Irmelin Skrevet 22. september 2008 #1 Skrevet 22. september 2008 Det er mange som synes det blir feil å gifte seg i kirken når man ikke er kristne. Og det er jeg enig i. Men jeg synes å gifte seg på Tinghuset blir noe helt annet jeg. Ankomme samtidig i god tid, tusle inn sammen, ikke utveksle ringer, og i tillegg er det vanligst å gjøre det en annen dag enn selskapet. Snakk om å fjerne all romanse da :/ Kan vi ikke like godt bare reise innom og signere noe papirer mellom matbutikken og middag hos svigers? :sint:
Pastor Knut Skrevet 22. september 2008 #2 Skrevet 22. september 2008 Det er mange som synes det blir feil å gifte seg i kirken når man ikke er kristne. Og det er jeg enig i. Men jeg synes å gifte seg på Tinghuset blir noe helt annet jeg. Ankomme samtidig i god tid, tusle inn sammen, ikke utveksle ringer, og i tillegg er det vanligst å gjøre det en annen dag enn selskapet. Snakk om å fjerne all romanse da :/ Kan vi ikke like godt bare reise innom og signere noe papirer mellom matbutikken og middag hos svigers? :sint: Det finnes mange alternativer til både kirke og tinghus. Unitarisk vigsel er et alternativ: http://08vigsel.unitarforbundet.org/
LilleMy28 Skrevet 22. september 2008 #3 Skrevet 22. september 2008 Det vi planlegger å gjøre er følgende: Vi drar på tinghuset på fredagen og signerer papirene, så planlegger vi å ta en romantisk aften på et flott hotell helt alene og kose oss sammen. På lørdagen når vi skal ha festen starter vi med en seremoni der vi skal ha festen. Vi kommer til å sette opp stoler slik at det blir en gang i mellom og så skal toastmaster "vie" oss, han leser teksten som blir opplest ved borgerlig vielse, og så blir det satt på ringer. Kanskje vi legger til noen fine dikt, en sang eller annet, så langt har ikke planleggingen kommet enda. På den måten får vi en fin seremoni på lørdagen uten at det er i kirken
Arkana Skrevet 22. september 2008 #4 Skrevet 22. september 2008 Ankomme samtidig i god tid, tusle inn sammen, ikke utveksle ringer, og i tillegg er det vanligst å gjøre det en annen dag enn selskapet. Snakk om å fjerne all romanse da :/ Det meste her er jo helt opp til dere selv. Å gå inn sammen må man riktignok (hva du mener med god tid vet jeg ikke, 15 minutter før er nok), men resten gjør du som du selv vil med. Du kan utveksle ringer hvis du vil, du kan ha musikkinnslag, diktopplesing osv osv. Det er ingen som sier at du må følge den oppsatte malen, man står fritt til å gjøre vielsen mer personlig. Og å ha vielsen en annen dag enn selskapet er jo også noe du selv velger, det er da ingen som sier at du må ha selskapet på en annen dag? Hvor romantisk det er handler nok mer om dine holdninger enn "fakta".
Irmelin Skrevet 22. september 2008 Forfatter #5 Skrevet 22. september 2008 Det jeg har problemer med er at vi skal ankomme 15 min før og stå og vente utafor der. Jeg, min tilkommende mann og de gjestene vi skal ha med. Det liker jeg ikke... Jeg vil at gjestene skal sitte der inne når vi kommer :o Og jeg vil ikke at mannen min skal se meg før vielsen begynner.
Nigo-san Skrevet 22. september 2008 #6 Skrevet 22. september 2008 Snakk om å fjerne all romanse da :/ Ja, men se det fra den lyse siden: da er dere i gang med ekteskapet allerede!
Gjest antigartner Skrevet 22. september 2008 #7 Skrevet 22. september 2008 Humanistisk vigsel er også et alternativ. lenke
LilleMy28 Skrevet 22. september 2008 #8 Skrevet 22. september 2008 Det er nok ikke noe i veien for at du kan sitte og vente et annet sted, f.eks. i bilen. Så kan de andre gå inn og sette seg og så kommer du til sist. Ta en prat med de på tinghuset, det ordner seg nok.
Branna Skrevet 22. september 2008 #9 Skrevet 22. september 2008 Det går jo an å ha en humanistisk vielse, da. Det hadde vi, og det var utrolig fint. Da velger dere selv hvor vielsen skal være, gjerne i samme lokalet som festen, eller utenfor hvis det er på sommeren. Seremonien er veldig vakker, handler om kjærlighet og at to mennesker har valgt hverandre. Brudeparet møter vigsleren opptil flere ganger før bryllupet for å snakke om hvordan de vil ha det. Den eneste "ulempen" er at en av partene eller begge må være medlem av Human-Etisk Forbund, men det er fullt mulig å melde seg inn før bryllupet og så melde seg ut igjen etterpå. Se her: Humanistisk vigsel
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå