Gjest "kaninmamma" Skrevet 22. september 2008 #1 Skrevet 22. september 2008 Hvor lenge lever en kanin, dvergvedde? Hadde en jentekanin som levde i ca 2 år. Er det normalt?
FangeLiv Skrevet 22. september 2008 #3 Skrevet 22. september 2008 Den eldste av de jeg hadde ble 10 år.
Gjest "kaninmamma" Skrevet 22. september 2008 #4 Skrevet 22. september 2008 Dvergvedden min, jente, døde plutselig i natt, ble ca 2år. Bodde i utebur - en halvmeter over bakken. Virket frisk og rask, men misten matlysten den siste tiden, og var veldig tørst. Noen som har opplevd noe liknende eller har en ide om hva årsaken kan være?
la Flaca Skrevet 22. september 2008 #5 Skrevet 22. september 2008 Hvor lenge lever en kanin, dvergvedde? Hadde en jentekanin som levde i ca 2 år. Er det normalt? Nei, absolutt ikke. Kaniner er ferdig utvokst ca. 3 år gamle, og kan leve til de er 12-15 år. Undersøkte du ikke det før du kjøpte kanin altså?
Gjest Caya Skrevet 22. september 2008 #6 Skrevet 22. september 2008 (endret) Hvor lenge lever en kanin, dvergvedde? Hadde en jentekanin som levde i ca 2 år. Er det normalt? Som andre har nevnt, nei. 2 år er veldig lite. Det er ikke uvanlig at kaniner blir 8-10 år med bra fôr (veldig viktig!) og godt stell. Dvergvedden min, jente, døde plutselig i natt, ble ca 2år. Bodde i utebur - en halvmeter over bakken. Virket frisk og rask, men misten matlysten den siste tiden, og var veldig tørst. Noen som har opplevd noe liknende eller har en ide om hva årsaken kan være? Høres ut som hun hadde forstoppelse/kolikk. Tannproblemer kan godt ha vært medvirkende. At en kanin ikke spiser er meget farlig og må behandles raskt. Slutter en kanin å spise burde man dra til dyrlegen. Hva slags fôr ga du kaninen? Endret 22. september 2008 av Caya
Gjest "kaninmamma" Skrevet 22. september 2008 #7 Skrevet 22. september 2008 Kaninen min som døde, spiste stort sett for fra dyrebutikken, husker ikke helt i farta hva det heter. I sommer og frem til nå har kaninen vært på ferie hos en venn, type for som ble gitt der var "snadder". Kaninen mistet ikke matlysten før dagen før den døde, var som sagt svært tørst, men i god form.
Gjest Caya Skrevet 22. september 2008 #8 Skrevet 22. september 2008 (endret) Ikke høy? Det er det aller viktigste kaninen spiser. Og gnager- og kaninblandinger er ikke bra, de innholder ting som kaniner ikke tåler. Snadder er jo det fôret man kjøper på rimi. Det egner seg overhodet ikke og burde ikke gis noen dyr i det hele tatt. Det er nærmest som gift å regne (helt utrolig at det er lov å selge i det hele tatt). Jeg synes ikke at det er rart denne kaninen døde i ung alder. Kaniner skal ha høy (80% av maten), pellets og litt grønt (ikke sukkerholdige eller karbohydratholdige ting). Mageproblemer kommer svært fort og er ofte dødelig. Et riktig kosthold er helt essensielt for kaninens helse, og dessverre er det altfor mange som ikke aner hva kaniner skal ha av mat. For å lære mer om hva kaniner skal spise les her. Endret 22. september 2008 av Caya
Gjest "kaninmamma" Skrevet 22. september 2008 #9 Skrevet 22. september 2008 Kaninen fikk så klart høy ved siden av, som hun hadde tilgjengelig hele tiden + vitaminer i vann og diverse kaninsnacks - alt fra dyrebutikk. Foret "snadder", fikk hun bare de to siste mnd, som sagt - før det, bare for fra dyrebutikk. Kan de to siste mnd med snadder-for ha gitt utslaget?
Gjest "kaninmamma" Skrevet 22. september 2008 #10 Skrevet 22. september 2008 ... for ikke å snakke om løvetann, gulrøtter og frukt. Kaninen fikk den maten hun trengte. Enig i at snadder er et dårlig alternativ til for. MEN - kan "snadder" ha gjort utslaget for en så kort ferieperiode?
Gjest Caya Skrevet 22. september 2008 #11 Skrevet 22. september 2008 (endret) Kaninen fikk så klart høy ved siden av, som hun hadde tilgjengelig hele tiden + vitaminer i vann og diverse kaninsnacks - alt fra dyrebutikk. Foret "snadder", fikk hun bare de to siste mnd, som sagt - før det, bare for fra dyrebutikk. Kan de to siste mnd med snadder-for ha gitt utslaget? Vitaminer i vann er helt unødvendig og kaninsnacks fra dyrebutikk er også helseskadelig for dem. Ja, to mnd med dette fôret er garantert ikke bra og har nok sannsynligvis gjort bakteriefloraen i magen lite ideell og ustabil. Du sier at du før dette også har fôret på blandinger fra dyrebutikk, og de andre blandingene er heller ikke bra. De inneholder ofte mais, erter, gulrøtter (for mye sukker), korn og frø (for mye karbohydrater og stivelse) og til og med ting som er direkte giftig for dem (som løk). Kaniner skal ha pellets, med et høyt fiberinnhold (den beste er Oxbow). Det er også viktig å påpeke at det bare er et lite supplement og overhodet ikke skal være tilgjengelig hele tiden. Kaniner er blant de dyra som feilfores hyppigst, og dette har zoobransjen mye av skylden for som selger slike elendige og direkte helseskadelige produkter. Det er nok mange mange kaniner som lever betrakelig kortere tid enn de ellers ville gjort på grunn av dette. Endret 22. september 2008 av Caya
Gjest Gjest Skrevet 22. september 2008 #12 Skrevet 22. september 2008 Kaniner tåler i hvert fall dårlig brå overganger i fôringsrutinene, så hvis du har skiftet direkte fra "snadderfôret" (er det pellets, eller noe annet?) til det vanlige kan hun ha blitt syk av det. Ellers røyter mine kaniner nå, og den ene får nesten alltid forstoppelse da fordi den får i seg hår når den steller seg, så det kan også være en årsak. Man kan behandle forstoppelse selv ved å gi kaninen flytende parafin fra apoteket, og sørge for at dyret er i bevegelse, men hvis den ikke blir fort frisk må man dra til dyrlegen, hvis ikke er dødeligheten stor. Kaninen min er forresten gjerne ikke tørst når den har forstoppelse, selv om uttørking er med å forverre eller utløse tilstanden (når det er varmt eller om man ikke lar dyret ha fri tilgang på vann). Det kan virke som den har det for vondt til å orke å drikke. Derfor kan det være noe annet enn forstoppelse som har feilt kaninen din, f eks en mageinfeksjon (også ganske vanlig dødsårsak og raskt forløp) eller livmorbetennelse. Nesten all sykdom vil jo gi manglende matlyst, færre sykdommer gir sterk tørst.
Gjest Caya Skrevet 22. september 2008 #13 Skrevet 22. september 2008 ... for ikke å snakke om løvetann, gulrøtter og frukt. Kaninen fikk den maten hun trengte. Enig i at snadder er et dårlig alternativ til for. Gulrøtter og frukt inneholder mye sukker og er ikke bra i store mengder. Til min store fortvilelse tror mange det er greit å gi en hel gulrot, når man burde gi maks 1-2 spiseskjeer med slik sukkerholdig mat per dag.
Gjest "kaninmamma" Skrevet 22. september 2008 #14 Skrevet 22. september 2008 Trodde jeg kunne stole på dyrebutikkenes kaninmat jeg, dessverre ...
Chianty Skrevet 23. september 2008 #15 Skrevet 23. september 2008 Nei, absolutt ikke. Kaniner er ferdig utvokst ca. 3 år gamle, og kan leve til de er 12-15 år. Undersøkte du ikke det før du kjøpte kanin altså? En kanin er iallefall ikke ferdig utvokst når den er 3 år. Iall verden har du hørt det henn? En kanin kommer i noe vi kaller for "slyngalder" når den er mellom 6-7mnd, så en dvergvedder regnes å være voksen når den er over 10-12 mnd,da er det ferdig utviklet. Gjennomsnitsalderen til en dv er 8-10 år. Men mange kaniner lever korte liv mens andre lengre. Det er nok mye pgr av feilforing at dyrene dør så tidelig. Trodde jeg kunne stole på dyrebutikkenes kaninmat jeg, dessverre ... Synd det, men noen butikker selger kun pellets. Synd ikke flere holder seg til dette! HUSK:: Kaninens fordøyelsessystem minner mer om hest og drøvtyggere, og en kan si at kaninen er en "falsk drøvtygger". * Hovedforet til kanin er HØY OG ATTER HØY HELE TIDEN. * 80% av kaninens inntak av mat skal bestå av Høy!!!
la Flaca Skrevet 23. september 2008 #16 Skrevet 23. september 2008 En kanin er iallefall ikke ferdig utvokst når den er 3 år. Iall verden har du hørt det henn? En kanin kommer i noe vi kaller for "slyngalder" når den er mellom 6-7mnd, så en dvergvedder regnes å være voksen når den er over 10-12 mnd,da er det ferdig utviklet. Hos Norsk kaninavlslag. Ferdig utviklet er vel et riktigere ord. At de er kjønnsmodne og skjelettet er ferdig vil ikke si at kaninen er komplett mtp muskulatur og øvrig eksteriør. Jeg nevnte det fordi mange tror 3 år er mye for en wedder, men slik er det langt i fra. Til sammenlikning kan jeg jo nevne at katterasen jeg har ikke reknes som ferdige før de er 5 år. "Slyngalder"? Er det slyngelalder du mener? Har ikke akkurat hørt det brukt om kaniner før, det går jo mer på pubertetsoppførsel hos rovdyra våre.
Chianty Skrevet 24. september 2008 #17 Skrevet 24. september 2008 "Slyngalder"? Er det slyngelalder du mener? Har ikke akkurat hørt det brukt om kaniner før, det går jo mer på pubertetsoppførsel hos rovdyra våre. En kanin kan jo få unger helt ned i 4 mnd alder, ikke det at det er bra,men det har skjedd. Slyngelalder / purbertet da om du vil. 3 år, ja da er den nok godt voksen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå