Gå til innhold

kjeveleddsdysfunksjon

Fremhevede innlegg

Skrevet

Heisan!

Noen her som har kjeveleddsdysfunksjon/kjevesleng? Har selv hatt det i 6-7 år nå og kunne vert fint å ha kontakt og dele erfaringer med andre som har denne diagnosen. Hva slags problemer du har fått av det?

Hva behandlinger som har hjulpet deg?

Ja, bare for å kunne "snakke" med andre som vet hva en snakker om :tannverk::troest:

CARPE DIEM!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har det. Skal sende deg en PM så snart jeg har tid og kan logge meg inn. :)

Skrevet
Jeg har det. Skal sende deg en PM så snart jeg har tid og kan logge meg inn. :)

Vet ikke helt hvordan Pm virker, men skal finne ut av det :goodbye:

Skrevet

Er det dette som er kjeveklikking?

Når jeg gjesper/tygger så klikker kjeven min så høyt at folk kan høre det, kan dette fikses på noe som helst måte? Har et anspent bitt også, pleier faktisk å bli 'sliten' i kjeven, men ellers ingen problemer foreløpig.

Skrevet

:goodbye:

Når jeg gjesper/tygger så klikker kjeven min så høyt at folk kan høre det, kan dette fikses på noe som helst måte? Har et anspent bitt også, pleier faktisk å bli 'sliten' i kjeven, men ellers ingen problemer foreløpig.

det kan vere en begynnelse. Dersom du er anspent og sliten i kjeven ville jeg fått meg en bittskinne til å bruke om natten. Den avlaster kjeveleddet slik at du ikke "overanstrenger" det om natten.

Mellom hodeskallebenet og kjevebenet ligger det en "disk" på samme måte som mellom ryggvirvlene. Hos meg var denne disken sklidd ut og da lå bena og gnikket mot hverandre(enkelt forklart)

Dette kan kun påvises ved MR av kjeveleddet. Det er mange som har det, men ikke er klar over det. KAN bli utroligt smertefullt. Masse ansiktsmerte, hodepine, rygg, nakke og halsmuskulatur smerter. Det er vannvittig mange sekundærproblem som kan komme etterhvert, det har jeg fått erfare.

Snakk med tannlegen din om det, uansett så anbefaler jeg bittskinne. Tar en tid å venne seg til den, men det går. Du vil da etterhvert ikke føle deg så anspent i muskulaturen. Det kan gå på hele ansiktsmuskulaturen etterhvert.

Lurer du på noe mer så bare spørr :)

Skrevet

Jeg også!!

Hva gjør de (tannlegen) for å forbedre dette?

Skrevet
Jeg også!!

Hva gjør de (tannlegen) for å forbedre dette?

Tannlegen min fortalte meg at det er noe sånt som 30% av befolkningen (TROR jeg det var) som har et slikt klikk i kjeven, men at de aller færreste av disse får den skaden som TS nevner.

Derfor tror jeg at mange tannleger ikke gjør så mye med å forbedre dette (kun gjetning), men det kan jo tenkes at du eventuelt kan få en slik biteskinne til å sove med om natten som TS nevner hvis du opplever at du er sliten i kjeven og lignende. Det er faktisk ikke så mye annet man kan gjøre med det har jeg forstått.

Jeg hadde også slikt klikk i kjeven før jeg fikk kjeveleddsdysfunksjon, men jeg opplevde aldri det å være sliten eller anspent i kjeven før jeg fikk det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...