Gå til innhold

Skatteklasse 2

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_sol_*
Skrevet

Så vidt jeg har kunnet lese meg til er det kun at man betaler litt mindre pr. mnd i skatt (ca 4%?). Det er ikke lengre slik at taket for toppskatt er høyere med skatteklasse 2, eller tar jeg helt feil? Jeg skal skatte for firmaet mitt som jeg solgte i fjor i 2009, og lurer da på om det er et stort poeng for meg å ha skatteklasse to dette året (er nettopp skilt og har delt omsorg), noen som vet noe om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skatteklasse 2 gir vel et høyere bunnfradrag, uten at jeg skal si dette for sikkert.

Skrevet
Skatteklasse 2 gir vel et høyere bunnfradrag, uten at jeg skal si dette for sikkert.

Det stemmer.

Personfradrag ved:

Klasse 1: 38 850 kroner

Klasse 2: 77 700 kroner (i inntektsåret 2007)

Her er litt informasjon.

Skrevet

Jeg er sikkert litt treg, for jeg forstår det ikke helt. Betyr altså skatteklasse 2 at jeg:

1. Får et gunstigere skattetrekk (som utgjør rundt 10.000 pr. år)

2. I tillegg får bunnfradrag på ca 40.000 ekstra? Hva er egentlig bunnfradag? Blir det trukket direkte fra inntekt?

Hva med toppskatt? Mener å ha hørt at toppskatt slår inn høyere ved klasse 2, men det gjelder kanskje ikke lengre?

Jeg innrømmer det glatt: Jeg er en idiot i økonomi;-)

Skrevet

Du får et høyere fradrag som betyr mindre i skatt.

Skrevet

Du liknes i skatteklasse 2 ved forsørgelse. Dvs enten når man er gift eller er aleneforsørger for egne barn.

Jeg regner med det for deg er aktuelt med skatteklasse pga forsørgelse av barn. Du vil da få dobbelt minstefradrag og dobbelt personfradrag. Dette påvirker imidlertid kun den alminnelige inntekten din og her er det flat skatt.

Personinntekten din påvirkes ikke av skatteklasse, så toppskatten påvirkes ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...