Gjest ts Skrevet 23. september 2008 #1 Skrevet 23. september 2008 Har kjøpt ny oppvaskmaskin. Den gamle bråkte noe forferdelig, så jeg var klar på at ny maskin skulle være stillegående. Resultatet ble en Simens med 47 dB. Monterte den i går, satte inn skitne kopper og fat og kjørte et av vakskeprogrammene. Hva skjer? Jo, det var et sabla leven fra maskinen. Riktignok ikke så ille som den gamle, men jeg hadde sett for meg mye mindre lyd. I brosjyren skiver produsenten at dersom man ønsker en stillegående maskin (ved feks åpen kjøkkenløsning) må man velge maskiner med dB 47 og nedover. Hvilken dB må man ned på for å ikke å sjeneres av bråk fra oppvaskmaskin? Jeg vet det er forskjell på folk hva man oppfatter som bråk, men hva er deres erfaringer?
Concertina Skrevet 25. september 2008 #3 Skrevet 25. september 2008 Vi har en helintegrert Askomaskin som har lydnivå på 47dB og jeg synes den er veldig stille... vi hører den jo, men det er for det meste vannet som spruter rundt i maskinen og noe maskinlyd innimellom. Vi setter den ikke på så lenge vi sitter ved spisebordet som ligger 3-4 meter unna (har åpen løsning mot spisestua og stua), men så lenge vi sitter i selve stua så høres den knapt.
Gjest ts Skrevet 26. september 2008 #4 Skrevet 26. september 2008 Vi har en helintegrert Askomaskin som har lydnivå på 47dB og jeg synes den er veldig stille... vi hører den jo, men det er for det meste vannet som spruter rundt i maskinen og noe maskinlyd innimellom. Vi setter den ikke på så lenge vi sitter ved spisebordet som ligger 3-4 meter unna (har åpen løsning mot spisestua og stua), men så lenge vi sitter i selve stua så høres den knapt. Takk for svar Concertina. Jeg er var for bråkelyder. Men det hadde vært interessant å fått testet ut hva dB faktisk ligger på og ikke hva de oppgir. De kan jo fint skrive at dB er 47 men at den faktisk er 50. Det er jo ingen kunder som får sjekket det. Vi har noen cm åpning på hver side av oppvaskmaskinen. Jeg lurer på om det hadde hjulpet å legge noen cm isolasjon mellom skapveggen og maskinen.
Christal Skrevet 26. september 2008 #5 Skrevet 26. september 2008 (endret) Isolasjon er alltid lurt å legge mellom skapet og oppvaskmaskinen. vi har en helt ny siemens som er så stille at jeg må faktisk gå å se om den går .. hehe så det er nok veldig forskjellig ute på markedet. Skal få sjekket opp hvor myr db den er og poste den her. kan jo være at jeg er stokkdøv og ikke hører selv om den kanskje er 100db hahaha Edit: Har sjekket det opp og den var visst 42db Endret 26. september 2008 av Christal
Gjest ts Skrevet 26. september 2008 #6 Skrevet 26. september 2008 Isolasjon er alltid lurt å legge mellom skapet og oppvaskmaskinen. vi har en helt ny siemens som er så stille at jeg må faktisk gå å se om den går .. hehe så det er nok veldig forskjellig ute på markedet. Skal få sjekket opp hvor myr db den er og poste den her. kan jo være at jeg er stokkdøv og ikke hører selv om den kanskje er 100db hahaha Edit: Har sjekket det opp og den var visst 42db Så du tror isolasjon har noe for seg? Da skal foreslå det for mannen min. Andre forslag til hva som kan gjøre maskinen mer stille? Er så skuffet og irritert. Gledet meg jo så til å få en som ikke bråkte.
Christal Skrevet 27. september 2008 #7 Skrevet 27. september 2008 Er det lenge siden dere kjøpte den? Kan dere levere den igjen? Det er jo en ide. Jeg hadde aldri godtatt å hatt en bråkemaskin hjemme.
Gjest ts Skrevet 28. september 2008 #8 Skrevet 28. september 2008 Men vi har jo brukt den. Tviler på vi har noen angrerett da. Kjøpte den forresten på Elkjøp. Lurer på om de kan komme å se på den mens den kjører et program. Det er noen merkelig dunkelyder når vi kjører vaskeprogram. Det høres ut som om "vannspyleren" treffer fat eller kopper for hver gang den går rundt. Jeg har sjekket mange ganger men finner ikke ut hva det kan være. Og det er slik hver gang vi vasker. Prøvde å vaske med tom maskin og da var ikke dunkelyden der. :klø:
punkyB Skrevet 28. september 2008 #9 Skrevet 28. september 2008 Regner med at dere har prøvd å snurre 'vannspyleren' rundt før dere setter på maskinen slik at de ikke er problemet. Sitter selve vognene godt fast og på riktig måte? Tenkte at hvis de er løse så kan de bli skjøvet på under vask slik at det kommer lyder. De kjøres jo langs skinner så det kan være de også som er løse. Kan jo også være at selve maskinen står ustabilt ? Dette vil ma jo ikke merke før man vasker mens det er litt vekt (tallerkner o.l.) i selve maskinen. Dere kunne jo hørt med butikken - evnt. direkte med leverandør av maskinen.
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2008 #10 Skrevet 29. september 2008 Regner med at dere har prøvd å snurre 'vannspyleren' rundt før dere setter på maskinen slik at de ikke er problemet. Sitter selve vognene godt fast og på riktig måte? Tenkte at hvis de er løse så kan de bli skjøvet på under vask slik at det kommer lyder. De kjøres jo langs skinner så det kan være de også som er løse. Kan jo også være at selve maskinen står ustabilt ? Dette vil ma jo ikke merke før man vasker mens det er litt vekt (tallerkner o.l.) i selve maskinen. Dere kunne jo hørt med butikken - evnt. direkte med leverandør av maskinen. Takk for svar. Må vel ta meg en tur innom butikken for å høre hva det kan være. Blir sprø av dette. Dunk -snurr- dunk -snurr- dunk -snurr.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå