Gå til innhold

Første jul hos svigers

Gjest Lupi

Anbefalte innlegg

Hvordan synes dere det var de første gangene dere feiret jul med svigers? :) Nå har vi jo fått barn, og da må vi bytte på hvor vi feirer jul hen. Jeg har feiret jul hjemme med mamma og pappa, søsteren min, og besteforeldre i alle år og jeg synes det er skikkelig stas. Har liksom vært uaktuelt å feire hos kjæresten tidligere. Men nå har vi fått baby, og da blir det annethvert år her og der... Må si jeg gruer meg litt til første julaften borte. Kommer til å sitte og tenke: å nå sitter de sikkert og spiser... Nå har de sikkert begynt med pakkene... med tårer i øynene. Mulig det er barnslig men :-D det kommer til å bli hardt.

Spesielt hos svigermor, siden jeg ikke trives så veldig der :rodme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AnneShirley

Jeg tenkte faktisk ikke på at det var "juleaften hjemme hos foreldrene mine også" - så utrolig som det enn høres ut ;)

Bare hygget meg med det jeg var på og det som skjedde der. Har feiret jul hos svigers to ganger nå, og synes det er veldig hyggelig. Det å feire hos mine foreldre har faktisk kommet i et litt annet lys nå etter at vi begynte å feire sammen. Har ikke det som "den eneste julefeiringen" legre. Ser at det er mye jeg vil hente fra mannens/svigerforeldrenes tradisjoner når vi skal skape vår egen julefering hjemme hos oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ¤bella¤

Gikk veldig fint.

Koste meg som vanlig. Svigermor gjorde alt for at jeg skulle ha det like fint der, som om jeg hadde vært hjemme. Snakket med mamma en gang under gaveåpningen, og en gang etter.

Selv om du misliker svigermor, så har du mannen, og sønnen din der da, som du kan kose deg med ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Revenka

Jeg skal også feire jul med svigers i år for første gang. Tenker litt på det vi pleier å gjøre som er tradisjon hos oss, men som de kanskje ikke gjør.

Da min søster fikk barn reiste de til mamma og svigers annet hvert år, men så bestemte de seg for å feire hjemme hos seg selv i stedet. Så nå er de hjemme og lager sine egne tradisjoner, og inviterer familien annet hvert år (begge samme år, så er de ett alene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Nissemor_*
Spesielt hos svigermor, siden jeg ikke trives så veldig der :rodme:

Kanskje det blir litt lettere for deg om du slutter å være så kritisk til din svigermor? Kanskje du kan prøve å akseptere henne for den hun er, så blir det lettere å feire jul der også. Og husk at selv om du savner din familie, så er dette den koselige feiringen din kjære er vant med, og som han kommer til å savne neste år når dere feirer med din familie.

Inlegget er endret /Furstina (mod)

Endret av Furstina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner deg kjempegodt, gruer meg veldig til å feire min første jul borte! Har alltid vært hjemme, og har et veldig sterkt forhold til jula. Er helt sikker på at jeg kommer til å være på gråten store deler av dagen.

Men som gjesten over her sier, så kan det jo hjelpe å tenke på at for kjæresten din så er dette det han er vant til, og at det blir samme situasjon for ham neste år. I tillegg så setter han sikkert stor pris på at du er der sammen med ham!

Nå har jeg heldigvis noen fantastiske svigerforeldre, så akkurat den biten trenger jeg ikke bekymre meg for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_sissy_*

Første julen hos svigers var ett helvette, og det ble garantert den siste også... det eneste de to toskene jeg har til svigers klarte å gjøre gjennom alle 4 dagene vi var der, var å dra frem de helvettes familiebildene fra ektemannen min sitt tidligere liv, og fortelle hvor mye bedre den forrige kjerringa hans var. Mannen min har en unge med ekskua si, og det henger bilder av både min mann og den ekskjerringa i hele huset til svigers, noe de ikke akkurat var så nøye på å gjemme vekk, enda vi har vært gift i 2 år nå. Det blir den siste julen der, så sinnsykt hardt som jeg holdt tårene tilbake de 4 dagene har jeg aldri gjort før.

Det er min sinnsyke beretning, worst case scenario, regner med du klarer deg fint og flott mye bedre ;) ;) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første julen hos svigers var ett helvette, og det ble garantert den siste også... det eneste de to toskene jeg har til svigers klarte å gjøre gjennom alle 4 dagene vi var der, var å dra frem de helvettes familiebildene fra ektemannen min sitt tidligere liv, og fortelle hvor mye bedre den forrige kjerringa hans var. Mannen min har en unge med ekskua si, og det henger bilder av både min mann og den ekskjerringa i hele huset til svigers, noe de ikke akkurat var så nøye på å gjemme vekk, enda vi har vært gift i 2 år nå. Det blir den siste julen der, så sinnsykt hardt som jeg holdt tårene tilbake de 4 dagene har jeg aldri gjort før.

Det er min sinnsyke beretning, worst case scenario, regner med du klarer deg fint og flott mye bedre ;) ;) ;)

Kondolerer med dine svigers..... :hakeslepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerte ikke noe spesielt på de. Og i år vil jeg ikke hjem, og sambo skal med moren sin og feire hos tanta si i år og det orker jeg ikke, så enten blir jeg alene hjemme eller så blir det med venner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg feiret julaften med svigers for første gang i fjor, og det gikk veldig fint :) Var selvfølgelig litt trist å ikke være med sin egen familie, men svigers var ekstra oppmerksom på om jeg hadde det bra, og snakket med familien min utpå kvelden på telefon.

Vi bor alle i samme by da, så får uansett sett begge sider av familien i løpet av julen :) Trist at du og svigermor ikke har så godt forhold, men du får bare gjøre det beste ut av det og gjøre ditt til at det blir en fin jul :)

Når vi får barn kommer vi nok til å begynne å invitere familien til oss i stedet, om vi har plass :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med den holdningen der så har kanskje svigers rett... Ærlig talt, mener du virkelig at de skulle gjemt bort familiebilder for din skyld? Og om det der er det verste som kunne skjedd, så har du levd et beskyttet liv.

Mine svigers har også bilder fra den tida samboeren min var sammen med eksen. De har tross alt en lang historie sammen.

Ting blir ofte til det man gjør dem til. Du kan selv velge om glasset skal være halvfullt eller halvtomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med den holdningen der så har kanskje svigers rett... Ærlig talt, mener du virkelig at de skulle gjemt bort familiebilder for din skyld? Og om det der er det verste som kunne skjedd, så har du levd et beskyttet liv.

Mine svigers har også bilder fra den tida samboeren min var sammen med eksen. De har tross alt en lang historie sammen.

Ting blir ofte til det man gjør dem til. Du kan selv velge om glasset skal være halvfullt eller halvtomt.

Det der de gjorde syns jeg faktisk var over streken da.. En ting er å ha bildene på veggen, en annen ting er å begynne å snakke om de bildene og den dama, og i følge det innlegget du kommenterte kom det frem kommentarer om hvor mye bedre den forrige var. Er det noe du ville likt å høre en julaften du var hos dine svigers?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der de gjorde syns jeg faktisk var over streken da.. En ting er å ha bildene på veggen, en annen ting er å begynne å snakke om de bildene og den dama, og i følge det innlegget du kommenterte kom det frem kommentarer om hvor mye bedre den forrige var. Er det noe du ville likt å høre en julaften du var hos dine svigers?

Hva man får høre har ofte sammenheng med hvordan man oppfører seg selv. Og med tonen i det innlegget jeg refererte til så viste svigerdatteren en holdning jeg kan tenke meg mange reagerer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal også første gang til svigers i år. Min svigermor bor alene, så det blir muligens bare henne, min kjære og meg der. Hun er hyggelig nok hun da, men for meg blir det veldig uvant at det ikke er masse folk der. Jeg er vant til at vi minst er 10-12 pers... Jaja, neste år er det tilbake til mine foreldre! Skjønner jo at jeg ikke kan få viljen min hvert år... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende hun hadde en helt annen holdning der da, og heller brøler ut sin frustrasjon her...

Klart det kan hende. Men jeg kjenner ingen på KG, jeg svarer utfra hva de skriver her.

Personlig kan jeg si at jeg ofte pøser ut frustrasjon her, men jeg slenger ikke rundt meg med ukvemsord likevel. Og før noen kaller meg sart og prippen: Jeg har vokst opp på finnmarkskysten, har hørt det meste. Men vi velger alle hvordan vi vil oppføre oss. Dersom man synes det er greit å kalle folk tosker, ekskua og kjerring så sier det mer om den som sier det enn om dem som blir omtalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi skal også feire sammen for første gang i år. Kanskje på tide, etter å ha vært sammen i 10 år... Men blir heldigvis hos meg først, så jeg får en overgangsperiode. Han kommer fra byen vi bor i, og ser derfor sin familie mer, derfor var det naturlig å dra hjem til meg første gang. Liker familien hans kjempegodt, så tror ikke det blir noe problem neste år, men kan ikke si jeg gleder meg uansett, er noe eget med juletradisjonene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest juletrollet

Jeg syns det er en merkelig holdning at det er så vanskelig å feire jul borte fra sin familie og sine julevaner når man har startet en ny familie. Jeg syns det er bare rett og rimelig at man da er annenhver jul hos hans familie og hennes familie. Og hvis man ikke takler det så får man lage sin egen jul.

Jeg har et par venninne som aldri kan tenke seg å feire jul hos svigers til tross for at de avtalte med mannen at annenhver jul hjemme hos henne. Hver jul gråter de seg rødkantet og det ender med at de drar hjem til hennes foreldre, og han får aldri feiret den julen han er vant til. Urettferdig og dårlig gjort syns jeg.

Mine svigerforeldre feirer jul men har ikke de samme tradisjonene som mine foreldre, men hva spiller det for en rolle - det er da ikke bare min jul. Nå feirer vi jul hjemme hos oss selv og ber svigerforeldre og mine foreldre annet hver år og noen ganger begge parene sammen, med våre nylagde tradisjoner og både foreldre og svigerforeldre godtar det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke vi barn enda, men har feiret jul sammen med mannen 2 ganger. Første året hos svigers, og i fjor var vi hos mamma. Jeg synes også det var rart å feire jul borte, men prøver å fokusere på det som er viktig for meg; nemlig å feire jul med mannen min. For meg er han familien min nå, så det spiller ikke så stor rolle om vi er her eller der.

For meg høres det nesten ut som det er viktigere for deg å feire med familien din hjemme, enn å feire med den familien du og mannen din har laget. Og at dere må feire sammen fordi det er "forventet" nå som dere har fått barn. Prøv å fokusere på din familie framfor foreldre og svigerforeldre, så tror jeg det blir enklere å glede seg.

Forøvrig så kommer jeg godt overens med svigers, så jeg har ikke akkurat den problemstillingen.

Lykke til uansett :)

Endret: La til litt og rettet skrivefeil.

Endret av flickan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...