Gå til innhold

Slakting av dyr (jakt)

Fremhevede innlegg

Skrevet

Unnskyld meg for å gå fryktelig offtopic, men har litt lyst til å ta jegerprøven selv jeg siden dyrene da lever fritt, men.. Hvordan er det med dyret egentlig? hiver man dem i en sekk og filtrer dem i hagen? Høres "uhygenisk" ut. Jeg har fryktelig lite peiling :ler:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Unnskyld meg for å gå fryktelig offtopic, men har litt lyst til å ta jegerprøven selv jeg siden dyrene da lever fritt, men.. Hvordan er det med dyret egentlig? hiver man dem i en sekk og filtrer dem i hagen? Høres "uhygenisk" ut. Jeg har fryktelig lite peiling :ler:

Vet ikke om det er uhygenisk. Men f.eks når man steker/koker noe blir det vel rent? Fant ingenting ut av det på internett når jeg prøvde å lete heller. :\

Skrevet

Er ikke så rare jegeren selv. men har vært med å slakte noen dyr.

Først må du jo skyte dyret da. Så må du stikke så dyret blir tomt for blod og ta ut innvoller. Dette må gjøres rimelig med en gang, ellers blir kjøttet skjemt. Så flår du.

Så tar du dyret med til stedet du skal slakte.

Rett meg gjerne vis det er noen som har kunskap om slakting

Skrevet
Er ikke så rare jegeren selv. men har vært med å slakte noen dyr.

Først må du jo skyte dyret da. Så må du stikke så dyret blir tomt for blod og ta ut innvoller. Dette må gjøres rimelig med en gang, ellers blir kjøttet skjemt. Så flår du.

Så tar du dyret med til stedet du skal slakte.

Rett meg gjerne vis det er noen som har kunskap om slakting

Dette var vel ikke helt riktig.

Jeg har ikke vært med på selve slakting, men dyr henger jo ofte en stund før det flås og parteres.

Hos oss henger det ofte dyr i kjelleren, og da er invollene fjernet. Deretter flås det og parteres. Dersom man er nødt til å dele det for at man skal kunne bringe det til sivilisasjonen, gjøres dette i skogen. Det er veldig viktig å være nøye på hygienen når man slakter og parterer.

Jeg skal prøve å sjekke dette litt mer opp. :)

Gjest Infralove
Skrevet

No har eg berre vore med på ei slakting. Og det var av ein sau. Men den vart ikkje hengt opp. Eg trur ikkje det er nødvendig, men det blir sikkert gjort ofte. Det er ei stund sidan eg var med på det. Men alt vart gjort på ein dag. Alt frå avlivinga til å legge kjøtet i salt.

Skrevet

Etter at innvollene er fjernet er det vanlig at slaktet henges til mørning i 40 døgngrader. Dvs at hvis temp er 10 grader skal slaktet henge i 4 dager før man bearbeider det videre. Har slaktet mange dyr, både storfe, sau, elg og fjørkre. Det er iallfall slik vi pleier å gjøre det.

Skrevet
Etter at innvollene er fjernet er det vanlig at slaktet henges til mørning i 40 døgngrader. Dvs at hvis temp er 10 grader skal slaktet henge i 4 dager før man bearbeider det videre. Har slaktet mange dyr, både storfe, sau, elg og fjørkre. Det er iallfall slik vi pleier å gjøre det.

Her også. :Nikke:

Skrevet

Her er vanleg prosedyre at ein fjernar innvollane, flår dyret, og let det henge i 40 døgngrader. Så parterar ein det, og bearbeidar kjøtet etter eige ønskje.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...