Gjest Gjest_vikki_* Skrevet 22. september 2008 #1 Skrevet 22. september 2008 har to katter ca 5 mnd gammel som spiser ordentlig mat fra dyrebutikken og går i kasse hvor det er kompakt sand (hvor det klumper seg og man siler ut sanden for ekskrementer) men det lukter så fælt fra kassen uansett hvilken sand jeg velger til pusene mine jo.... noen som vet om en type spesiell sand som holder litt på lukten ? eller andre tips.. (ps, ikke heng dere opp i at jeg sa "ordentlig mat fra dyrebutikken" har valgt denne maten /tørrforet da alle sier at det skal nøytralisere magen og gi en mildere og mindre lukt fra katte kassen) håper på mangen tips eller forslag om sand )
Arkana Skrevet 22. september 2008 #2 Skrevet 22. september 2008 Vi bruker EverClean Fresh Guard. Her har vi to katter som bruker samme kattedo, men merker ingen lukt med denne kattesanden.
Gjest Miley Skrevet 22. september 2008 #3 Skrevet 22. september 2008 Vi bruker vel og EverClean sanden. Lukter ikke noe her.
Gjest Gjest_vikki_* Skrevet 22. september 2008 #4 Skrevet 22. september 2008 Sier du det ja ?? er det slik sand hvor du skal sile ut bæsj med spade eller ?? kjøpt på matbutikk eller dyrebutikk?
Gjest Miley Skrevet 22. september 2008 #5 Skrevet 22. september 2008 Vi kjøper den hos dyrlegen. Er slik du skal sile ut ja.
Gjest Gjest_vikki_* Skrevet 22. september 2008 #6 Skrevet 22. september 2008 ååhh.... tusen takk for tipset, den skal jeg ta å prøve
mysan Skrevet 22. september 2008 #7 Skrevet 22. september 2008 (endret) EverClean Multiple cats hos meg, og jeg har maaaange katter for tiden. Det lukter ikke så lenge jeg renser et par ganger om dagen. Endret 22. september 2008 av mysan
A.P.Katt Skrevet 22. september 2008 #8 Skrevet 22. september 2008 Natron eller bakepulver i bånd av kassen er et tips som hjelper.Tipset fikk jeg på "extrem rengjøring" Har ikke prøvd det selv men ei veninne av meg prøvde og det funket! Klumpesand er det beste.Sand du siler ut bærs med spade og tisseklumpene med spade. Mange kjøper god og dyr klumpesand hos veterinær eller dyrebutikk, men vi har funnet en billig og bra en som de selger på Meny og Ultra! Tro meg,vi har alltid hatt katt og denne er effektiv og luktfri. Den heter Pussi (Ultra) KOMPAKT Kattesand. Blå, hvit og gul pakke.Mest Blå da. Denne veier 5 kg men tilsvarer 20 kg fordi den er kompakt!
AnetteR Skrevet 22. september 2008 #9 Skrevet 22. september 2008 Everclean her også. Synes den er best. Jeg renser daglig (en katt som bruker) og vasker grundig ca hver 1-2 uke. Bytter sanden månedlig, fyller på jevnlig. Også bør det være minst 5-10 cm sand i bunnen, eller så setter det seg lettere fast i bunnen. Det kan også hjelpe å bruke overbygd do, med dør og filter. Ikke alle katter er så glad i døra. Her er det aldri lukt=)
Gjest Skrevet 22. september 2008 #10 Skrevet 22. september 2008 Jeg har gått over til litter pearls og jeg skal aldri gå tilbake. Før helgen ble jeg tom for litter pearls og hadde litt klumpesand igjen fra utstillingen som jeg helte i, og aldri om jeg skal ha det igjen. Bare over helgen stinker det på hele badet, normalt tar det en måned før det lukter noe, og da er det med tre kattern..
Gjest Caya Skrevet 22. september 2008 #11 Skrevet 22. september 2008 På dyrebeskyttelsen der jeg jobber en gang i uka brukes det Everclean og lukten er betydelig mindre enn 40 katter på samme sted vil tilsi! Så jeg er enig med de som sier everclean er bra.
AnetteR Skrevet 23. september 2008 #12 Skrevet 23. september 2008 Jeg har gått over til litter pearls og jeg skal aldri gå tilbake. Før helgen ble jeg tom for litter pearls og hadde litt klumpesand igjen fra utstillingen som jeg helte i, og aldri om jeg skal ha det igjen. Bare over helgen stinker det på hele badet, normalt tar det en måned før det lukter noe, og da er det med tre kattern.. Enig i at katteperler er veldig bra. Men det krever at du kan ha det på et sted med solid gulv. Problemet her var at doen står på gulv med parkett, så drar pus ut kuler og da vi tråkker på det blir det merker i gulvet.
Gjest ka Skrevet 23. september 2008 #13 Skrevet 23. september 2008 Enig i at katteperler er veldig bra. Men det krever at du kan ha det på et sted med solid gulv. Problemet her var at doen står på gulv med parkett, så drar pus ut kuler og da vi tråkker på det blir det merker i gulvet. Jeg husker ikke hva vi bruker, men når dere sier pearls er det disse silikon kulene?? Vi bruker hvertfall det til våre to pusegutter etter å haprøvd mye forskjellig. Etter vi benyttet denne lukter det ingenting. vi går nok ikke tilbake til noe annet. og vi har prøvd diverse kattesander fra dyrebutikker og legen.
Gjest Skrevet 23. september 2008 #14 Skrevet 23. september 2008 Enig i at katteperler er veldig bra. Men det krever at du kan ha det på et sted med solid gulv. Problemet her var at doen står på gulv med parkett, så drar pus ut kuler og da vi tråkker på det blir det merker i gulvet. Jeg har ikke merket noe særlig av kuler ute på gulvet. Hos oss så er det nå mer søl med klumpesand enn med litterpearls. Men nå står også kattedoen våres på badet vårt, så da blir det litt enklere. Og når klumpesand blir vått så smuldrer det opp så da er det ikke så særlig med søl..
spezitas Skrevet 23. september 2008 #15 Skrevet 23. september 2008 Vi bruker Everclean Less Track her til våre katter, og er strålende fornøyd med den sanden. Jeg bruker litterpears til min fertile hannkatts kasse som står på badet vårt. En annen sand jeg synes har like god kvalitet som EverClean er Cat Exclusive black label. Jeg må kjøre langt for å få tak i den, så jeg bruker ikke denne fast. Ellers har jeg prøvd det meste av sander og funnet ut at dissse for oss er de beste. Et merke jeg har prøvd er Imperial, og jeg synes den er elendig. Jeg skjønner ikke hvorfor denne sanden blir solgt engang. Den lukter og klumper ikke bra.
Aeryn Skrevet 23. september 2008 #16 Skrevet 23. september 2008 Bruker EverClean, og opplever ingen lukt. Har 2 katter. Prøvde Cat Exclusive fordi den er billigere, men synes ikke at den holdt like godt på lukten som EverClean.
Mariblom Skrevet 23. september 2008 #17 Skrevet 23. september 2008 Vi har funnet en billig og god kattesand på Europris. Koster 19.90 (tror jeg det var) for en pose. En pose fyller akkurat sandkassen, og holder fint til to katter i en uke. Jeg rensker for bæsj hver kveld. Ellers har vi overbygget sandkasse med filter, og det er helt supert. Kommer aldri noen sinne til å gå tilbake til åpen kasse. Har prøvd mange andre typer sand - både klumpesand, perler osv. Ingenting funker synes jeg - og denne billige sanden fra Europris er den aller beste. Mari
linnmerete Skrevet 25. september 2008 #18 Skrevet 25. september 2008 Jeg slet også med samme problemet men kjøpte meg en hva jeg kaller ''walk-in-kattedo'' med filter. Så lenge jeg bytter filterene så har jeg ingen problemer uansett sand...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå