Gjest Gjest Skrevet 22. september 2008 #1 Del Skrevet 22. september 2008 Mistet førerkortet mitt i midten av juli. Blei tatt i 50 sone i 78 km..Mistet lappen for 4 mnd og fikk en bot på 7500kr. Det jeg lurer på er om noen vet om det går an å søke om å få tilbake lappen tidligere pga av jobbsituasjon? mener å ha hørt noe om det. Er helt avhengig av førerkort i jobben min da deler av den består i og kjøre noen andre sin bil. Jobber med funksjonshemma så dette er en viktig del av jobben og frakte på de. Har nå hatt ferie+ vært sykemeldt så dette har frem til nå ikke vært noe problem, har ikke fortalt d til min arbeidsgiver enda da jeg er redd d kan koste meg jobben:(...å vet ikke hva jeg skal gjøre for jeg kan ikke gå to mnd uten lønn. Noen som forøvrig vet hva som skjer om man blir tatt i rutinekontroll foreksempel og ikke har lappen? Da tenker jeg ikke på å bli tatt på ny i fartskontroll eller lignende, men bare ved tilfeldighet. Det skal også sies at jeg ikke har noen bøter eller lignende fra før. Så noen som har peil? er virkelig desperat:( Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hufsa! Skrevet 22. september 2008 #2 Del Skrevet 22. september 2008 Mistet førerkortet mitt i midten av juli. Blei tatt i 50 sone i 78 km..Mistet lappen for 4 mnd og fikk en bot på 7500kr. Det jeg lurer på er om noen vet om det går an å søke om å få tilbake lappen tidligere pga av jobbsituasjon? mener å ha hørt noe om det. Er helt avhengig av førerkort i jobben min da deler av den består i og kjøre noen andre sin bil. Jobber med funksjonshemma så dette er en viktig del av jobben og frakte på de. Har nå hatt ferie+ vært sykemeldt så dette har frem til nå ikke vært noe problem, har ikke fortalt d til min arbeidsgiver enda da jeg er redd d kan koste meg jobben:(...å vet ikke hva jeg skal gjøre for jeg kan ikke gå to mnd uten lønn. Noen som forøvrig vet hva som skjer om man blir tatt i rutinekontroll foreksempel og ikke har lappen? Da tenker jeg ikke på å bli tatt på ny i fartskontroll eller lignende, men bare ved tilfeldighet. Det skal også sies at jeg ikke har noen bøter eller lignende fra før. Så noen som har peil? er virkelig desperat:( Heia,ja du kan søke men ikke ha for store forhåpninger! Du kan være heldig hvem vet.Blir du tatt uten å møter en skikkelig dritt må du gjerne ta lappen omigjen! Men har du førerkortet liggende er jo saken en annen ;-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tasha Skrevet 22. september 2008 #3 Del Skrevet 22. september 2008 om det finnes "trygge" omveier, så går det jo ann å kjøre bittelitt om du er desperat. pass på så ingen ser deg som vil sladre osv. jeg var borti en situasjon med eksen min som mistet moped og traktorførerkortet. han var en stor tosk, og tåpelig som stjal flere ganger, og alltid ble tatt. saken er den at da fikk sjefen hans politiet til å gi han tilbake lappen, pga han var avhenging av traktorlappen siden det var snøbrøyting på tur. derfor tror jeg at om du skal få den itlbake, så bør du få dokumentasjon, elelr aller helst få sjefen til å stå frem for å "redde" deg de siste to mnd, men det blir jo vanskelig om du ikke vil si det.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 22. september 2008 #4 Del Skrevet 22. september 2008 om det finnes "trygge" omveier, så går det jo ann å kjøre bittelitt om du er desperat. pass på så ingen ser deg som vil sladre osv. jeg var borti en situasjon med eksen min som mistet moped og traktorførerkortet. han var en stor tosk, og tåpelig som stjal flere ganger, og alltid ble tatt. saken er den at da fikk sjefen hans politiet til å gi han tilbake lappen, pga han var avhenging av traktorlappen siden det var snøbrøyting på tur. derfor tror jeg at om du skal få den itlbake, så bør du få dokumentasjon, elelr aller helst få sjefen til å stå frem for å "redde" deg de siste to mnd, men det blir jo vanskelig om du ikke vil si det.. Vil jo si det, men er så fryktelig redd..Hun vil jo helt sikkert begynne å spør meg hvorfor jeg ikke har sagt det tidligere osv...men kan jo selfølgelig si at jeg akkurat har mistet lappen og at jeg mistet den for 2 mnd.. Hater så jævlig å lyge å har helt vondt inni meg nå Tenk om jeg skulle kræsje foreksempel? da gjelder jo ingen forsikring eller noe. Er det noen som vet hvordan man søker om å få tilbake lappen eventuelt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Puserjenta Skrevet 22. september 2008 #5 Del Skrevet 22. september 2008 Du må søke til politiet. Legg ved mest mulig dokumentasjon ved søknaden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest78 Skrevet 22. september 2008 #6 Del Skrevet 22. september 2008 Jeg synes virkelig ikke at man skal få det, det skal jo ikke være slik at de som trenger bil i jobb kan kjøre som villmenn og slippe konsekvensene, fordi de ikke skal miste jobben. Du burde ærlig talt tenkt på dette før du kjørte i 78 i 50-sonen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 22. september 2008 #7 Del Skrevet 22. september 2008 Jeg synes virkelig ikke at man skal få det, det skal jo ikke være slik at de som trenger bil i jobb kan kjøre som villmenn og slippe konsekvensene, fordi de ikke skal miste jobben. Du burde ærlig talt tenkt på dette før du kjørte i 78 i 50-sonen. Takk men nå var det vitterlig ikke gode råd om kjøringen min jeg spurte etter. Bra du er feilfri, men ikke uttal deg om noe du faktisk ikke vet forhistorien til. Å det er jo ikke slik at jeg slipper unna straff, jeg må jo fortsatt betale boten min og jeg har fortsatt vært uten lappen i 2 mnd. Så neste gang kan du heller svare på spm eller så lar du bare være å skrive noe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 22. september 2008 #8 Del Skrevet 22. september 2008 Du må søke til politiet. Legg ved mest mulig dokumentasjon ved søknaden. skjønner jeg må søke til politiet, men vet ikke hvordan jeg skal gå frem. Du vet ikke tilfeldigvis om det finnes noe skjema eller lignende for dette? Finner ikke noe info om det på nettet heller så derfor jeg spurte her i tilfelle noen kanskje har vært eller er i samme situasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
linnmerete Skrevet 22. september 2008 #9 Del Skrevet 22. september 2008 uff da, den er kjip. men du er jo mennskelig du, som alle andre får håpe lady lovelace her alldri har vært over fartsgrensen da...blir kansje litt myr straff hvis man skal miste jobben også? mange av mine kompiser har mistet lappen og søkt om å få den tilbake pga. jobbsitusjon og de har fått den tilbake, men først fire måneder før de egentlig skulle hatt den tilbake. Det hjelper visst en hel del hvis din arbeidgiver skriver ett vedlegg som du sender med søknader. Tror nok ikke jeg ville kjørt uten lappen av den enkle grunn att hvis jeg kjører på noen så blir jeg gjeldsoffer for livet. Men det er jo min personlige mening da, folk får gjøre som de vil...=) Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Puserjenta Skrevet 22. september 2008 #10 Del Skrevet 22. september 2008 skjønner jeg må søke til politiet, men vet ikke hvordan jeg skal gå frem. Du vet ikke tilfeldigvis om det finnes noe skjema eller lignende for dette? Finner ikke noe info om det på nettet heller så derfor jeg spurte her i tilfelle noen kanskje har vært eller er i samme situasjon. Jeg ville bare skrevet et vanlig brev og sendt til inndragnende politidistrikt. Eller ringe førerkortansvarlig i pd. Jeg satser for deg at det ikke er Oslo, spørs om de får ferdigbehandlet saken din før inndragningen er ferdig. 4 mnd er ganske kort og du slipper jo å gjøre noe for å få tilbake førerkortet ditt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 22. september 2008 #11 Del Skrevet 22. september 2008 Om jeg ikke husker helt feil så får du tilbake førerkortet, men kan kun bruke det i jobbsammenheng og fram/tilbake til jobb. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miley Skrevet 22. september 2008 #12 Del Skrevet 22. september 2008 Jeg synes virkelig ikke at man skal få det, det skal jo ikke være slik at de som trenger bil i jobb kan kjøre som villmenn og slippe konsekvensene, fordi de ikke skal miste jobben. Du burde ærlig talt tenkt på dette før du kjørte i 78 i 50-sonen. Det er jeg helt enig i. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Muffinsdilla Skrevet 22. september 2008 #13 Del Skrevet 22. september 2008 En straff er en straff, da burde man ta den og godta det. Dog, jeg har kjørt fort jeg og, men aldri blitt tatt, så har forsåvidt medlidenhet. Plutselig er man godt over fartsgrensa! Hehe! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest78 Skrevet 22. september 2008 #14 Del Skrevet 22. september 2008 Takk men nå var det vitterlig ikke gode råd om kjøringen min jeg spurte etter. Bra du er feilfri, men ikke uttal deg om noe du faktisk ikke vet forhistorien til. Å det er jo ikke slik at jeg slipper unna straff, jeg må jo fortsatt betale boten min og jeg har fortsatt vært uten lappen i 2 mnd. Så neste gang kan du heller svare på spm eller så lar du bare være å skrive noe. Dette er et forum, jeg kommenterer akkurat hva jeg vil. uff da, den er kjip. men du er jo mennskelig du, som alle andre får håpe lady lovelace her alldri har vært over fartsgrensen da...blir kansje litt myr straff hvis man skal miste jobben også? Jeg har vært over fartsgrensen, men aldri så mye at jeg ville mistet lappen om jeg ble tatt. Om jeg hadde en jobb der jeg var avhengig av lappen ville jeg i tillegg vært utrolig mye mer forsiktig. Som man reder ligger man. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bønna Skrevet 22. september 2008 #15 Del Skrevet 22. september 2008 (endret) Sannsynligheten for at du skal bli stoppa i rutinekontroll de neste to månedene er utrolig liten. Så hvis du med stor sannsynlighet regner med at jobben din ryker, hvis du forteller sjefen som det er, ville jeg ganske enkelt holdt kjeft og kjørt uten lappen, var jeg deg. Selv er jeg tilhenger av individualiserte straffereaksjoner ved trafikkforseelser. De som hevder at identiske straffer er likt for alle ignorerer sentrale faktorer. Slik som at det i praksis er en tilleggstraff, for folk som er avhengig av førerkortet i jobben, å miste førerkortet. Eller at det i praksis er to vidt forskjellige straffereaksjoner å bøtelegge Rimi-Hagen og en trygdet med det samme beløpet, for samme forseelse. Alle vet jo at den samme boten ikke er i nærheten av å svi like mye for Rimi-Hagen som det gjør for en trygdet. Dermed er det ikke likhet for loven. Endret 22. september 2008 av Bønna Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 22. september 2008 #16 Del Skrevet 22. september 2008 For det første - ikke kjør uten lappen. I hvert fall ikke dersom du faktisk skal frakte personer i bilen. Sjansen for å bli stoppet er utrolig liten, men du har jo et stort ansvar ovenfor passasjerene også. Dersom noe skulle skje (det kan f.eks hende at noen kjører på deg) må du regne med å få all skyld. Jeg ville ringt politiet (eller aller helst møtt direkte opp på politistasjonen) for å høre hvilke muligheter du har. Regner med at du har hatt førerkortet i mer enn 2 år og derfor er ferdig med prøveperioden? Slik at du slipper ny oppkjøring (ellers blir det mer komplisert). Bruk argumentet om at dette er første gang og at du risikerer å miste jobben. Deretter må du sannsynligvis søke skriftlig, men da vet du om det er noen som helst sjanse for å få førerkortet tilbake tidligere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 22. september 2008 #17 Del Skrevet 22. september 2008 For det første - ikke kjør uten lappen. I hvert fall ikke dersom du faktisk skal frakte personer i bilen. Sjansen for å bli stoppet er utrolig liten, men du har jo et stort ansvar ovenfor passasjerene også. Dersom noe skulle skje (det kan f.eks hende at noen kjører på deg) må du regne med å få all skyld. Jeg ville ringt politiet (eller aller helst møtt direkte opp på politistasjonen) for å høre hvilke muligheter du har. Regner med at du har hatt førerkortet i mer enn 2 år og derfor er ferdig med prøveperioden? Slik at du slipper ny oppkjøring (ellers blir det mer komplisert). Bruk argumentet om at dette er første gang og at du risikerer å miste jobben. Deretter må du sannsynligvis søke skriftlig, men da vet du om det er noen som helst sjanse for å få førerkortet tilbake tidligere. Ja det er akkurat det jeg ikke tar sjangsen på eller har samvittighet til. Å kjøre rundt på noen og i tilegg med en annens bil:(...Ja har hatt lappen i 9 år så ingen fare med prøvetiden. Skal stikke ned på politistasjonen så fort jeg står opp imorgen. Det er som du sier, da får jeg jo vite med en gang om det er noen vits å søke eller om det i det hele tatt går ann. Vist ikke får jeg gå til sjefen å si det som det er. Bare et menneske jeg også som gjør feil slik som omtrent alle andre bortsett fra unntaket av noen her på forumet som ser ut til å være plettfri...lol... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 22. september 2008 #18 Del Skrevet 22. september 2008 Dette er et forum, jeg kommenterer akkurat hva jeg vil. Jeg har vært over fartsgrensen, men aldri så mye at jeg ville mistet lappen om jeg ble tatt. Om jeg hadde en jobb der jeg var avhengig av lappen ville jeg i tillegg vært utrolig mye mer forsiktig. Som man reder ligger man. flott for deg!!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 22. september 2008 #19 Del Skrevet 22. september 2008 Om jeg ikke husker helt feil så får du tilbake førerkortet, men kan kun bruke det i jobbsammenheng og fram/tilbake til jobb. Men man må da vel søke?? jaja finner vel uansett ut av det når jeg tar turen til politiet imorgen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest78 Skrevet 23. september 2008 #20 Del Skrevet 23. september 2008 flott for deg!!!!! Ja, ikke sant? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå