Mercier Skrevet 22. september 2008 #1 Skrevet 22. september 2008 Da foreldrene mine kjøpte varmepumpe for over to år siden, betalte de ca 10000 kroner for en Panasonic-modell. Nå går det mot høst, og med vinterens løping til butikken for å kjøpe ved for å holde varmen, og iskalde morgener hvor vi ikke hadde fyrt over natten friskt i minne, har vi lyst til å skaffe oss en varmepumpe. (Vi bruker ikke panelovner noe særlig, de er så dyre i drift, så vi har hatt en liten mobil oljefyr som har varmet litt, men ikke nok dessverre). Vil også ha stor glede av denne om sommeren siden vi kan kjøpe en som blåser både varm og kald luft. Er det noen av dere som har kjøpt varmepumpe i det siste? I så fall, hva betalte dere og hvilket merke kjøpte dere? Og ikke minst, er dere fornøyd med kjøpet? Innspill mottas med takk!
evilla Skrevet 22. september 2008 #2 Skrevet 22. september 2008 Jeg henger meg på her og lurer på det samme. Vi vil også ha en varmepumpe, men for oss er det veldig viktig at den kjøler godt, da vi sliter med varmen om sommeren. Men en varmepumpe koster ganske mye, og vi vil ikke ende opp med å kjøpe en som ikke fungerer så bra som vi har tenkt. Forstår at det er mange nye og forskjellige pumper på markedet nå, både store og noen små og tynne som ser mer ut som en liten panelovn. Veldig fint om det er noen som har erfaring med spesielle merker som kunne tenkt seg å dele det med oss
Gjest Stian kuldetekniker Skrevet 26. september 2008 #3 Skrevet 26. september 2008 Som fagmann skal jeg prøve å forklare dere dette på en forståelig måte. For det første skal dere handle kjøpe noe japansk. IKKE noe dere kan montere selv. Ikke kjøp noe billig fra sverige (ingen vil montere pga garantiansvar), dessuten vil ikke den norske importøren ha noe med de svenske pumpene. Dette gjelder spes Panasonic. En varmepumpe er i utgangspunktet en aircondition som er bygd om med noe som heter 4-veis ventil, slik at dette kan reverseres. Noe som er viktig når det gjelder varme kontra kjøling er at en vp med avgitt 5kw i varme yter ca 3,5 kw i kjøling. Varm luft ekspanderer, mens kald kryper. Dessuten trekker den varme lufta ut i alle hjørner, det gjør ikke den kalde. Hold dere unna R-407 pumper. Dette er gammel teknologi. Selv monterer jeg kun Daikin. De fleste har ikke hørt om dette merket, men det er faktisk verdens største på AC. Men de produserer kun kjølemaskiner (som sagt, en vp er en kjølemaskin), og ikke batterier, gravemaskine, osv osv... mine anbefalinger er Toshiba og Daikin. Daikin stiller ingen krav til service gjennom garanti tiden og vil komme mye billigere ut over 5 års sikt enn Toshiba. regn 60w pr m2 ved 2,50 takhøyde i varmebehov. 80w i kjølebehov. Dette strider med hva disse varmepumpe montørene sier. jatta, 5 kw er nok for 200m2?? NEI.... ikke ved -15c ute... Ett tips er at importøren av daikin er veldig seriøs og stiller harde krav til forhandlerne sine, dette kommer kunden til gode;) Lykke til! Vi har hatt varmepumpe i fem år og angrer ikke! Type trenger jeg kanskje ikke utdype? En siste ting.. Foma og alle disse billige "gjør det selv" pakkene er absolutt ikke verdt pengene sine! Kjøper dere noe slikt så vil jeg heller anbefale dere å brenne opp pengene. Det er like fornuftig.. Selv om de er billige holder de ikke i 15 år som japsene forventer. Jeg kunne utbrodert dette i det lange og det brede, men da får dere heller spørre om det er noe jg ikke har sagt..
Mercier Skrevet 26. september 2008 Forfatter #4 Skrevet 26. september 2008 Takk for utfyllende og grundig svar! Er mye klokere nå! Vet du sånn ca. hvor mye Daikin og Toshiba-pumpene koster?
Gjest Gjest Skrevet 28. september 2008 #5 Skrevet 28. september 2008 Takk for utfyllende og grundig svar! Er mye klokere nå! Vet du sånn ca. hvor mye Daikin og Toshiba-pumpene koster? 22000+-
June7 Skrevet 28. september 2008 #6 Skrevet 28. september 2008 Vi har akkurat kjøpt varmepumpe fra LG. Det var en sånn fancy en med speil foran (skulle ha den i stua). Den kostet 20.000,- Virkelig veldig bra og er faktisk ganske så stillig, til en varmepumpe og være...
Gjest Gjest Skrevet 28. september 2008 #7 Skrevet 28. september 2008 Vi har Daikin. Best there is, iflg samboer. Jeg er iallefall kjempefornøyd. Har hatt den i ett år.
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2008 #8 Skrevet 29. september 2008 Hvilke forhandlere er det som har daikin varmepumper? Eller hvor kan vi få tak i de? Prisen som du skrev lenger oppe, 22000 +....er det med montering eller bare for varmepumpen?
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2008 #9 Skrevet 29. september 2008 Her finner du forhandler: http://www.daikin.no/side.html?sid=5
Gjest stian kuldemontør Skrevet 30. september 2008 #10 Skrevet 30. september 2008 Det er pris ferdig montert.. rxs25 utedel med ftxs innedel koster 14600 pluss montering pluss mva hvis noen skulle prøve å flå dere.. en vanlig enkel montasje tar jeg 2000 + moms for. Dette er da standard vegg innedel med standard utdel med ytelse på 4.8kw. Og for de som trorstøyen blir ett problem så er noen av daikins modeller de mest stillegående på markedet.
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2008 #11 Skrevet 1. oktober 2008 Vi kjøpte en Fujitsu varmepumpe med 2 innedeler i sommer. Utedelen er ganske stor i forhold til en som kjører en innedel. Men vi kan koble til en innedel til på denne utedelen. Er foreløpig fornøyd, den blåser kaldt eller varmt. Men man kan ikke stille en innedel på varmt og den andre på kaldt, så smart er den ikke. Betalte 32900,- ferdig oppsatt. På hytta fikk vi satt opp en enkel pumpe i fjor, husker ikke navnet. På de kaldeste dagene må vi tilleggsfyre litt med ved. Den betalte vi litt over 18000 ferdig montert. Panasonic har noen fine slanke innedeler, så jeg i en brosjyre. Men du kan kontakte en som driver med det og få brosjyrer og pristilbud på forskjellige.
Gjest Gjest_Stian_* Skrevet 1. oktober 2008 #12 Skrevet 1. oktober 2008 En utedel med flere innedeler er en praktisk nok løsning. Men generelt er det mindre og spare der. Den bruker mer strøm, og hvis en innedel eller utedelen stopper så er alt satt ut av drift. Du har en dårligere COP enn en enkelt utedel med singel innedel. Når det gjelder at en ikke kan kombinere varm og kald så er dette noe som fysisk ikke lar seg gjøre. Hvis dette var noe dere ønsket, så har dere da byttet den mot å bare ha en utedel... Selv har jeg to varmepumper, og en AC på soverommet. Alle er separate anlegg. Jeg orker ikke gå inn på hvorfor man ikke kan kombinere varme/kjøling på samme anlegg, men dette er praktisk umulig slik anleggene er bygd opp i dag. Som jeg sier, det er ikke noe fantastiske saker, men det blir varmt uten at det koster skjorta. Panasonic er en av de japanske jeg er kritisk til. De har hatt masse idiotiske feil, og ikke minst masse dårlige montører. Dessuten støyer de mye.
Gjest MrsC-ii Skrevet 2. oktober 2008 #13 Skrevet 2. oktober 2008 Vi kjøpte varmepumpe i fjor høst og det var en Toshiba. Vet det kom en ny modell rett etter at vi kjøpte vår, men vi er veldig fornøyd med den modellen vi har. Betalte 35 000 inkl. all montering og elektrisk arbeid.
Suzy Skrevet 2. oktober 2008 #14 Skrevet 2. oktober 2008 Jeg har en Nex, som er kjøpt gjennom Elkjøp og den funker som bare f Veldig fornøyd. Betalte 13.000 ikludert montering.
Gjest Gjest_Anne_* Skrevet 7. april 2009 #15 Skrevet 7. april 2009 Da foreldrene mine kjøpte varmepumpe for over to år siden, betalte de ca 10000 kroner for en Panasonic-modell. Nå går det mot høst, og med vinterens løping til butikken for å kjøpe ved for å holde varmen, og iskalde morgener hvor vi ikke hadde fyrt over natten friskt i minne, har vi lyst til å skaffe oss en varmepumpe. (Vi bruker ikke panelovner noe særlig, de er så dyre i drift, så vi har hatt en liten mobil oljefyr som har varmet litt, men ikke nok dessverre). Vil også ha stor glede av denne om sommeren siden vi kan kjøpe en som blåser både varm og kald luft. Er det noen av dere som har kjøpt varmepumpe i det siste? I så fall, hva betalte dere og hvilket merke kjøpte dere? Og ikke minst, er dere fornøyd med kjøpet? Innspill mottas med takk! Man får det man betaler for! Det er sant at man kan få en Panasonic varmepumpe helt ned i 10.000 kroner + montasje. Panasonic har kanskje det største produktspekteret innen varmepumper i norge. Hvis man vil ha en rimelig varmepumpe kan Panasonic levere dette, men hvis du vil ha det aller beste ville jeg sett nærmere på toppmodellene til Panasonic som også er tilpasset nordisk klima. Disse pumpene ligger i prisområdet 20 - 26.000,-
Mercier Skrevet 9. april 2009 Forfatter #16 Skrevet 9. april 2009 Takk for mange svar! Vi slo til i desember på en Panasonic-modell, og har vært utrolig fornøyde med den. Det er lunt og godt inne, og vi har sluppet å fyre i vinter, bortsett ved en eller to anledninger hvor det var kaldere enn 10 minus, og pumpen stoppet ganske ofte for å "hente seg inn".
space Skrevet 9. april 2009 #17 Skrevet 9. april 2009 Mitsubishi Electrc har den beste. Teknologien går veldig fort, ene fra Mitsubishi leverer faktisk like mye varme ved -15 grader som den gjør ved + 7 grader. Tror også det er markedets eneste modell som er fabrikkgarantert ned til -25 grader.
Gjest tor Skrevet 12. september 2009 #18 Skrevet 12. september 2009 (endret) Innlegget er endret iht. KGs regler. For annonsemuligheter kontakt salgsavdelingen. Helen, mod. Endret 12. september 2009 av Helen
Meningsvenn Skrevet 22. september 2010 #19 Skrevet 22. september 2010 (endret) Hei. Hvis du skal velge varmepumpe bør du sjekke med en montør eller annen ekspert. Onkelen min innstalerte en varmepumpe som viste seg å ikke være riktig type til hans behov. Han måtte bytte inne eller utedelen. Varmepumpeforum.com har mange bra innlegg, du kan også stille spørsmål der også Vurderer å kjøpe en i julegave til meg selv:) Fant mye nyttig på forumet. Her kan du lese litt mer generelt om hva en varmepumpe er http://www.general.no/varmepumpe ------ Hilsen Meningvennen:) Endret 22. september 2010 av Meningsvenn
AnonymBruker Skrevet 23. september 2010 #20 Skrevet 23. september 2010 Hei, jeg vurderer å få en varmepumpe, men er litt usikker mtp på at det virker veldig dyrt. Noen som er villige til å fortelle hva strømregningen lå på før dere fikk varmepumpe, og hva den ligger på med varmepumpe? Hvor mye er det egentlig å spare på dette ?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå