Gjest Gjest Skrevet 23. september 2008 #1 Skrevet 23. september 2008 Har lest om denne 3 åringen som ble borte på fjellet. Og så sitter jeg her og lurer litt. Hadde dette barnet hatt en mobil, kunne det blitt funnet raskere? Finnes det noen "søkere" man kan legge i barnas klær når man skal på tur? Eller kunne det faktisk ha hjulpet om man hadde lagt en mobil i lommen?
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2008 #2 Skrevet 23. september 2008 Har lest om denne 3 åringen som ble borte på fjellet. Og så sitter jeg her og lurer litt. Hadde dette barnet hatt en mobil, kunne det blitt funnet raskere? Finnes det noen "søkere" man kan legge i barnas klær når man skal på tur? Eller kunne det faktisk ha hjulpet om man hadde lagt en mobil i lommen? Det finnes søkere som kan sys inn i barnas klær, men vet ikke om slike selges i Norge. Når det gjelder mobiltelefon så er jeg usikker. Må den være i bruk for at man skal kunne søke etter den?
mysan Skrevet 23. september 2008 #3 Skrevet 23. september 2008 Nå kan det vel hende at det er så som så med dekning langt til fjells også kanskje?
Gjest Ansjoni Skrevet 23. september 2008 #4 Skrevet 23. september 2008 I tillegg til at dekningen kan være dårlig er det jo fare for at mobilen blir en slags "sovepute", som det kan vøre skummelt å stole for mye på.
Gjest Skrevet 23. september 2008 #5 Skrevet 23. september 2008 Det finnes slike små bamser som man kan feste på barnas klær. De piper/har lys når man trykker på en knapp..
Gjest Page Skrevet 24. september 2008 #6 Skrevet 24. september 2008 Sjansen for å miste en unge i fjellheimen er vel såpass forsvinnende liten at det å styre med gps-utstyr/mobiltelefoner vel er å trekke det hele litt langt. Selv foretrekker jeg å gjøre det på gamlemåten; jeg holder et øye med ungene.
mysan Skrevet 24. september 2008 #7 Skrevet 24. september 2008 Det gjør vi alle, Page, men allikevel så kan sånt skje.
Gjest AnneShirley Skrevet 24. september 2008 #8 Skrevet 24. september 2008 Leste nettopp at det var mulig å sette "sporingsenhet" på folk som skal på jakt. Husk at selv voksne mennesker blir borte i fjellet.
Gjest Gjest Skrevet 24. september 2008 #9 Skrevet 24. september 2008 Har lest om denne 3 åringen som ble borte på fjellet. Og så sitter jeg her og lurer litt. Hadde dette barnet hatt en mobil, kunne det blitt funnet raskere? Finnes det noen "søkere" man kan legge i barnas klær når man skal på tur? Eller kunne det faktisk ha hjulpet om man hadde lagt en mobil i lommen? Med en vanlig mobiltelefon i lomma vil man kunne finne ut hvilken basestasjon som er nærmest den som har telefonen i lomma. Men en basestasjon dekker store områder, særlig i fjellet, og det vil derfor ikke være til noe særlig hjelp i tilfeller som dette.
Gjest Skrevet 24. september 2008 #10 Skrevet 24. september 2008 Med en vanlig mobiltelefon i lomma vil man kunne finne ut hvilken basestasjon som er nærmest den som har telefonen i lomma. Men en basestasjon dekker store områder, særlig i fjellet, og det vil derfor ikke være til noe særlig hjelp i tilfeller som dette. Men det var jo ikke signaler på stedet, det ble jo sagt at mannen måtte gå et stykke unna, på en topp, for å få signaler.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå