Gå til innhold

Mor som ser fram til en pause fra en hverdagsrutine

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet

Hva mener dere om følgende:

Min venninne har to barn, hvorav det ene barnet har cøliaki. Hun har tatt det hele på strak arm, og er positiv rundt dette, men det er ikke til å komme bort i fra at mye av hverdagen hennes handler om tilrettelegging av måltider, baking, og at hun til tider skulle ønsket at hun kunne ha benyttet seg av noen lettvinte løsninger.

Spesielt opplever hun det å være borte fra hjemmet som en stor utfordring med tanke på maten til barnet med cøliaki. Alltid å planlegge hvor lenge de skal være borte, om det finnes noen steder med glutenfri kost i nærheten osv… det kan bli slitsomt av og til.

Nå har hun planlagt en helgetur sammen med barnet uten cøliaki, og hun var så ”frekk” at hun ymtet frampå til noen av våre felles venninner om at hun så fram til en helg uten å tenke på tilrettelegging av måltider. Bare tanken på å kunne kjøpe en bolle på Narvesen, gå på en restaurant uten å måtte snakke med kokken først var noe hun så fram til å kunne gjøre hvis hun ønsket det.

Men dette skulle hun ikke ha sagt. De mente at hennes glede over å slippe å tenke på mat for noen dager var et uttrykk for at hun så på barnets spesielle matbehov var en belastning for henne, og at hun var ekstremt egoistisk som i det hele tatt tenkte tanken på at det skulle bli godt å ”slippe unna” barnet for noen dager.

Det hjalp ikke at hun hadde tilrettelagt alt for han som skal være hjemme med barnet, hun ga uttrykk for en særdeles egoistisk tankegang når hun så fram til en helg uten barnet med cøliaki, så hun slapp å tenke på spesialmat.

Jeg har også et barn med spesielle behov i matveien, ikke en like streng ”diett” som hennes barn må følge, men jeg skjønner henne. Jeg var faktisk den eneste av alle tilstede som ga uttrykk for forståelse for at hun følte det kunne være godt med en pause fra rutinen.

Så nå er hele gleden hennes over denne frihelgen borte! Hun føler seg som en dårlig mor fordi hun fremdeles føler at det skal bli godt å slippe unna for noen dager.

Hun vet at barnet vil ha det bra hjemme, men...

Så hva mener dere?

Er en mor (eller far) som sier de gleder seg til en pause fra sitt barns spesielle behov en egoist?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Absolutt ikke - det er en mor eller far som vet at de også trenger å hente seg inn og få litt overskudd for å kunne klare hverdagen med sitt barn like godt i dagene som kommer!! Som er klok nok til å forstå at det å ta vare på seg selv er å ta vare på barnet.

Eneste er at dersom barnet er stort ville jeg nok vært veldig forsiktig med hva jeg fortalte til hvem slik at det ikke kom barnet for øret at det var godt med en "frihelg" - det kan fort misforstås.

Jeg synes din venninne skal reise bort med god samvittighet. Etter en tur borte er det sikkert lettere å ta fatt på den ekstra oppgaven det er å ta vare på barn med spesielle behov.

Skrevet

Jeg forstår henne veldig godt.

Skrevet

For noen venninner! Det er da ikke barnet hun gleder seg til å få fri fra, men den evinnelige planleggingen og tilretteleggingen. Tenk så frekt å vise at man er et menneske som kan bli sliten og lei. Selv folk som har barn uten spesielle problemer synes det er deilig med litt fri iblant, uten at det skal bety at de ikke verdsetter og er glad i barnet!

Skrevet

Forstår henne veldig godt. Deilig å få fri noen dager uansett om jeg har friske unger. Ungene har godt av å få en frisk og utvilt mamma tilbake.

Skrevet

Nei, jeg synes slettes ikke det er egoistisk, men rett og slett nødvendig. Å trenge en pause - selv fra "normale" barn som ikke trenger spesiell oppfølging - er nødvendig, både for foreldre og barn.

Skrevet

Dette hørtes ut som noen skikkelig stusselige venninner. Så trist.

Skrevet

Eg får eit inntrykk av at desse felles veninnene dykkar ikkje har opplevd cøliaki på like nært hald som denne veninna di har, stemmer det? Ein ting er å ha ei veninne som har ei dotter med cøliaki, ein annan ting er å ha slike sjukdomar i næraste familie slik at det blir ein del av din kvardag også.

Eg skjønar denne veninna di godt, eg. Men eg reagerer litt på ymse ting sjølv, og har mykje slikt i familien, så no veit eg kor godt "normale folk" eigentleg har det, som kan ete kva dei vil utan å tenkje på noko meir enn kva som er sunt og usunt.

Skrevet

Skjønner henne godt!

All tilrettelegging er en ekstra belastning, og hun har vel uansett gjort klart for at barnet skal være hjemme. Slikt krever planlegging!

Skrevet

Skjønner jo mor som synes det er godt.

Men nå synes ikke jeg det å ha cøliaki krever så utrolig mye planlegging og er så utrolig slitsomt. De fleste i min familie har det, og jeg selv har hvete, egg og nøtte allergi.

Synes da det går veldig bra jeg. Og har ingen problemer med å spise på restauranter eller reiser. Eller å planlegge og ha med ekstra mat, ekstra kake og sånne ting.

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet

Her var det mange positive svar, og jeg gleder meg til å vise henne tråden i morgen. (hun vet at jeg har skrevet her)

Håper hun kan begynne å glede seg igjen når hun ser at de fleste skjønner at det er godt å komme seg bort litt. :)

Skrevet

En helt annen ting: er det ikke legitimt å kunne glede seg over en "frihelg" når man har barn, enten de har spesielle behov eller ikke? :klø:

Skrevet

Det var noen begredelige,gledesdrepende venninner.

De kan umulig ha fått med seg at om de ikke har noe positivt å si så er det ofte lurt å holde godt kjeft!

Skrevet

Jeg forstår henne veldig godt.

Og sier som Fresi.....det er deilig med en frihelg hvor man kan gjøre hva man vil enten barna har spesielle behov eller ikke.

Jeg har ikke dårlig samvittighet om jeg feks reiser bort med venniner en helg og gleder meg til å kunne bare gjøre "meg-ting" og ikke "mamma-ting".

Skrevet (endret)

Hun finnes ikke egoistisk i det hele tatt. Og de "vennene" hennes høres ikke akkurat ut som venner når de kan kritisere henne på den måten, i stedet for å unne henne en slik helg.

De burde hatt forståelse for det, i stedet for å begynne å kritisere henne på den måten. Lurer på om de hadde likt å bli kritisert som mor, for det er jo faktisk det de har gjort med henne. og jeg vil nå ikke kalle slike mennesker for venner.

Man har behov for en pause, selv uten slike ting i hverdagen. Og de som ikke forstår det, kan umulig vite hva de snakker om. Hun skal i alle fall ikke ha dårlig samvittighet

Endret av Piper
Skrevet

Alle har behov for en pause fra den daglige tralten av og til. En pause hvor de ikke trenger å tenke på annet enn seg selv, det betyr ikke at de ikke er glad i barna sine. Hva slags venner er det som ikke kan unne en annen venninne et lite pusterom, uansett hva hun velger å ta pusterom fra. De er nok bare misunnelige, men det er jo opp til dem selv å sørge for at de også får seg en pause.

Skrevet

Hallo! Ungar med spesielle behov ER ei belastning, herregud, stikk no fingeren i jorda og innsjå det, då! Det tyder jo ikkje at ikkje mora er glad i ungen. Eg skjønar ho godt, eg, desse "venninnene" høyrast ut som slik damer som er dei første til å kalle nokon ei dårleg mor dersom dei kvinner klarar å sjå seg sjølv og sine behov i alt familiekaoset. Eg ville kvitta meg med venninnene, eg, men det er jo meg.

Skrevet
Her var det mange positive svar, og jeg gleder meg til å vise henne tråden i morgen. (hun vet at jeg har skrevet her)

Håper hun kan begynne å glede seg igjen når hun ser at de fleste skjønner at det er godt å komme seg bort litt. :)

Kanskje du skulle vist denne tråden til de såkalte vennene også, for kanskje de ville lært litt om hvordan man behandler vennee sine.

Skrevet
Alle har behov for en pause fra den daglige tralten av og til. En pause hvor de ikke trenger å tenke på annet enn seg selv, det betyr ikke at de ikke er glad i barna sine. Hva slags venner er det som ikke kan unne en annen venninne et lite pusterom, uansett hva hun velger å ta pusterom fra. De er nok bare misunnelige, men det er jo opp til dem selv å sørge for at de også får seg en pause.

Så enig, så enig!!! Håper hun får kost seg og ladet batteriene, det trenger alle innimellom!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...