Gjest Gjest Skrevet 23. september 2008 #1 Skrevet 23. september 2008 Jeg sitter med tanken om å kjøpe en rimelig enebolig, og heller pusse den opp som jeg selv ønsker. Så lenge den er fungsjonelt god slik at renovering ikke er nødvendig. Har noen her inne pusset opp bolig-og kan fortelle litt om kostnader og veldig gjerne hva som ble gjort. Jeg tenker på å få nytt bad, kjøkken, gulv, panel på vegger.. male over..
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2008 #2 Skrevet 23. september 2008 Tja. Vi pusset opp en leilighet på ca 80m2. Stue, kjøkken, to soverom og bad. - kjøkken: rev ut gammelt kjøkken, tapetserte, la nytt gulv (laminat, men av en ganske dyr utgave) og nytt kjøkken. Kjøpte Bolett kjøkken og hvitevarer kjennom dem. Ca 80.000,- Vi gjorde alt arbeidet selv - bad: rev ut gammelt interiør/plater/belegg på gulv + senket taket og la inn spotter. Dette gjorde vi selv. Fagfolk la varmekabler, platet på nytt, la fliser på vegger og gulv + monterte baderomsmøblene Ca 50.000,- (vi var da heldige og alle fagfolka er familie så vi betalte mindre enn vi ville gjort ellers) - soverom + stue: tapetsert, malt og nytt gulv (samme laminat som på kjøkkenet) Gjort alt selv - gang: tapetsert + flislagt Gjort alt selv Ellers har vi byttet ut alle dørene (6 stk) + nye lister rundt dørene. Alle tak er malt. Totalt kom vi opp i ca 200.000,- Mye slit og arbeid selv, men helt klart verd det.
Fat Sally Lee Skrevet 23. september 2008 #3 Skrevet 23. september 2008 For ikke lenge siden vi totalrenoverte hele leiligheten (jeg svarer selv om du egentlig spurte om oppussing av hus, sammenligningsgrunnlaget er der) Kjøkkenet: Helt nye overflater på vegger(tapet, malt strie og fliser), nytt parkettgulv. Ny varmtvannsbereder og kjøkkeninnredning. Bad: La varmekabler og flisla hele badet. Satte inn ny dusj, toalett og innredning. Stue og entrè: Nye veggoverflater; malt strie og tapet. Nytt parkettgulv, lister etc. Kontor: Malte veggene på nytt, la laminatgulv. Pusset opp to innebygde skap (maling, nye dører etc.) Soverom: Nye veggoverflater, malt strie og tapet. La teppegulv. Generelt: Nytt elektrisk anlegg og sikringsskap, nytt røropplegg, nye dører i hele leiligheten. Jeg tror vi endte på rundt 200.000 for alt. Vi var heldige og fikk billig flislegger og murer. Elektrikerarbeidet gjorde samboeren min selv. Ellers gjorde vi alt av maling, legging av parkett, pigging av gammelt gulv etc. selv.
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2008 #4 Skrevet 23. september 2008 Jeg sitter med tanken om å kjøpe en rimelig enebolig, og heller pusse den opp som jeg selv ønsker. Så lenge den er fungsjonelt god slik at renovering ikke er nødvendig. Har noen her inne pusset opp bolig-og kan fortelle litt om kostnader og veldig gjerne hva som ble gjort. Jeg tenker på å få nytt bad, kjøkken, gulv, panel på vegger.. male over.. Bad kr 200000
FantasDick Skrevet 23. september 2008 #5 Skrevet 23. september 2008 Vi kjøpte en liten 50 kvm leilighet i fjor sommer. Den var i original tilstand - ble bygd på slutten av 70-tallet. Vi brukte ca. 80 000,- på å pusse opp alle rom, untatt badet. Da er også litt møbler inkludert. Gangen: Maling til veggene, parkett på gulvet, nye lister og knotter til skap. Stua: Pdf (?) -plater til alle veggene, maling til veggene, parkett på gulvet og listverk. Kjøkkenet: Maling til veggene, kjøkken fra Ikea, nye hvitevarer, parkett på gulvet, listverk. Soverommet: Maling til veggene, parkett på gulvet og listverk. Vi måtte i tillegg rive opp alle gulvene og legge litt ny isolasjon og plater for knirk i gulvene.
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2008 #6 Skrevet 23. september 2008 Jeg er overglad...har planlagt oppussing til at det må koste mellom 1 mill og 1,5 mill... det må jo bety at jeg har tatt skikkelig hardt i og at mulighetene er store for å få det ganske så mye billigere. Dessverre er hverken jeg eller mannen noe særlig handy...male skal vi nok greie men resten tror jeg fagforlk må ta seg av, men det blir vel alikevel ikke over 1 million da??
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2008 #7 Skrevet 23. september 2008 Jeg er overglad...har planlagt oppussing til at det må koste mellom 1 mill og 1,5 mill... det må jo bety at jeg har tatt skikkelig hardt i og at mulighetene er store for å få det ganske så mye billigere. Dessverre er hverken jeg eller mannen noe særlig handy...male skal vi nok greie men resten tror jeg fagforlk må ta seg av, men det blir vel alikevel ikke over 1 million da?? Hvis du ikke har mye kunnskap, så bør du iallefall overlate våtrom til fagpersoner. Risikoen for fukt-og råteskader er stor i slike rom hvis du ikke har kunnskap om grunnarbeidet som kreves der. Du har dessuten garanti for jobben som er gjort da, i tilfelle reklamasjon. Vi har pusset opp bad og kjøkken, hadde inne fagfolk til grunnarbeid og platelegging, flislegging og fuging, el.arbeid og rørleggerarbeid, samt montering av kjøkkeninnredning. Tok selv tapetsering og maling, samt montering av baderomsinnredning selv. Tror vi måtte ut med rundt 230 000 for atbeidet. Har gjort overflate-oppussing av de andre rommene (tapetsering, maling, legging av parkett, montering av skyvedørsgarderobe osv. ) det blir jo mye rimeligere, kanskje 10 000-20 000 pr rom.
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2008 #8 Skrevet 23. september 2008 Men skal du kjøpe enebolig, er det helt andre ting som kan koste penger: Skifte vinduer og/eller bordkledning, drenering, tak, råteskader, uteareal osv. DETTE gir fort utgifter i prisklassen 1/2-1 million, avhengig av størrelsen på huset.
punkyB Skrevet 23. september 2008 #9 Skrevet 23. september 2008 Full oppussing av bad og kjøkken er jo ganske dyrt. For kjøkken er det ganske avhengig av hva slags kjøkkeninnredning og hvitevarer dere velger men ikke problem å bruke opp mot 200 000 kr der. Ville regne 200 000 kr på bad. Skal dere pusse opp andre rom er det veldig avhengig av hva som må gjøre og om dere evnt. gjør noe av det selv. Sliping av gulv på et helt hus vil jo koste ganske mye. Skal dere ha malere til å male alle rom vil det bli ganske mange tusen - men det er jo ganske enkelt å gjøre selv. Skal dere kjøpe hus uten å ha noe særlig peiling selv ville jeg spandert på tilstandsrapport e.l. hvis det ikke finnes, evnt. få med dere en kyndig person. Er det noe feil med huset så kan det fort bli dyrt å utbedre. Ikke alt selger hverken vet eller nødvendigvis vil opplyse om.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå