Gå til innhold

Orkideen min har mista blomstene sine

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har klart å beholde orkideen min i tre måneder, men nå har den mista blomstene sine. Det står bare to stengler igjen. Hva gjør jeg nå? Hvordan skal jeg få den til å komme på nytt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er ikke jeg noen ekspert, men jeg har spurt det samme spørsmålet for lenge siden. ;)

Klipp av stenglene ved det nederste eller nest nederste leddet, vann som vanlig, og etterhvert vil det komme nye stengler med blomster på.

Skrevet

Hvor lang tid tar det?

Skrevet

Ok. Jeg har bare noen venninner som har hatt avblomstrede orkideer, og de har stått flere år uten å blomstre igjen.

Men jeg skal prøve! Takk :)

Skrevet

Jeg pleier ikke å klippe de ned, bare hvis stengelen visner, da klipper jeg bort det som har visnet.

Det går kanskje en mnd. før det skjer noe. Innbiller meg at de blomstrer oftere hvis de står flere orkideer sammen. Tror de kappes om å se finest ut:)

Skrevet

Jeg lykkes best med å få de frem når jeg klipper de 5 øverste blomsterne, og setter de til side et sted og gir dem vann som vanlig. Her går det ofte 3-4 måneder, men det er nok fordi jeg setter de kjølig på gjesterommet siden jeg synes avblomstrete orkideer ikke er spesielt pene.

Men om stengelen visner har jeg ikke klart å få frem blomster igjen - noen som har klart dette? Kanskje jeg gir opp for raskt.

Skrevet
Men om stengelen visner har jeg ikke klart å få frem blomster igjen - noen som har klart dette? Kanskje jeg gir opp for raskt.

Etter flere måneder dukker det kanskje opp en ny stengel... og da skjer det ting:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...