Gå til innhold

Kattunge

Gjest Gjest_Rebekka_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Rebekka_*
Skrevet

Jeg har nettopp fått meg en liten katt av et nøste, men som til min fortvilelse ikke ser ut til å være stueren. Hun er ca 2 1/2 mnd gammel og har i løpet av tre dager tisset i sengen og bæsjet i sofaen. Utenom det har hun klart å gå på doen sin.

Nå gir jeg henne en siste sjanse, for dette gidder jeg ikke mer. Hun vet tydeligvis hvor doen er, men skjønner ikke at det er "stamstedet" når hun må noe. Det er en flott og veldig kosete katt, som jeg gjerne vil beholde. Doen ser alltid fin og ren ut, så at hun bare er kresen tror jeg ikke er tilfellet.

Er det noen som kan gi meg råd om hva jeg kan gjøre?

Vil det gå mange flere episoder før hun virkelig går på doen hver gang?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er jeg på ingen måte ekspert, men du kunne jo prøve å avgrense området katten er på, slik at det eneste stedet den kan gå på do er i kattesanden sin.

Skrevet

Katter er som regel ferdigtrent på den tiden, en årsak kan være at hun er tatt litt tidlig fra mammaen.

Det er viktig at du er tålmodig. Kjefter du, eller presser nesa nedi det, bidrar du bare til enda mer negativ atferd. Løft henne til doen om du ser den setter seg ned for å gjøre fra seg, og løft den inn i doen hver gang den har spist. Så må du vaske grundig der uhellene har skjedd, katter lukter mye bedre enn oss.

En årsak kan være at den ikke er fornøyd med doen. Det er en annen sand enn den er vant med, doen står ikke uforstyrret, du har ikke nok sand i, doen står for nærme maten osv.... Det er også vanlig at katter kan være litt stresset med tanke på dobesøk når de nettopp har byttet hjem.

Om du er redd for at ting skal bli ødelagt, ville jeg som allerede anbefalt hold pus på et litt avgrenset område, men selvfølgelig sammen med dere. Hold det ryddig på gulvet slik at det ikke er noen "fristelser", og legg et pledd som kan vaskes over sofaen. Ha gjerne pus på et eget rom eller badet om natten, til den lærer seg å gå på do, så sliipper du uhell når du ikke følger med.

Det å ha en kattunge krever som regel litt jobb. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har vært forbanna og fortvilt - oppklorte møbler, kunste vaser/glass/lamper, dobesøk på uønskede steder, oppkast osv.... Det krever litt tålmodighet og opplæring å ha en katt. Og føler du allerede etter et par uhell for å levere den tilbake, er det kanskje ikke helt riktig for deg å ha katt.

Skrevet

Er enig i AnetteR innlegg, hun har mange gode poeng!

Men *sukk* jeg blir alltid like lei meg når jeg hører om kattunger som er blitt tatt for tidlig fra moren sin. :sukk:

Skrevet
Hun er ca 2 1/2 mnd gammel og har i løpet av tre dager tisset i sengen og bæsjet i sofaen. Utenom det har hun klart å gå på doen sin.

Nå gir jeg henne en siste sjanse, for dette gidder jeg ikke mer.

Vet du hva! Når du har skaffet deg en kattunge, som atpåtil er tatt for tidlig i fra moren, får du fint regne med noen uhell den første tiden!

Hun har hatt 2 (?) uhell, og du "gidder" ikke mere??

Du får jaggu ta ansvar, når du skaffer deg levende dyr.

Skrevet

Det er en kattunge, ikke en robot. Skaffer man seg dyr, særlig når det gjelder unge dyr, er det urimelig å kreve at de skal være renslige og alltid etterleve dine ønsker fra dag 1. Å ha dyr er litt som å ha barn, det er ikke bare fest og moro hele tiden.

Skrevet

Har du gjort noe selv, da? Forsøkt noe? To ganger er da ikke mye?

Huff..

Men det er fælt når de gjør det. Men ha nå litt tålmodighet da.

Du sier katten ellers er på do, når du ser det, ros den!!

Skrevet
Du sier katten ellers er på do, når du ser det, ros den!!

Godt tips=)

Katter er faktisk veldig mottakelige for ros. De klarer å skille mellom en lys kosestemme og en mørk kjeftestemme, noe jeg bruker mye i oppdragelsen. Jeg roser i vei i det de hopper ned fra steder de ikke får være, klorer på klorematte, kommer når jeg roper og så videre.

Gjest Gjest_Rebekka_*
Skrevet

Takk for godt engasjement! Mange gode tips her. Men nå har hun faktisk gått i doen sin helt siden sofa-uhellet!:-) Jeg har to andre katter som hun nok tar etter.

Grunnen til at jeg var så oppgitt og ikke "orket mer" er fordi jeg trodde dette var en leveringsklar, stueren katt, og ble overrasket da hun gikk alle andre steder. Ettersom jeg ikke hadde tatt imot en katt jeg på forhånd visste ikke var stueren.

Er også mulig at hun var stueren, men et nytt sted er jo forvirrende og ukjent. Men 2 1/2 mnd etter innleggene jeg har lest, er for tidlig. Merker hun er veldig hengiven og kosete, så det stemmer nok.

Nå skrev jeg innlegget rett etter hun hadde gjort det i sofaen, så da var ikke godviljen på topp!

Skrevet
Men 2 1/2 mnd etter innleggene jeg har lest, er for tidlig.

Normalt er 3 mnd, men de ca to ukene har faktisk mye å si for slike dyr, utrolig nok.

Skrevet
Normalt er 3 mnd, men de ca to ukene har faktisk mye å si for slike dyr, utrolig nok.

Minimum 12 uker er anbefalingen. Det er mellom uke 8 og 12 kattungen lærer mest av mammaen. Det er rett og slett da den lærer å være katt. Men som regel går det helt fint selv om de blir tatt for tidlig, med ofte oppstår atferdsproblemer i større eller mindre katt. Sutting på klær, aggressiv atferd, uønskede dobesøk, manglende vasking osv er gjerne "symptomer".

Selv har jeg tatt til meg en kattunge som ble gitt bort for tidlig, for så å bli kastet ut igjen på grunn av dårlig oppførsel. Han er i dag en nydelig pus, og man merker overhodet ikke at den ble tatt bort for tidlig. Men litt ekstra jobb har det jo vært.

Skrevet
Er ikke tre måneder 12 uker?

En måned er 4 uker og 2-3 dager. Tre måneder er med det drøye 13 uker.

Men jeg sier ofte 3 måneder selv, jeg. Så det var absolutt ikke ment som korrigering, bare som utdyping av hvorfor de burde være så gamle. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...