Gå til innhold

Avføringsmiddel

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Gjesteline_*
Skrevet

Hei!

Jeg har lest flere steder at "hyppig og langvarig bruk" av avføringsmidler kan føre til at tarmen slutter å fungere. Men er det noen her som vet hvor lenge det kan brukes før det skjer?

...og at mange tar 80-120 tabletter om dagen... regnes det som mer langvarig da enn om man tar den anbefalte dosen på 1-2 tabletter?

Ble litt nysgjerrig, håper noen vil svare

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tarmen blir inaktiv ved bruk av avføringsmidler (medikamenter). Hvor lenge man kan bruke dette og være sikker på at tarmen skulle fungere når man slutter vil være individuelt. Mange vil få problemer med avføringen etter noen uker med dette.

Langvarig bruk har ikke noe med dose å gjøre, men selvfølgelig har dosen noe å si for hvor mye tarmen settes ut av spill.

Å bruke avføringsmidler som slankemiddel er vel kanskje den dummeste måten å prøve å gå ned i vekt på, da maten passerer så fort gjennom tarmen at nødvendige næringsstoffer ikke blir absorbert. Og det er ikke minst en veldig ubehagelig slankemetode.

Gjest Gjest_Gjesteline_*
Skrevet

Takk for svar!

Nei, var ikke i forbindelse med slanking jeg lurte, da.... har lest litt om det, at man fint kan bruke det til å stabilisere magen. Men så sto det også at om man brukte det "hyppig og langvarig" var negativt, og på et annet sted at man fint kunne bruke det jevnt og trutt gjennom et svangerskap.

...da ble jo jeg litt nysgjerrig, siden jeg synes det var to litt motsigende påstander...

Men takk da!

Skrevet

Du tenkte på å stabilisere magen med medisin? Vel det kan jo gjøres på andre måter også, med mat og mosjon.

Om man spiser og drikker det kroppen trenger, så skal det holde magen og tarmene i gang. :)

Gjest ~Fantabulous_kitten~
Skrevet (endret)

Jepp, jeg vet det :o)

Ble som sagt bare litt nysgjerrig jeg

...hmm, bare for å presisere... det var jeg som skrev under "Gjesteline" :o) Så nå at det nesten så litt merkelig ut.. jaja...

Endret av ~Fantabulous_kitten~

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...