om mannen min (og kommende barn) enn om henne. Jeg håper du får en fin jul alikevel, Lilleulv! Fortell mannen din hvordan du føler det, og sørg for å få litt støtte derifra slik at hvis du føler deg litt uttafor så kan du gripe telefonen og ringe hjem å høre. Det er lov å være litt melankolsk første gang man feire et annet sted, absolutt. Tenk positivt. Se det som noe koselig du gjør for baby og ulvepappaen. Og hvis svigermor blir vanskelig, pust rolig, tell til ti, og husk at neste år så slipper du å være der Jeg ser ingen problemer i det så lenge du og din mann har blitt enige om hvor dere skal feire jul. Og det er vel det som er cluet her, at begge parter er enige og hvis de ikke er det så må det tas like mye hensyn til hans juletradisjoner som hennes. Jeg sier ikke at man skal feire jul hos svigers for enhver pris når dere har blitt enige og mannen er fornøyd med det - case closed. :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå