Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fant en artikkel på Side2 idag. Familieterapeut Kate Elin Søyland mener at kvinner ubevisst misforstår mannen. Hun sier at det eksisterer mange myter om mannen og at han ofte blir sett på som en dårligere utgave av kvinnen. Videre sier hun bl.a. at:

Det er ikke mannen som er problemet. Problemet er at mange kvinner tror at det er mannen som er problemet.

Hun sier at kjønnsroller spiller en rolle og fortsetter:

Det er jo ofte slik at mens mannen tradisjonelt sett har mer peiling på bil, så har parforhold og relasjoner vært mer kvinnens domene.

http://www.side2.no/sexogsamliv/article2222781.ece

Jeg synes artikkelens beskrivelse av virkeligheten i stor grad samsvarer med min. Spesielt når det kommer til parforhold og relasjoner så mener jeg det er kvinnene som har definert det "riktige" i langt de fleste sammenhenger. Og jeg har lenge følt at det riktige for kvinner ofte blir feil for menn.

Hva mener andre om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eg trur det er meir gjensidig enn det der, eg trur menn misforstår kvinner også, og at dei blir sett på som ei dårlegare utgåve av mannen.

Likevel er eg samd i at eg trur kvinner får lov å definere parforhold i større grad enn menn, og at mannen neppe kjem så bra ut av det på den måten.

Skrevet

Men når det så gjelder samliv og parforhold,- hvorfor er det slik at rådgivning og såkallt ekteskapelig veiledning er lagt opp på kvinners premisser?

Bør det ikke være en styrke for parforholdet at hun forstår at kommunikasjonen kan være forskjellig?

Typisk eksempel:

Kvinnen er ikke fornøyd med samlivet. Hun skriver i dette forumet og får masse forståelse, støtte og medfølelse fra sine medsøstre her inne. I tillegg har hun venninner som hun lufter hennes oppfatning av problemene med, og får også her den samme støtten. Og svært få motforestillinger, fordi kvinner tenker ganske likt om disse spørsmålene. Dessuten er "riktig og galt" i samliv definert av kvinner.

Så,- som lyn fra klar himmel ønsker hun samlivsbrudd. Og hun er helt sikker på at hun gjør det rette.

Men problemet er altså at hun ikke har gjort særlig store forsøk på å forstå den mannen hun vil bryte med. Hun tror "kvinnemåten" å tenke på er den rette i alle sammenhenger og tror at mannen er problemet. Og en av de viktigste anklagene er at han ikke kommuniserer.

Kanskje det viktigste problemet er at kvinner ikke evner å se at det kan kommuniseres på andre måter enn kvinnemåten?

Skrevet
Men når det så gjelder samliv og parforhold,- hvorfor er det slik at rådgivning og såkallt ekteskapelig veiledning er lagt opp på kvinners premisser?

Bør det ikke være en styrke for parforholdet at hun forstår at kommunikasjonen kan være forskjellig?

Typisk eksempel:

Kvinnen er ikke fornøyd med samlivet. Hun skriver i dette forumet og får masse forståelse, støtte og medfølelse fra sine medsøstre her inne. I tillegg har hun venninner som hun lufter hennes oppfatning av problemene med, og får også her den samme støtten. Og svært få motforestillinger, fordi kvinner tenker ganske likt om disse spørsmålene. Dessuten er "riktig og galt" i samliv definert av kvinner.

Så,- som lyn fra klar himmel ønsker hun samlivsbrudd. Og hun er helt sikker på at hun gjør det rette.

Men problemet er altså at hun ikke har gjort særlig store forsøk på å forstå den mannen hun vil bryte med. Hun tror "kvinnemåten" å tenke på er den rette i alle sammenhenger og tror at mannen er problemet. Og en av de viktigste anklagene er at han ikke kommuniserer.

Kanskje det viktigste problemet er at kvinner ikke evner å se at det kan kommuniseres på andre måter enn kvinnemåten?

Kjære deg, mange av oss er da langt mer utviklet enn det du kommer med her. Vi har da oppdaget og tatt dette til etterretning for lenge siden!

Vi VET det du sier her.

Skrevet
Kjære deg, mange av oss er da langt mer utviklet enn det du kommer med her. Vi har da oppdaget og tatt dette til etterretning for lenge siden!

Vi VET det du sier her.

Kjære meg? Jeg visste ikke at dette var et spørsmål om hvor utviklet man er.

Men uansett så mener jo forsåvidt ikke familieterapeut Søyland det samme som deg. Og hvis kvinner vet alt om dette, hvorfor agerer man ikke i forhold til det?

Skrevet

Jeg er ganske overbevist om at dette handler mer om kommunikasjon i hvert enkelt forhold enn om kjønn.

Skrevet
Kjære meg? Jeg visste ikke at dette var et spørsmål om hvor utviklet man er.

Men uansett så mener jo forsåvidt ikke familieterapeut Søyland det samme som deg. Og hvis kvinner vet alt om dette, hvorfor agerer man ikke i forhold til det?

Jeg skrev "mange av oss", ikke alle.

Og mange av oss både vet dette og agerer i forhold til det. I tillegg gir vi også råd til andre kvinner basert på kunnskap om at vi kommuniserer forskjellig.

Men endel er selvfølgelig ikke klar over disse tingene.

Jeg synes også at du framstiller oss kvinner som veldig enkle i det du skrev, og synes jeg har sett her på forumet og opplevd ellers at mange kvinner er langt mer reflekterte enn i ditt eksempel.

Skrevet
Det er ikke mannen som er problemet. Problemet er at mange kvinner tror at det er mannen som er problemet.

I så fall tror jeg at problemet ikke er mannen, men kommunikasjonen mellom mann og kvinne som ofte er problemet.

Jeg kan jo ikke si noe om alle andres menn, kun min egen skjønne mann :hjerte: Det jeg vet med sikkerhet er at vi kommuniserer på to vidt forskjellige måter og noen ganger så blir det full crash pga dette. Det verste er jo at vi slett ikke lærer av våre feil heller. Tvert i mot, vi gjør samme tabbe gang på gang, år etter år. Selv om vi egentlig har fasiten. Ganske snodige greier.

Min mann er den enkle og jeg er den kompliserte. Men det snur fort, for plutselig så er han den kompliserte tause mannen som sitter i hulen sin og nekter å prate om noe som er helt absolutt nødvendig for meg å få pratet ut av systemet. Da synes jeg han er vanskelig,enormt komplisert og vanskelig.Men jeg må jo pent holde ut dag etter dag med null kommunikasjon for mannen har bestemt seg for å ikke prate og da blir det slik.

Han sier at han selv er enkel og ukomplisert og jeg er da selvfølgelig den vanskelige og kompliserte.Jeg synes da ikke det er så vanskelig å åpne munnen og danne en setning, men har jo skjønt at det er tøft til tider. :snurt:

Jeg bryr meg vel fint lite om hvem av oss som er eller har det største problemet. Poenget er at vi er totalt ulike på mange måter og uten evne til å sette oss inn i hvordan den andre tenker. Jeg innrømmer det gjerne, jeg fatter ikke at det er mulig å forenkle ting på en slik måte som han kan. Alt er svart eller hvitt, ingen mellomting eller nyanser. Jeg blir rasende provosert over slikt.

Han fatter ikke meg heller og synes jeg er komplett uforståelig.

Ingen av oss tar feil,men problemet er jo ikke oss, det er kommunikasjonen.

Det viktigste er at vi elsker hverandre og at vi finner tilbake til hverandre selv etter en slik crash-for-67-gang.

Hva en eller annen forsker måtte mene om hvordan kvinner ser på menn/menn ser på kvinner bryr jeg meg ikke om. Jeg har 50% av ansvaret i mitt forhold. Det får holde :)

Gjest Gjest_Berta_*
Skrevet
Jeg fant en artikkel på Side2 idag. Familieterapeut Kate Elin Søyland mener at kvinner ubevisst misforstår mannen. Hun sier at det eksisterer mange myter om mannen og at han ofte blir sett på som en dårligere utgave av kvinnen. Videre sier hun bl.a. at:

Hun sier at kjønnsroller spiller en rolle og fortsetter:

Det er jo ofte slik at mens mannen tradisjonelt sett har mer peiling på bil, så har parforhold og relasjoner vært mer kvinnens domene.

http://www.side2.no/sexogsamliv/article2222781.ece

Jeg synes artikkelens beskrivelse av virkeligheten i stor grad samsvarer med min. Spesielt når det kommer til parforhold og relasjoner så mener jeg det er kvinnene som har definert det "riktige" i langt de fleste sammenhenger. Og jeg har lenge følt at det riktige for kvinner ofte blir feil for menn.

Hva mener andre om dette?

Når mannen virker mer interessert i et parforhold med bilen sin, enn med kjerringa, må kvinnen som den samlivseksperten hun er, innse at relasjonen til sin mann er i en dårlig forfatning. Mannen prioriterer bilen, siden det er den han forstår seg på, (man må ikke overvurdere dem siden de har penis istedetfor vagina, de tenker jo ikke like godt som oss, må vite!) Så da kvinnen er inneforstått med dette, er den eneste løsningen å bli lesbisk. Da parforhold er kvinnenes domene er det ikke plass for menn, og de får heller kose seg med bil. Det kan jo hende mannen foretrekker bilen, da den er grei og medgjørlig ved regelmessig vedlikehold, så kan kjerringene gå inni relasjoner med like-kvinner og se hvor lett det er å holde ut med et troll som er akkurat like ekspert på forholdet som dem selv. Det trenger ikke være mangel på intelligens som gjør at mannen liker bilen best, den er ihvertfall ikke selvutnevnt ekspert i et forhold som gjelder 2.. Kvinnfolk har vl ikke monopol på all fornuft eller innsikt i sitt eget forhold, mannen er vel like involvert,- eller fungerer han bare som bikkja vår?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...