Gå til innhold

Aktiviteter på fritid for 10 åring: hvor mange kvelder i uka?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva mener dere om hvor mange aktiviteter/hvor mange ettermiddager eller kvelder en 10 åring skal bruke på aktiviteter?

Eller - sagt på en annen måte: hvor mange ettermiddager/kvelder bør en 10 åring ha fri til å være hjemme sammen med familien, ha besøk av venner eller dra på besøk til venner, eller tid til spontanaktiviteter som f.eks en kinotur med tante? Hvor mange "åpne" dager bør en 10 åring ha på kalenderen sin?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hva mener dere om hvor mange aktiviteter/hvor mange ettermiddager eller kvelder en 10 åring skal bruke på aktiviteter?

Eller - sagt på en annen måte: hvor mange ettermiddager/kvelder bør en 10 åring ha fri til å være hjemme sammen med familien, ha besøk av venner eller dra på besøk til venner, eller tid til spontanaktiviteter som f.eks en kinotur med tante? Hvor mange "åpne" dager bør en 10 åring ha på kalenderen sin?

Max 1-2 aktiviteter. Er det f.eks fotball, med kamper i helgene, så holder det med en aktivitet. La ungene være unger, de blir tidsnok organisert likevel.

Skrevet

Jeg tenker at det holder med en sportslig og en musikalsk/kunstnerisk aktivitet i uka.

Men ungene her i huset på den alderen ligger nok litt over det som jeg anser som "nok"... Jeg prøver å begrense, men de har så mange interesser. Men de bør ha halve uka hjemme, i hvert fall.

Skrevet

Må vel nesten se ann hvordan ungen er som person.

Mine to stesösken har alltid drevet mye med sport fra de var 4-5 år gamle.

Rundt 10-års alderen så drev de med snowboard og langrenn, svömming, dans og orientering.

Disse barna elsker å drive med slikt, selvom de voksne holder dem litt tilbake og "krever" hjemmekvelder et par dager i uka

Skrevet

10-åringen vår går på håndball, piano og kunstverksted. Akkurat passe for henne.

Skrevet

Tror bare man må se an barnet og. Noen elsker jo alt av fritidsaktiviteter og kunne tenkt seg alt, og takler det veldig bra. Mens for andre kan det bli for mye.

Nå er datteren våres bare 7 år, men hun vil gjerne ha flere aktiviteter enn hun har. Hun har motorcross 2-3 dager i uken og svømming 1 gang i uken.

Hun ville gjerne gå på turn også, men der måtte vi si nei, ihvertfall nå før jul.

For alt dette må hun jo følges på og tar gjerne opp hele kvelden. Og vi har jo vårt på kvelden vi og, også er det jo fint med en kveld med alle hjemme en dag i uka og.

Skrevet

Hvis barnet har lyst til å være med på aktiviteter synes jeg ikke foreldrene skal nekte det, så lenge det ikke går utover leksene eller andre oppgaver i hjemmet. Eneste problemet er at det kan bli dyrt og det kan kreve at foreldrene deltar på dugnader og kjører. Da må man sette grenser.

Da jeg var 10 år ville jeg helst bo i stallen og ri hver dag. Jeg fikk ri gratis fordi jeg jobbet der. Men jeg fikk ikke lov til å være der hver dag fordi foreldrene mine ønsket at jeg skulle være med på andre aktiviteter også. Jeg hatet de andre aktivitetene fordi det ikke var frivillig.

Det viktigste er å ikke presse barna til fritidsaktiviteter de ikke ønsker. Har dessverre sett noen eksempler på det, og det er bare trist.

Skrevet

Jeg synes det holder med 1-2 ganger i uka med organisert aktivitet. Ønsker ikke ungen noen slike aktiviteter, bør de få slippe. Ønsker ungen veldig mange, må foreldrene få ungen til å velge max 2. Det er jo dyrt også. Og barn trenger fri til å gjøre andre, uaorganiserte ting, være sammen med venner og ikke minst gjøre lekser.

Skrevet

Jenta mi på 9 er med på svømming to kvelder i uke. Hun kunne godt ha vært med på en ting til.

Skrevet
Tror bare man må se an barnet og. Noen elsker jo alt av fritidsaktiviteter og kunne tenkt seg alt, og takler det veldig bra. Mens for andre kan det bli for mye.

Nå er datteren våres bare 7 år, men hun vil gjerne ha flere aktiviteter enn hun har. Hun har motorcross 2-3 dager i uken og svømming 1 gang i uken.

Hun ville gjerne gå på turn også, men der måtte vi si nei, ihvertfall nå før jul.

For alt dette må hun jo følges på og tar gjerne opp hele kvelden. Og vi har jo vårt på kvelden vi og, også er det jo fint med en kveld med alle hjemme en dag i uka og.

En dag pr uke? Hva i alle dager skal du med barn?

Skrevet

Vi har barn som går på hockey. Da er det 3-4 treninger i uka. I tillegg ville han begynne på fotball da hockeysesongen i fjor var over. Så nå er han oppe i fotballtrening, fotballkamp og 2-3 hockeytreninger i uka. Heldigvis er snart fotballsesongen over og kun hockey.

Mellomste gikk på allidrett og hockeyskole i fjor, i år tror jeg det bare blir hockeyskole. Minstemann begynner muligens på skøyteskole.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...