SlowMotion Skrevet 22. september 2008 #1 Skrevet 22. september 2008 I dag når jeg var hos veterinæren for å få katten min merket fikk jeg spørsmål om jeg ville ta til meg en kattunge. De hadde nettopp fått inn fire kattunger som egentlig skulle avlives, men som de tok på seg ansvaret for å forsøke å få omplassert. Jeg har lenge hatt lyst på en til katt, men har tenkt en del på dette med hvor mye arbeid det blir. Så dere med flere katter, helst dere som har hatt én og så fått flere: blir det mer stell med en ekstra katt? Og hvordan har det gått med å venne dem til hverandre? Jeg bor i liten leilighet, så om de ikke blir venner, har jeg problemer... Katten min er en kastrert hannkatt, snart et og et halv år gammel, og jeg må nok innrømme at han er litt av en enstøing, både når det gjelder mennesker og andre dyr, så det kan kanskje bli litt vanskelig? Eller kanskje han vil reagere kjempebra på å få en venn? Så var det alder på kattungene, da. De er nemlig bare syv uker gamle, og siden det er lenge siden jeg hadde kattunger, husker jeg fint lite om hva de spiser når de er så små. Min katt fikk jeg da han var tolv uker, og da var jo han fullstendig avvent. Dier fortsatt så små katter= må jeg til med flaske og melkeerstatning? Er det andre ting å tenke på? Argumenter for og mot? Svar vil bli mottatt med stor takknemlighet!
Gjest Portis Skrevet 22. september 2008 #2 Skrevet 22. september 2008 Ikke noe mer jobb med 2, enn med 1. I starten vil det jo selvfölgelig bli litt ekstra, da dette er en kattunge Fôr kattungen med kittenfôr, gjerne törrfôr.
Aurora M. Skrevet 22. september 2008 #3 Skrevet 22. september 2008 Hei! Du sier du bor i en liten leilighet, men er det utekatt eller innekatt du har fra før?
SlowMotion Skrevet 22. september 2008 Forfatter #4 Skrevet 22. september 2008 Han går ut og inn litt som han vil. Han er inne om natta, men om dagen står et vindu åpent så han har mulighet til å gå ut. Planen er å få katteluke i døra etterhvert.
Arkana Skrevet 22. september 2008 #5 Skrevet 22. september 2008 Da den eldste katten vår var 6 år fikk vi en kattunge (12 uker). De er begge hunnkatter, og begge kastrerte. Det var ikke på noen måte noe mer arbeid med to enn med én katt. Vi har gode naboer som passer kattene når vi er på ferie, så å rense en kattedo brukt av to katter eller fylle to matskåler er jo ikke nevneverdig mer arbeid for dem. Hadde vi brukt kattepensjonat ville vi jo måtte betale dobbel pris. Hos veterinær koster det jo litt mer med den årlige vaksinen og sjekken (men får rabatt siden vi tar dem inn sammen). Den eneste gangen det har vært litt mer vanskelig med to er når den yngste var alvorlig syk og det var vanskelig å følge med på hvor mye mat hun spiste og om hun gikk på do, så vi måtte i en kort periode holde dem fra hverandre slik og ikke gi dem tilgang til samme do og matskål så vi kunne se at den yngste faktisk spiste som normalt. Ellers har den eldste fint taklet å få inn en ny. De er ikke bestevenner som ligger sammenkrøllet og slikker hverandres pels, men de slåss aldri og kan f.eks. godt sove ved siden av hverandre i sengen. Den yngste setter nok klart mer pris på den eldste enn omvendt, hun ser jo opp til den og trives med selskap, mens den eldste fint kunne vært enekatt uten å savne noen.
Aurora M. Skrevet 22. september 2008 #6 Skrevet 22. september 2008 Hei igjen! Siden de kan få gå ut og inn som de vil, så tror jeg det vil gå helt fint med 2 selv om de har forholdsvis liten plass inne. Det kommer nok til å bli litt ekstra å passe på nå i starten, når den nye katten må være inne noen måneder. Kanskje du kunne innstallere en katteluke før du får nypusen? Noen katteluker er jo slik at du kan stille dem sånn at katten kun kan gå igjennom den ene veien, om du forstår? Så når "gamlepusen" er gått ut, kan du stille den sånn at han kan komme inn, men at ikke kattungen kan gå ut. Det vinduet kommer kattungen til å hoppe ut av så fort han finner ut at det er et åpent vindu... Ellers er det som nevnt over her, ofte slik at når du får en ny når den første pusen er såpass voksen, at de ikke akkurat blir perlevenner (skjønt det hender jo det og), men at de godtar hverandre. Men siden du skriver at du lenge har tenkt på å få en pus til, så synes du jeg skal gjøre det jeg! Litt ekstra å passe på sånn i starten, men ingenting mot den gleden det vil gi deg i mange, mange år! Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå